Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   "Stop Blair" - Blair eerste EU-President ? Noway josé ! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=103696)

Nussbaum 31 maart 2008 19:35

Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar een kleine meerderheid is in Europa die Blair als president zou willen, hoe ceremonieel de functie ook mag zijn. Ik zie ook niet hoe dit niet een belediging zou zijn voor alle europeanen die tegen de oorlog in Irak waren of die nu doorhebben dat ze voorgelogen zijn.

Geert C 31 maart 2008 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nussbaum (Bericht 3335443)
Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar een kleine minderheid is in Europa die Blair als president zou willen, hoe ceremonieel de functie ook mag zijn. Ik zie ook niet hoe dit niet een belediging zou zijn voor alle europeanen die tegen de oorlog in Irak waren of die nu doorhebben dat ze voorgelogen zijn.

Voor Barroso heeft dat geen probleem gevormd. :?

Nussbaum 31 maart 2008 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3335451)
Voor Barroso heeft dat geen probleem gevormd. :?

Barroso als president van de europese commissie is al een aanfluiting genoeg.

driewerf 31 maart 2008 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nussbaum (Bericht 3335443)
Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar een kleine meerderheid is in Europa die Blair als president zou willen, hoe ceremonieel de functie ook mag zijn. Ik zie ook niet hoe dit niet een belediging zou zijn voor alle europeanen die tegen de oorlog in Irak waren of die nu doorhebben dat ze voorgelogen zijn.

Blair president? Is hij dan verkozen ?

JP Coen 31 maart 2008 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door driewerf (Bericht 3335603)

Hij wordt geen president ,slechts een voorzitter.:roll:

lollysticky 31 maart 2008 21:27

heb ik iets gemist?
zijn er concrete plannen voor een verkiezing?
ik heb al geruchtjes gelezen, maar niks anders...

Pelgrim 31 maart 2008 22:22

Ik ben voor. Hoe sneller Blair president wordt, hoe sneller Euroreich uit elkaar valt.

Sjaax 31 maart 2008 23:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 3335047)
"Stop Blair" - Blair eerste EU-President ? Noway josé !

Er was al een topic hierover.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Babylonia (Bericht 3252891)
http://www.gopetition.com/petitions/stopblair/sign.html
We, European citizens of all origins and of all political persuasions, wish to express our total opposition to the nomination of Tony Blair to the Presidency of the European Council.

The Treaty of Lisbon provides for the new post of President of the European Council, to be elected by the Council for a mandate, renewable once only, of two and a half years. Under the terms of the Treaty: "The President of the European Council shall chair it and drive forward its work" and "shall ensure theCouncil shall chair it and drive forward its work" and "shall ensure the preparation and continuity of the work of the European Council". Further, "The President of the European Council shall, at his level and in that capacity, ensure the external representation of the Union on issues concerning its common foreign and security policy".

The future President of the European Council will therefore have a key role in determining the policies of the European Union and its relations with the rest of the world. This first Council Presidency will also have a major symbolic weight for both citizens of the European Union and for the image of the Union in the rest of the world. In this perspective, we believe it is essential that the first president embodies the spirit and values of the European project.

For some time now, increasingly insistent news reports have made evident a wish, in some quarters, to see Tony Blair appointed the first President of the European Council. This appointment, were it to take place, would be in total contradiction with the values professed by the European project.

In violation of international law, Tony Blair committed his country to a war in Iraq that a large majority of European citizens opposed. This war has claimed hundreds of thousands of victims and displaced millions of refugees. It has been a major factor in today's profound destabilisation of the Middle East, and has weakened world security. In order to lead his country into war, Mr Blair made systematic use of fabricated evidence and the manipulation of information. His role in the Iraq war would weigh heavily on the image of the Union in the world, should he in fact be named its president.

The steps taken by Tony Blair's government, and his complicity with the Bush administration in the illegal programme of "extraordinary renditions", have led to an unprecedented decline in civil liberties. This is in contradiction with the terms of the European Convention of Human Rights, which is an integral part of the treaty.

