![]() |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Anderzijds, werknemers zijn tegenwoordig zeer goed inwisselbaar; een loonkost vergelijking tussen België en Indië spreekt boekdelen, nietwaar. En een onderneming met duizenden werknemers kan het altijd wel met 100 minder stellen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Niet dus. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De meeste van die CEO's zijn gewoon zoveel betaald door het koppelen van hun bonus aan een optieplan. En wie betaalt dus die bonus: de beurs en niet de firma Het is bvb triestiger gesteld met de CEO van de spoorweg, waar de wedde integraal van de firma betaald wordt... voor iemand die nog niet eens erin slaagt het bedrijf zelfs in deze ideale omstandigheden rendabel te maken. Is het niet zo dat zelfs bij de spoorwegen er een onwezenlijk aantal walen benoemd zijn ??? |
Citaat:
En zelfs als hij die €100 miljoen winst niet zelf heeft gemaakt. Waarom mag ik mijn geld niet aan hem geven als ik dat wil? Ik ben niet stom, ik heb er vast wel een goede reden voor waarom ik de topmanager zo veel betaal. Mss vind ik de topmanager wel een mooie vrouw en is mij dat €2 miljoen waard dat ze in mijn onderneming blijft werken. Geen erg goede bedrijfseconomische redenering, maar wat gaat het u aan? Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Daarenboven is de persoonlijke goedkeuring van het CEO-loon door de aandeelhouders gewoonweg een mythe, onlangs nog in TRENDS te lezen. Ik ben trouwens van mening dat de enigen die écht kunnen bepalen of iemand zo'n loon waard is, de werknemers van dat bedrijf zijn. Maar aangezien dat utopie is, en de wereld niet zal veranderen door deze discussie, kan ik de heren CEO's enkel maar aanraden om zo verder te blijven doen, en de stakingen van ontevreden personeel er dan maar bij te nemen. De meesten hebben het toch zelf gezocht: als ze zo goed zijn als hun loon laat uitschijnen, dan zijn zij rechtstreeks verantwoordelijk voor het ongenoegen dat leeft aan de basis. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat jij dat vindt, is verder irrelevant. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Bezitten zij het bedrijf? |
Citaat:
Enkel de toekomst zal uitwijzen of CEO's erin zullen slagen hun monstrueuze lonen te verdedigen tov het grote publiek. Dat is de realiteit, mijn beste, en niks anders. Citaat:
Als er dus bepaalde zaken (van lonen van topmanagers, over de vrije markt verkoop van wapens, tot kinderarbeid en het verkopen van mensen zelf) ethisch gechallenged worden, dan is het de plicht van iedereen die de vrije markt een warm hard toedraagt, om daarover na te denken. Maar als jij voorstander bent van een laisser-faire kapitalisme waar de overheid met z'n pollen af moet blijven, en eventueel dissidente stemmen gewoonweg omgekocht dan wel geliquideerd mogen worden (ook een leven is te koop op de vrije markt), dan mag je daar gerust voor uitkomen. |
Citaat:
|
Citaat:
Mijn aanvoelen is dat monstrueuze lonen "nogal" gevoelig liggen. |
Citaat:
Dit is inderdaad een fabel. De lonen volgen amper de stijging van de levensduurte: voor een niet al te groot inkomen is de extra uitgaven voor huur, voor benzine, voor voeding absoluut groter dan de stijging van hun loon. Daarenboven is het zo dat men nu als pispaal de grote managerslonen gebruikt, maar men vergeet er bij te vertellen dat dit nog maar de "kleine jongens zijn", de waterdragers van de echte geldverdieners: grote aandeelhouders die niet eens één klop verichten en uiteraard met nog grotere sommen aan de haal gaan dan hun koelies: de managers!!! Er wordt wat afge"spint", de laatste jaren! |
Citaat:
Alsof het niet doodgewoon een machtsspelletje is tussen aandeelhouders en hun managers. De toplonen zijn het gevolg van een verdere evolutie van het kapitalisme. In de beginperiode van het industrieel kapitalisme waren de bezitters van een bedrijf meestal ook "entrepreneurs", degenen die dit bedrijf uit de grond stampten, er zelf de leiding van hadden, er het beleid van uitstippelden en er de winst van incasseerden. Door de enorme groei van de kapitaalmarkt, door de ingewikkelde structuur ervan en door de complexiteit van de grote bedrijven is er een scheiding tussen de bezitters van bedrijven en de bestuurders ontstaan. Men diende bekwame en goedopgeleide managers aan te trekken om bedrijven te laten beheren die vaak in handen waren van allerlei grote aandeelhouders. Er heerst natuurlijk een wantrouwen tussen deze aandeelhouders en deze managers. De laatsten zijn immers "baas" en kunnen andere belangen hebben dan die van de pure geldverdieners. Ze zouden eens te sociaal, of juist te corrupt kunnen zijn! Daarom worden die niet enkel scherp in de gaten gehouden: ze bedingen enorme lonen omdat het bedrijf anders stuurloos wordt, en de bezitters ervan te verspreid zijn, te divers en totaal niet op de hoogte van hoe je hun "eigendommen" moet besturen. Er onstond dus een nieuwe "kaste" in het kapitalisme. In feite een goede zaak voor ons, sossen: het bewijst dat je bedrijven inderdaad door de werknemers kan laten besturen, en dat je dus het kapitalisme (de eigendom van bedrijven door kapitaalbezitters) kan afschaffen. Moet je eens over nadenken.! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De voorbeelden die je gaf zijn voorbeelden van een niet-vrije markt en daar ben ik evengoed tegen. Adam Smith zegt: 2 individuen die een contract afsluiten waar zij beiden baat bij hebben, zorgen niet alleen voor een optimale realisatie van hun eigen nut, maar ook van het nut van de maatschappij. Dit lijkt mij erg goed toepasbaar op de CEO en de aandeelhouder. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
[/quote]Adam Smith zegt: 2 individuen die een contract afsluiten waar zij beiden baat bij hebben, zorgen niet alleen voor een optimale realisatie van hun eigen nut, maar ook van het nut van de maatschappij. Dit lijkt mij erg goed toepasbaar op de CEO en de aandeelhouder.[/quote] Het is bekend dat laisser-faire kapitalisten beperkend citeren uit Adam Smith om hun abberrante gedachten kracht bij te stellen. This does not impress me. |
Citaat:
Citaat:
De dag dat zich denkt te kunnen moeien met mijn loon, of dat van pakweg een topmanager, is eveneens de dag dat die contracten simpelweg van land geswitchd worden... D�*t is de realiteit. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als jij denkt dat de maatschappij zijn fiat moet geven over verloning, dan mag jij als eerste je gaan verantwoorden tov die maatschappij, en aangeven waarom jij nu wel het loon verdient dat je vandaag krijgt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
And face it: ik ben gewoon de beste :lol: (zelfrelativiteit doet wonderen) |
Citaat:
Citaat:
Dat dat steekt, is opnieuw een probleem van afgunst, niet van topmanagement. Citaat:
Citaat:
Ik doe wel verder met niet te vertrouwen op die enkele percentjes opslag die de maatschappij kan versieren; ik zorg zelf wel voor double digit percentage opslag voor mezelf ;) |
Het is m.i. wel redelijk duidelijk dat de ceo's met buitensporige vergoedingen de grootste bedreiging voor het kapitalisme zijn... :-D
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:11. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be