![]() |
Citaat:
Ik denk dat deze vorm van 'correcties' niet in de natuur van de mens liggen. Af en toe komen er immers mensen op straat die daar radicaal mee willen breken. Mensen die zo getraumatiseerd werden door die 'correcties', dat ze iets anders eisen. Mensen die bvb principieel tegen elk leger zijn. Mensen die de kapitaalaccumulatie zelf aanvallen. Mensen die zich wel de vraag stellen of een uitgave niet alleen financieel kan terugverdiend worden maar ook of die uitgave voldoende welvaart genereert. In 1917 zag je zo'n golf door Europa gaan. Citaat:
|
Citaat:
Je kan ook een staat hebben die de inkomsten van die produktie in zijn zak steekt, om bijvoorbeeld nutteloze dingen zoals oorlogen mee gaan te voeren. Dan komen die inkomsten niet, zoals het zou horen, in de handen van de consumenten terecht en is er geen overproductie, maar onderconsumptie. Citaat:
- het schaarste probleem is eindelijk opgelost, iedereen heeft alles wat-ie maar wenst en er schiet nog over - ergens zit er hier en daar een pikkendief op de lijn die de inkomsten van de produktie belet van aangewend te worden ter consumptie. Een staat met zotte ambities bijvoorbeeld, die ergens een diktator uit zijn woestijn wil sjotten, of staten die geld willen storten in banken die dwaas gedaan hebben, ipv die op hun snuit laten te gaan. Als men de markt wat laat doen, en de opbrengsten van produktie aanwendt ter consumptie, dan is er nooit over of onder produktie, struktureel gezien. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Waarom liggen warenhuizen dan vol met onverkochte goederen in een economische crisis? Consumeren wil eigenlijk zeggen: productie dat je zelf realiseerde ruilen tegen de productie van iemand anders. Wil je dus consumeren, dan zal je eerst zelf iets nuttigs moeten produceren om je eigen productie dan te ruilen tegen de goederen die iemand anders produceerde. En dat is waar het fout loopt in een economische crisis. Bepaalde mensen produceerden geen nuttige dingen. Als je goederen produceerde die niet nuttig zijn, zal je niemand vinden om te ruilen. Het resultaat is dat de niet nuttige goederen onverkocht blijven. Maar niet alleen dat. Ook de nuttige goederen raken niet verkocht. Want de producenten van nuttige goederen hoopten hun goederen te ruilen tegen de jouwe. Maar omdat jij het zo verknoeide en enkel brol hebt gemaakt, heb jij niets om met ze ruilen. Zo heb je dus een hele hoop goederen die niet verkocht raken en op het eerste zicht lijkt er een tekort aan consumptie te zijn. Maar dat is slechts een symptoom van een dieper liggend probleem, namelijk het tekort aan nuttige productie om deze goederen op te maken. |
lol @ 'algemene overproductie'theorieën.