The European Charter of Fundamental Rights formalises the founding values of the European project and is one of the pillars of the new treaty. Tony Blair fought its inclusion in the Treaty of Lisbon, and eventually managed to secure an exemption for the UK.

Rather than move European integration forward, the former British Prime Minister set a series of so-called red lines during the Lisbon negotiations, with the intent of blocking any progress in social issues and tax harmonisation, as well as common defence and foreign policy.

Furthermore, it seems unthinkable that the first President of the European Council should be the former head of a government that kept its country out of two key elements of the construction of Europe: the Schengen area of free movement of people and the Euro zone.

At a time when one of the priorities of the European institutions is to reconnect with its citizens, we believe it is essential that the President of the European Council should be a person with whom a majority of citizens can identify, rather than one rejected by a majority. Therefore, we declare our total opposition to this nomination.

en
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alex2018 (Bericht 3261624)
heb de petitie getekent

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 3246117)
Ik ook al (weliswaar getekend)

Geert C 1 april 2008 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 3335822)
Hij wordt geen president ,slechts een voorzitter.:roll:

President is een synoniem van voorzitter. :?

JP Coen 1 april 2008 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3336921)
President is een synoniem van voorzitter. :?

Een president wordt door de bevolking gekozen en een voorzitter niet.

Belgie heeft wel vreemd soort synoniemen, vind ik.

Gun 1 april 2008 14:28

26174 Signatures

Geert C 1 april 2008 14:30

De campagne is dus op een sisser uitgedraaid. :? Spijtig. :-(

Geert C 1 april 2008 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 3336942)
Een president wordt door de bevolking gekozen en een voorzitter niet.

Belgie heeft wel vreemd soort synoniemen, vind ik.

België? 8O Geef eens op de website van Van Dale het woord 'president' in en kijk eens naar de eerste betekenis. ;-)

JP Coen 1 april 2008 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3336962)
België? 8O Geef eens op de website van Van Dale het woord 'president' in en kijk eens naar de eerste betekenis. ;-)

Waarschijnlijk hebben ze de Vlaamse betekenis opgenomen:roll:
Dat komt ervan met zo'n taalunie.

In Nederland is een president toch echt een gekozen staatshoofd en niet een voorzitter van en commisie.

De EU is geen Staat ,geen Federatie ,dus ik zou niet weten waarom het woord "president" gebruikt zou moeten worden.

JP Coen 1 april 2008 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gun (Bericht 3245505)
Message is clear: Here

Petitie tegen het benoemen van Tony Blair als "President van de Europese Unie"

Wat een onzin :roll:,een betere dan Blair zou ik niet weten.

Geert C 1 april 2008 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 3336989)
In Nederland is een president toch echt een gekozen staatshoofd en niet een voorzitter van en commisie.

Wat denk je dat de 'president' in 'minister-president' betekent? ;-)

JP Coen 1 april 2008 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 3258487)
Neeje... Rita Verdonk.. :-D

Rita Verdonk is beter voor Belgie, als duomaatje van Dedecker,niet voor Europa.

JP Coen 1 april 2008 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant (Bericht 3245790)
Getekend en ondertussen is de petitie reeds ruim de 5000 gepasseerd. Het lijkt dus goed vooruit te gaan.

Alleeen uit Belgie zeker?:lol:

Wat is het alternatief?

JP Coen 1 april 2008 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3336994)
Wat denk je dat de 'president' in 'minister-president' betekent? ;-)

Daarom hebben we ook het onderscheid tussen
president als staatshoofd en minister-president, als eerste minister.

De commissieleden van de EU worden nog geen ministers genoemd ,dus waarom dan een eerste minister of premier?

In ieder geval zou dit nog beter passen als "de president van Europa"

system 1 april 2008 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 3336992)
Wat een onzin :roll:,een betere dan Blair zou ik niet weten.

