Tavek |
13 december 2007 15:48 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
(Bericht 3144116)
Inderdaad. Die veronderstelling wordt zelfs ondersteund door onderzoek. De verklaring is dat ze zich het meest bedreigd voelen door allochtonen, omdat zij hierbij het dichtst op de sociaal-maatschappelijke ladder staan. (Veel allochtonen komen hier naartoe om handenarbeid te verrichten.)
|
Dat zou inderdaad wel eens een goede verklaring kunnen zijn ! ;-)
Het rare is dat de universiteiten en de hogescholen veel allochtonen opleiden, maar deze verdwijnen dan weer naar hun land van herkomst. De redenen weet ik niet precies, maar ik vermoed dat het feit dat ze toch niet helemaal passen binnen de west europese arbeidsmarkt wel een probleem kan vormen. Een goed voorbeeld heb ik al aangestipt met de aziaten: ze zijn geniale rekenaars, maar kwa communicatie zijn ze verschrikkelijk. Laat dat nu net iets zijn waar grote bedrijven mede op selecteren.
Natuurlijk heb je uitzonderingen, mensen die hier geboren en opgeleid zijn, vinden hier net zo makkellijk werk als hooggeschoolde. Er is bij bepaalde bedrijven nog wel wat moeite met het aannemen van deze categorie, maar die verdwijnt meer en meer....een academisch diploma is voor een werkgever vaak ook een garantie dat ze betrouwbare mensen in huis halen. Uiteindelijk zijn het de laagste klassen die het moeilijk gaan krijgen, of ze nu alloctoon zijn of niet.
|