Relevantie: nihil. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Alweer: lol @ 'algemene overproductie'-theorieën. Wie neemt die nog serieus? |
Citaat:
Citaat:
Natuurlijk kosten die verkeerde beslissingen moeite en pijn. Maar dat komt niet door de stoute gemene markt, maar door de verkeerde beslissing. Hoe meer men volhardt in die verkeerde beslissing (met subsidies en weet ik veel toch die nutteloze fabriek open houden en dergelijke) hoe erger de gevolgen uiteindelijk zullen zijn. Citaat:
Als je produktiviteitsstijgingen hebt, wil dat zeggen dat er meer "ademruimte" is om mogelijks betere produkten, of meer produkten te maken die de levensstandaard daadwerkelijk omhoog helpen. Bij gebrek aan juiste ondernemerscapaciteit gaat men dan echter in de oude produktiemodus zitten, en TEVEEL oude produkten maken. Dat leidt dan uiteindelijk tot, inderdaad, een hoop produktie middelen die verkeerd, en uiteindelijk niet, aangewend worden. Wat werknemers betreft, is dat werkloosheid, wat investeerders betreft, is dat een teveel aan kapitaal waar ze niet goed mee weten wat te doen. Er is op dat ogenblik dus een SCHIJNBARE overcapaciteit aan produktiemiddelen, maar eigenlijk komt dat omdat men ze niet juist aanwendt, omdat men in oude produktieparadigmen en met oude succes-formules zit. Het probleem is dat er dan een soort van sociale onrust komt die een klimaat kreeert van conservatisme, waar men publieke steun wilt voor een voorbijgestreefd produktiemodel, en dus eigenlijk enkel de zaken erger maakt. Citaat:
De goeie oplossing is om de ondernemersdrift vrij te laten, en de vrijgekomen produktiemiddelen die er ongebruikt, of verkeerd gebruikt bij liggen, aan te wenden in een nieuwe succesformule die echt de levensstandaard verhoogt, waar een echte vraag naar zal groeien. Citaat:
Inderdaad, dat is niet onmiddellijk, en hoe langer men zich vastklampt aan het oude paradigme, hoe pijnlijker en langer de transitiefase is. |
Citaat:
|
Waar is Jean-Baptiste als ge hem nodig hebt.
't wordt dringend tijd dat ze de mannenkes van den TEW eens wat geschiedenis van het economisch denken geven, ze. Algemene overproductietheorieën; bahahahaha. |
Citaat:
Ahnee; wacht. Dat moet niet: 't is het internet. |
Citaat:
Nu, inderdaad, voor cigaretten is het juist. Men heeft daar toen een domme goesting gekreeerd. Voor modeverschijnselen ook. De mens heeft een frivole kant, he. Maar in 't algemeen kan je er toch van aan dat er ook veel produktie is van "nuttige" middelen, van dingen waarvan je zegt: tof dat ik ze heb of van diensten waarvan je zegt: tof dat ik ervan heb kunnen genieten, nee ? Had Robinson echt een hangmat nodig ? Misschien niet, hij kon op het strand gaan slapen. Maar die hangmat maakte zijn levensstandaard toch wat beter, nee ? |
Citaat:
Ik zou wel kunnen begrijpen dat men in 550 zou kunnen verondersteld hebben dat er in 270 overproduktie was: de levensstandaard was serieus achteruit gegaan na de val van het Romeinse rijk. Maar je kan toch niet stellen dat men in 1870 al overbevredigd was, als je dat vergelijkt met 2010 ? |
Citaat:
opportuniteit om te veranderen, onze politiek neemt die kans zelfs met beide handen vast. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Een middel dat ervoor kan zorgen dat mensen op eender welk moment naar eender welke andere persoon zouden kunnen contacteren? Het zou mij ten sterkste verbazen als mensen in 1870 daar niet in geïnteresseerd zouden zijn. Dat is ook het enige dat relevant is. Natuurlijk denken mensen niet vooraleer iets bestaat 'ik wil x!' Maar middelen dienen wel om mensen - volgens hun perceptie - het leven eenvoudiger en/of aangenamer te maken. Al die zever van overproductie is niet meer dan dat: zever. Een economische crisis kan niet uitgelegd worden in termen van een algemene overproductie. Al die onzin van 'er was nog geen vraag' en 'we moeten vraag creëren' is cafépraat en niet meer dan dat. |
De waarde van een goed (bvb sigaretten) komt mede tot stand door de samenleving. Zo waren sigaretten initieel een uiting van je persoonlijkheid ('20). Je kan zo'n producten niet geheel functioneel bekijken. Merkentrouw is een gelijkaardig iets: de grote voorliefde van mensen voor Coca Cola wordt niet veroorzaakt door de fysische kenmerken van dat product, maar door de marketing rondom en uitstraling van dat product.