U niet, neen.

liberalist_NL 1 april 2008 16:38

Duitsland is het belangrijkste Europese land, dus eigenlijk zouden zij een president moeten leveren. Ik kan me echter wel voorstellen dat dat gevoelig ligt...

metten 1 april 2008 17:47

Ik erken geen president die mijn taal niet spreekt! :rofl:

roger verhiest 1 april 2008 17:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door metten (Bericht 3337284)
Ik erken geen president die mijn taal niet spreekt! :rofl:

Je kan altijd de taal van de president leren spreken

roger verhiest 1 april 2008 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3337158)
Duitsland is het belangrijkste Europese land, dus eigenlijk zouden zij een president moeten leveren. Ik kan me echter wel voorstellen dat dat gevoelig ligt...

In de USA komen de presidenten ook niet steeds uit Californië..

een president uit Cyprus, vooral als het een etnische turk zou zijn lijkt me héél acceptabel.

liberalist_NL 1 april 2008 17:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 3337312)
In de USA komen de presidenten ook niet steeds uit Californië..

een president uit Cyprus, vooral als het een etnische turk zou zijn lijkt me héél acceptabel.

Wat een slechte vergelijking. De EU is ten eerste niet een federatie. Ten tweede, Duitsland blijkt er diplomatiek zeer goed in te slagen mensen tot één doel te zetten, bovendien betaalt het het meeste van alle landen aan de EU. Een etnische Turk als president lijkt me niet verstandig. Je kan beter iemand uit een progressief land hebben.

JP Coen 1 april 2008 18:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3337104)
U niet, neen.

u wel?:roll:
vertel?

groene flamingant 1 april 2008 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 3336998)
Alleeen uit Belgie zeker?:lol:

Dat cijfer was vlak na het lanceren van de petitie kluns.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen
Wat is het alternatief?

Belangrijke voorwaarden waaraan een toekomstig president van de EU moet voldoen, zijn alvast:
- Imago niet besmeurd door steun aan de oorlog in Irak.
- Voldoende Europees gezind om aanvaardbaar te zijn voor alle Europese landen.
- Afkomstig van een land dat zich niet buiten de Europese muntunie plaatst.

Blair voldoet aan géén van de drie voorwaarden.

roger verhiest 1 april 2008 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door driewerf (Bericht 3335603)

Het is eigenlijk onvoorstelbaar hoe ver de onwetendheid gaat ivm met EU besluitvorming bij dezelfs politiek geïntresseerde jongeren van dit vlaamse land. Wat "faciliteiten" zijn en hoe de verkiezingen functioneren in BHV schijnt
iedereen te weten - het maatschappelijk belang van dergelijke zaken is echter bijna nihil.

Een "president" is in feite een synoniem van "voorzitter" (het hangt er vanaf in welke taal je het woord gebruikt) - stellen dat de voorzitter van de Europese Raad (waarover het in feite gaat) "slechts" een ceremoniële functie is is helemaal van de pot gerukt.

Momenteel heeft elke lidstaat voor een periode van 6 maanden "het voorzitterschap" ("presidency" en anglais) - dwz. het feitelijke staatshoofd van het land dat dit voorzitterschap bekleed, laat in de praktijk het bestuur van het eigen land voor wat het was om zich gedurende 6 maanden exclusief met de EU bezig te houden. Deze toestand is in feite ongezond en wel om diverse redenen, waarbij de "cohabitation" met de door de ER en EP benoemde voorzitter van de Europese Commissie een niet onaanzienlijk nadeel is. De Commissievoorzitter is "gekneed" in zijn EU positie, terwijl de huidige µ
president-voorzitter eerder een "amateur" is die gedurende 6 maanden eventjes een showke komt opvoeren. De evolutie naar een full-time president staat ahw in de sterren geschreven, evenals het feit dat zo lang deze post ingevuld wordt door iemand die door de staatshoofden van de EU
voor een beperkte termijn van 2 jaar benoemd wordt, ipv iemand die rechtstreeks verkozen wordt er een onaanvaardbaar democratisch deficit
bestaat.

Een democratisch Europa heeft een bevboegd EP nodig evenals een Commissie
waarvan de leden individueel het vertrouwen van het EP moeten vragen -
evenzo heeft de EU een president nodig die rechtstreeks verkozen wordt
met een eenvoudige meerderheid van de stemmen van alle stemgerechtigde europeanen.

groene flamingant 1 april 2008 18:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 3337338)
evenzo heeft de EU een president nodig die rechtstreeks verkozen wordt
met een eenvoudige meerderheid van de stemmen van alle stemgerechtigde europeanen.

