![]() |
Een goede hoogrendementskachel vervuilt en hindert minimaal, op voorwaarde dat je op de goede manier stookt.
- gebruik alleen zuiver hout, geen spaanplaat, multiplex en andere verlijmde samenstellingen (spaanplaatproducten vormen bij verbranding formaldehyde, een zeer giftig gas). Stook van spaanplaat herken je stratenver aan de typische reuk. - stook uitsluitend droog hout, d.w.z. hout met max. 15-20% vocht. Daartoe moet het minstens twee jaar (liefst drie) buiten gedroogd hebben op een van neerslag beschermde plek. Voor de stook moet het minstens een of twee dagen binnen liggen, bijvoorbeeld naast de kachel. Opmerking: door toenemende stook met hout was begin dit jaar geen voldoende gedroogd hout meer leverbaar in de handel (de houthandelaars adverteerden wel nog altijd 'minstens 2 jaar gedroogd hout'!). - stook steeds een hevig vuur. Alleen op die manier krijg je de hoge verbrandingstemperatuur die nodig is om maximaal de restproducten te verbranden en te zorgen voor voldoende hete uitlaatgassen die snel en hoog de schouw uitgeblazen worden. - gebruik een goede kachel die minstens beschikt over secundaire luchttoevoer, om zodoende extra naverbranding te krijgen van de resterende gassen door extra zuurstofaanvoer bovenaan. Veel mensen stoken met een 'laag' vuurtje om zodoende hout te besparen. Gevolg: geen volledige verbranding en dus laag rendement, grotere roetafzetting, vuile uitlaatgassen, te lage schouwtemperatuur, een walmende schouw. Ook gebruik van niet volledig gedroogd hout belet de kachel voldoende hoge temperatuur te halen. Een goed gestookte degelijke houtkachel met goede schouw komt binnen de tien minuten op volledige bedrijfstemperatuur. Als de rookhinder een uur aanhoudt, dan wordt zwaar gezondigd tegen een of meer van boven vermelde punten. http://www.verwarming-info.be/verwar...chels_hout.htm http://www.houtkachel.be/houtkachels_vuur.htm |
Citaat:
![]() |
shit, dat was niet vandaag. Draait die serie nog op VTM? Is dat dan vrijdagavond? :D
|
Citaat:
Citaat:
Trouwens; als uw bengels de buren uitschelden voor het rot van de straat lijkt het mij meer dan ongepast dat je anderen gaat vertellen over het hoe en waarom van het sociale weefsel in de straat. :mrgreen: Citaat:
|
Citaat:
Probleem is de constructie van de schouw. Maar dat is eigenlijk teveel uitleg om dat duidelijk te maken. 't Komt erop neer dat hun schouw niet op de nok staat, maar onderaan het dak begint en de totale hoogte van de schouw is niet hoger dan de nok. Bovendien staat er een paar meter verder een ander gedeelte van hun dak dat nog veel hoger is dan hun schouw. Je ziet bij wijze van spreken de rook met de wind die over hun dak valt zo mee naar beneden komen. Oplossing zou zijn om de schouw te verhogen tot boven het hoogste deel van hun dak maar dan krijgen ze een vrijstaande schouw van minstens 7 meter hoog. Bij de eerste de beste serieuze storm ligt die dan in mijnen hof en daar zit ik nu ook weer niet op te wachten... |
Rustig blijven en verhuizen naar Alaska.
![]() |
Citaat:
Als ze dat nu eens deden eh! |
Citaat:
|
Citaat:
En veelal staat er in de keuken een klein raampje op kipstand een paar cm open. Rendabel of niet, wij houden van een goed verlucht huis. |
Citaat:
En de keuken... ik zou niet graag willen weten hoeveel kubieke meter een dampkap verzet... tenzij je een verdufte vochtige woning hebt en niet kookt uiteraard ;-) |
Citaat:
En mensen die klagen over nachtlawaai van de buren? Die moeten maar overdag gaan slapen ofwa? Als hij zorgt voor een deugdelijke schouw kan ik mijn ramen openzetten wanneer ik wil. Zoals alle andere mensen hier in't straat. Citaat:
Dat ik moet verluchten door mijn dampkap op te zetten? Fuck dat allemaal seg; mijn buren verpesten mijn lucht en uw raad is; pas u aan. Dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken. :| |
Ze hebben al een inspanning geleverd dor hun schouw op te trekken. Nog hoger wil jij zelf niet.
Je kan toch niet verwachten dat ze voor jou de hele dag in de kou gaan zitten omdat jij 1 uurtje last van rook hebt? :? Een beetje tolerantie kan geen zeer doen. Dus raampjes wat later open zetten of naar Alaska verhuizen. :-) |
Ge kan natuurlijk vragen of ze geen wiet willen verbranden, de geur zou in elk geval beter meevallen :p
|
Citaat:
|
Citaat:
Btw; je moet hun 'inspanning' ook niet overschatten eh? Ze hebben er welgeteld 3 lagen snelbouw bij opgezet, dat is 45 cm. Citaat:
Of 's avonds de dochter maar mee in ons bed pakken omdat zij klaagt dat haar kamer stinkt; dat is allemaal normaal ofzo? En dat is zo al jaren eh! Ik ben normaal één van de meest tolerante mensen die je je maar kan voorstellen maar het begint nu echt de spuigaten uit te lopen. Om maar een voorbeeld te geven; 't is nu schitterend weer, zonnetje, windje, droog en ik zit hier in mijn living met 2 wasrekken vol drogende was... Bij de meeste mensen hangt die nu buiten. En is de kachel bij de buren nu aan? Nee. Maar ik kan het risico niet pakken dat ze ze binnen een uur aanmaken. Citaat:
Ik heb zelfs voorgesteld dat ik (zoals Ovidius voorstelt) een blower zou betalen om op hun schouw te zetten maar dat willen ze niet want 'dat staat niet mooi bij hun huis' 8O En dan zou ik tolerant moeten zijn? |
Citaat:
En nu? |
Indien het je echt irriteert moet je het naar de vrederechter brengen.
|
1 Bijlage(n)
Citaat:
Bijlage 28861 |
Ik veronderstel dat hun schouw verbouwen naar het (bijna) hoogste punt van hun dak ook geen optie is?
|
Citaat:
Ik had zowat een tolk nodig om dat bekakte taaltje te verstaan. Haar pa had ook nog een grachtenpandje in Amsterdam. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:50. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be