Gsm's zijn slechts (voor een klein) deel functioneel. Vijftien jaar terug waren ze veel meer dan een communicatiemiddel. Het sloot aan bij een idee dat snelle beslissingen en snelle transformaties goede transformaties zijn, bij een idee van moderniteit, van jeugdigheid, van sociale netwerken,... Zeker uit de reclame en de profiling van gsm-operatoren blijkt dat erg duidelijk: een gsm is meer dan het ding op zich. Dat niet-functionele aspect is vandaag onlosmakelijk verbonden met een gsm. Je kan die dingen niet zomaar overdragen naar een andere periode. Toegegeven, als je mensen (producenten en consumenten) laat doen zullen ze uiteindelijk wel nieuwe behoeften bedenken. Daar volg ik je dan weer wel in. |
Citaat:
|
Citaat:
Leonardo da Vinci tekende al helikopters en andere vliegdingen. Ik ben er zeker van dat er in 1870 wel degelijk een vraag zou bestaan hebben naar kleine doosjes waarmee je met mensen op grote afstand zou kunnen praten. Er was gewoon geen aanbod voor. Lees SF verhalen van Jules Verne. Die wilde toen al naar de maan. Er was dus wel degelijk een vraag. Gewoon geen aanbod. Er waren toen onhandige communicatiemiddelen. Patent op de eerste telefoon (Graham Bell) 1876. Moest datzelfde ding kleiner en zonder draad gekund hebben, mensen zouden het ook genomen hebben. |
Citaat:
|
Citaat:
Op het voorbeeld van 1874: iedere werkgever heeft een incentive om lonen zo laag mogelijk te zetten. Maar als iedereen de lonen zo laag mogelijk zet, en indien er een erg groot aanbod aan arbeid is, dan zit je met wijdverbreide armoede en een free rider probleem. Dan zal de situatie maar verbeteren wanneer die arbeiders zelf hogere lonen eisen (met alle ongemakken van stakingen e.d. die daarbij komen). |
Citaat:
We hebben dus nooit perfect economisch evenwicht en alle geneugten die daar zouden moeten uit volgen, maar een ingewikkelder dynamiek. |
Citaat:
Al de anderen mensen waren daar heel argwanend tegenover en haalden hun neus op voor een gsm. Ze wilden dat perse "niet" hebben...zo'n ding. Niet veel later had iedereen er één of meerdere. De gsm dekte de behoefte niet van de gewone mens en die hadden er ook totaal geen vraag naar. Heel veel mensen wilden zelfs niet bellen naar een gsm. Toch is het op een record tempo tot misschien het meest verkochte luxe product geworden. Of dat nu door marketing is gekomen of door wat anders ik weet dat ook niet. |
Citaat:
Gebrek aan informatie, of kortzichtigheid, of verkeerd inzicht in de toekomst echter, is inherent aan het menselijke bestaan, he, of het nu door "menselijke" fouten komt (ijdelheid en zo), of gewoon omdat onze kenbaarheid van de toekomst gebrekkig is. Aangezien niemand echt kan weten wat er gaat gebeuren zou ik eerder geneigd zijn te denken dat vele onafhankelijke beslissers die hun kans wagen, een betere manier is, dan een paar functionarissen die het nu eens allemaal georganiseerd voor iedereen gaan beslissen - dus hier snap ik de "schuld" van de markt niet. Citaat:
|
Citaat:
Met dit privaat toestelletje kan jij afhaken wanneer jij wilt, geen verloren tijd, enkel en alleen eigenbelang. |
De voordelen van de financiële crisis.