Wat dat betreft maak ik mij niet al te veel illusies.

JP Coen 1 april 2008 18:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant (Bericht 3337336)
Belangrijke voorwaarden waaraan een toekomstig president van de EU moet voldoen, zijn alvast:

Hij moet beslist geen federalist zijn!

Als het over buitenlandse politiek gaat ,voldoet geen enkel land aan de vereiste neutraliteit

Wat de muntunie betreft heb je wel een punt.

Het probleem is dat er eigenlijk niemand is van de genoemden , die voor alle landen acceptabel is.

JP Coen 1 april 2008 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant (Bericht 3337336)

Misschien is er een EU kenner/deskundige hier op het forum?

Welk land was neutraal ,dus niet voor of tegen de oorlog in Irak?
Welk land heeft geen federalistische visie op de EU?

eniotna 1 april 2008 21:11

En waarom mag de nieuwe president geen federalist zijn?

JP Coen 2 april 2008 09:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eniotna (Bericht 3337691)
En waarom mag de nieuwe president geen federalist zijn?

Ja zeg

Bent u nu al weer de referenda en strijd om de grondwet vergeten:roll:
Het lijkt me niet wenselijk om een voorzitter te kiezen uit een extreem kamp.

Ik dacht dat alleen Nederland slecht geinformeerd wordt over de EU,maar in Belgie blijkt het niet beter te zijn, aan dit forum te merken.

liberalist_NL 2 april 2008 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 3337500)
Misschien is er een EU kenner/deskundige hier op het forum?

Welk land was neutraal ,dus niet voor of tegen de oorlog in Irak?
Welk land heeft geen federalistische visie op de EU?

Oostenrijk. Het land hoort ook niet bij de NAVO.

JP Coen 2 april 2008 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3338590)
Oostenrijk. Het land hoort ook niet bij de NAVO.

En Oostenrijk heeft ook geen federalistische aspiraties?

Misschien is dit dan het geschikste land om de eerst gekozen voorzitter te leveren.

the_dude 2 april 2008 13:20

ik ben een keer volledig akkoord met onze minister van buitenlandse zaken.

liberalist_NL 2 april 2008 14:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 3338753)
En Oostenrijk heeft ook geen federalistische aspiraties?

Misschien is dit dan het geschikste land om de eerst gekozen voorzitter te leveren.

Ik denk niet dat het die gedachte heeft over de EU. Oostenrijk heeft, net als Zwitserland, flink lopen twijfelen over toetreding omdat het de neutraliteit van het land wel eens in gevaar zou kunnen brengen (Oostenrijk is na WO2 door de Sovjet-Unie en de VS gesticht als staat die in geen van beide invloedssferen valt). Oostenrijk mag van de internationale gemeenschap ook nooit meer een land met Duitsland vormen. Misschien dat dit juridisch gezien ook een Europese federatie onmogelijk maakt, omdat het zou betekenen dat Duitsland en Oostenrijk weer hetzelfde land worden. :-)

liberalist_NL 2 april 2008 14:31

Je zou ook een nieuw (neutraal) toegetreden land kunnen kiezen, maar dat lijkt me niet verstandig gezien de geringe ervaring in de EU, en de kleine duur van de samenwerking in de EU (wat dus ook een kleine bedrage over de jaren betekent).

Pelgrim 2 april 2008 16:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3338942)
Misschien dat dit juridisch gezien ook een Europese federatie onmogelijk maakt, omdat het zou betekenen dat Duitsland en Oostenrijk weer hetzelfde land worden. :-)

excellent 8-)

kelt 2 april 2008 16:48

en Degucht....

In ieder geval verwoordt Minister van BuZa Degucht exact wat ik er ook van vind.Groot-Brittanie,dat een lange EU-geschiedenis van "uitzonderingetjes","vertragingetjes" enz heeft, en bovendien zelfs niet met de Euro meedoet, moet geen dergelijke topfunctie leveren...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be