![]() |
Citaat:
|
Laat het uit hé, en dan frans met een Nederlands accent beginnen spreken. :)
|
Citaat:
|
Okee okee, beste Santos, waarom proberen jullie het dan niet eens uit. Ga eens gezellig een paar jaar saampjes met Frankrijk. Na vijftien jaar zal het zuchten niet van de lucht zijn. Geloof me maar niet. Komt allemaal goed :) Uiteindelijk zijn we allemaal weer tesaam, want als onze politici een beetje hun best doen dan hebben we straks 1 groot Europa en hebben met z'n allen geen mallemoer meer te vertellen! Dan kunnen jullie en wij naar onze soevereiniteit fluiten!
|
Citaat:
|
Ik dacht dat die rare wet al was afgeschaft in d'n Bels...trouwens hoe hadden ze dat dan willen doen met Juliana? Volgens mij hebben ze nog geprobeerd om Prins Karel aan haar te koppelen in de jaren dertig.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
E Burke |
Citaat:
Daar ga je ver mee komen se, wij gaan vlaanderen opslorpen dan hebben we meer soevereiniteit. Kwa tegenspraak kan dat al tellen. |
Citaat:
|
Groot-Nederland is - de naam zegt het zelf al - puur imperialisme, net als Grossdeutschland dat was.
|
Citaat:
Louter omdat daar "Groot" staat maak je er imperialisme van of zo? Daar hebben we weer het formalisme. Een confederatie is alles behalve imperialisme. "Großdeutschland" is een zoveelste 19e-eeuws begrip dat genazificeerd is. In weze is de groot-duitse beweging in oorsprong niets anders dan "alle duitsers onder één staat" brengen op een moment in de geschiedenis waarin zo een staat onbestaande was. De Kleindeutsche waren tegenstander van Oostenrijk als onderdeel van "een" Duitsland, de Großdeutsche voorstander. Vergeet niet dat Oostenrijk weldegelijk een Duitse natie/cultuur is en eeuwen zo benoemd is geweest. Daarenboven was Oostenrijk quasi onopgebroken de leidende staat van het Duitse culturele gebied en de Kleindeutsche mogen gezien worden als een soort separatisten (olv Pruisen en Bismarck). De lebensraum-veroveringen van Hitler zijn los te koppelen waanzin. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar in tegenstelling tot wat sommigen ervan willen maken gaat het ons niet om het opbouwen van een 'imperium'. Wij zien goede mogelijkheden voor een optimaal samenwerkingsverband tussen Nederland en Vlaanderen, om mee te beginnen. Wat ons betreft horen Wallonië en Luxemburg daar ook bij, als we maar niet in de Belgische valkuilen stappen. Nord Pas de Calais is Frankrijk. We willen geen bestaande staten opbreken of met terugwerkende kracht grondgebied 'opeisen'. Daar gaat het helemaal niet over. Een eventuele samenwerking moet gebaseerd zijn op vrijwilligheid en een gedeelde toekomstvisie. Niets meer en niets minder. Binnen de Belgische context is dit vrijwel onmogelijk. Een confederatie tussen de verschillende 'Nederlanden' of Lage Landen' biedt mogelijkheden om te kunnen samenwerken op gebieden waarop je wilt samenwerken. Als Wallonië en Luxemburg op deelgebieden willen samenwerken zijn ze welkom, zolang ze het Nederlandstalig karakter van het samenwerkingsverband maar accepteren en 'Belgische toestanden' uitgesloten zijn. |
Citaat:
Citaat:
Ik merk op dat de bewering dat dit een huwelijk tussen leden van het Belgische koningshuis en het Nederlandse verhinderd nogal vergezocht is: wie lid wordt van het koningshuis via huwelijk, bezit (grond)wettelijk gesproken immers geen speciale machtspositie. Al lees ik wel dat er een ander decreet zou zijn (nr. 49) dat dit zou bevestigen - misschien is de bewoording daar zodanig dat zoiets wél afgeleid kan worden? |
Merkwaardig, want volgens Wikipedia is de wet namelijk al geschrapt:
''Het Orangisme kreeg in het najaar van 2003 een vlucht toen de geboorten van Prinses Catharina-Amalia van Oranje-Nassau en Prins Gabriël van België een toekomstig huwelijk tussen het Belgisch en het Nederlands koningshuis mogelijk maakten. In België werd een wet uit 1831 geschrapt die zo'n huwelijk met iemand uit het Huis Oranje-Nassau verbood.'' |
En nog even terugkomend op de term ''Groot-Nederland''...als Nederlander ben ik het helemaal eens met die mensen die zeggen dat het een rare imperialistisch naampje is. Weg met dat gedrocht van een naam. We gaan gewoon voor ''De Nederlanden''...of mijn persoonlijke favo: De Verenigde Provinciën (i.v.m. het feit dat de Zuidelijke Nederlanden / Habsburgsche Nederlanden / Oostenrijkse Nederlanden moeilijkheden hebben met hun Nederlandse geschiedenis).