De ene zijn dood is de andere zijn brood uiteraard. De dood van duizenden voor het brood van enkele is echter stupide! Indien één miljoen mensen in een stommiteit geloven, blijft het echter een stommiteit. |
Citaat:
|
Citaat:
En daarom is ze zo succesvol. |
Citaat:
"ik zal zien of hij er is" ... "seg, 't is Dinges, wilde gij hem spreken" - "neeje, geen goesting om die zaag aan de lijn te hebben" "euh, excuseer, hij is juist brood gaan kopen, ik zal hem zeggen van U terug te bellen" "dank u" :-) Maar het heeft het vervangen door een van de betere excuses: "eh, schat, ik heb veel werk vanavond, ik zal pas heel laat thuis zijn, ik ben nog op bureau" :-D |
Citaat:
Zijn crisissen te weinig aan overproductie of verkeerde productie? Als er overproductie is, dan zijn er mensen die helemaal niet meer willen. Ze zijn tevreden al hun behoeften zijn bevredigd. Algemene overproductie wil zeggen dat er van alles te veel is he. Dus in de crisis in de 18e eeuw hadden mensen al de gezondheidszorg die ze wouden, al het onderwijs, alle luxereisjes,... Als er verkeerde productie is, dan zijn er mensen die graag nog wel dingen willen, hun behoeften zijn onbevredigd omdat de producten die ze willen niet beschikbaar zijn. De producenten van verkeerde producten zullen dan wanhopig hun best doen via marketing om van hun rommel af te raken. Dus het lijkt dan wel of er behoeften gecreëerd worden, maar blijkbaar is marketing toch niet zo succesvol want ze raken hun rommel toch niet kwijt, hence: crisis. Citaat:
Citaat:
Bullshit. 1) Productiviteitsstijgingen geven geen aanleiding tot werkloosheid. Bewijs: productiviteit steeg een honderdvoud in de afgelopen eeuw, werkloosheid bleef gelijk. Aan het begin van de industriële revolutie was er wel veel werkloosheid. Deze kan verklaard worden door de plotse aangroei van de bevolking. Waardoor een een OVERSCHOT aan arbeiders is en dus een TEKORT aan kapitaal. Net het omgekeerde van wat jij beweerd. Citaat:
Citaat:
![]() niet bevredigd waren in al hun behoeften. Jouw assumptie is dat deze kinderen perfect gelukkig waren, geen extra luxe zouden willen behalve hetgeen hun wijsgemaakt wordt door slimme marketing. Sorry ze, maar ik denk precies toch dat mensen graag schoenen dragen in de winter zonder dat iemand hen daarvan moet overtuigen. |
Citaat:
|
Citaat:
De enige fout die gebeurt is het inschatten van de marktgrootte, en het investeren in extra capaciteit op een moment dat een economie piekt, geeft voor de 'trage volgers' het resultaat dat ze een 'onrendabele' investering doen. maar in feite Andy, als alle 'rotte appels' failliet gaan, resteert automatisch een rendabele economie;.. Dus zo slecht is dat niet. Wat overblijft is sterker. Waarom geld pompen inonrendabele dingen ? Je saneert tijdens een crisis alles wat onrendabel is. En die swings maken ze juist zichtbaar. NU arbeid kan beschouwd worden als een grondstof, met een 'supply demand' inderdaad als iedereen werkloos is, krijg je een overaanbod aan goedkope arbeid. Maar dat is in principe geen probleem. Het wordt allemaal veel te rigied bekeken, waarom zou je werken als er geen werk is ? Waarom moet je vechten tegen een grote trend. Ga allemaal eens op vakantie bij wijze van spreken. Maar in feite, is een goeie werknemer dan toch een zeldzame grondstof, dus je moet hem sowieso koesteren en goed betalen. Dus ik zou niet weten waarom je al die regels daarrond moet maken. Een economie is mensenresultaat. En een economie die alles subsidieert die niet werkt (onder de mom van er is geen werk, omdat het werk die ze kunnen doen minder waard is dan wat ze krijgen in werkloosheid) dan denk ik toch dat we daar best wat aan sleutelen./ Het Duitse Systeem waar je 300euro per maand geeft, en de woonkost betaalt... is volgens mij een betere denkpiste, dan het huidige systeem van blanco cheque |
Citaat:
|
Citaat:
En ze pakken niet meer op. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:17. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be