|
Citaat:
|
Omtrent die wet: die k�*n niet afgeschaft worden (�* perpétuité). Als U er meer over wilt vernemen raad ik U de schitterende bundel aan aangaande het Nationaal Congres, waarin alle besprekingen staan: Huyttens, Emile, Discussions du Congrès national de Belgique, 1830-1831, Brussel, 1844 (4 volumes).
|
Citaat:
|
Citaat:
2) IK heb nergens verwezen naar Hitler, u maakt slechts die veronderstelling, maar u zit dan ook als imperialist met die vervelende herinnering... :twisted: |
Citaat:
|
Citaat:
Zoals Hertog reeds zei: Wallonië en Luxemburg zijn daarbij zeer welkom, als zij dat zelf wensen. Persoonlijk ben ik daar een groot voorstander van, maar uitsluitend buiten de Belgische context. Vermits het om een confederatie gaat, kunnen zij op cultureel en taalkundig vlak volledig zichzelf blijven, al moet de beleidstaal van de Confederatie wel het Nederlands zijn. En Nord/Pas-de-Calais, of Frans-Vlaanderen, Frans-Henegouwen en Artezië? Wmb gelden daarvoor dezelfde voorwaarden als voor Wallonië en Luxemburg. Als ze dat wensen zijn ze welkom, maar het zou waanzin zijn om als Nederlanders een hereniging actief na te streven. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nog even ter aanvulling in verband met je vraag over Nord/Pas-de-Calais. Een Confederatie der Lage Landen kan in mijn visie ruimer zijn dan de Nederlandstalige gebieden. Alle regio's die een historische, culturele of economische band met de Nederlanden hebben kunnen erbij aansluiten als zij dat wensen. Ter herinnering: vorig jaar drukte de CDU van Noord-Rijn Westfalen de wens uit om bij de Benelux aan te sluiten. Waarom niet eigenlijk? De Lage Landen worden dan een confederale belangengemeenschap van gelijkgezinde, welvarende regio's in Noord-West-Europa. Andere regio's als de Euregio Aachen-Luik-Maastricht of Waals-Brabant, die vanouds federalistisch gezind zijn (tegenover het centralistische zuiden) kunnen in die visie ook aansluiten. Denemarken heeft zoveel overeenkomsten met Nederland dat het ook bij de confederatie kan horen. Federalisme, democratie en vrijwilligheid zijn de voorwaarden. |
Citaat:
mijn mening is dat je uit moet gaan van de huidige politieke realiteit en vandaar uit stappen vooruit kunt zetten. Op dit moment is het de vraag of de Benelux nog betekenis heeft ,gezien de politieke verwijdering en conflicten van de afgelopen jaren. Een mogelijkheid zou kunnen zijn om de Benelux nieuw leven in te blazen en verder uit te bouwen tot een confederatie. Een andere mogelijkheid zou zijn ,als Vlaanderen de komende jaren onafhankelijk zou worden ,om een fusie Ne-VLA aan te gaan tot "De Nederlanden" De kans is reeel dat bovenstaande ontwikkelingen niet plaats zullen vinden, In dat geval zal Nederland zich veel meer moeten richten op de Scandinavische landen ,op de eerste plaats Denemarken om onze plaats in de EU te versterken. Daarbij zullen intensievere contacten met Duitsland en Engeland nodig zijn. Het is voor mij nog een vraag wat Belgie in dat geval gaat doen ,gezien de traditionele Latijnse gerichtheid. |
Citaat:
Ik kan alvast niets vinden over een afschaffing daarvan in de Moniteur. Iemand een ander idee van waar ik zou moeten zoeken? |
Och dat decreetje moeten ze toch niet afschaffen?
Gesteld dat één Oranje een huwelijk wil aangaan met een onzer Sachen-Coburgers die in aanmerking komt voor de troon, dan moet ie toestemming vragen aan de Kamer. Geeft de Kamer toestemming, dan is er geen probleem meer. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:48. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be