Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Lastige studenten... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=146721)

Flanelcondoom 22 november 2010 00:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aletheia (Bericht 5115624)
Precies of ze zitten er om hun geweten te sussen.

Heb vorige week nog naast eentje gezeten die letterlijk dat als reden opgaf dat-ie naar de les ging.
Dat nadat ik mij afvroeg wat hij er deed toen hij totaal niet met de les kon volgen.

C uit W 22 november 2010 00:46

Het geweten sussen, ik ken dat, als je anders toch niks doet...

Bovenbuur 22 november 2010 11:23

Mijn geweten laat zich gelukkig veel makkelijker voorliegen.

Eigenzinnig 22 november 2010 11:39

Het verschil tussen univ'ers van 20 jaar geleden en nu ken ik niet..
Wat ik wel weet is dat 20 jaar geleden niemand die pas een job had gekregen het na een uurtje of een dagje gedegouteerd afbolde omdat het werk niet past in zijn wereldbeeld of toekomstvisie..

Wij pasten ons door de striktere opvoeding, zowel thuis als op school als in het leger, makkelijker aan aan een werkomgeving met een duidelijke hierarchie en dito structuur.

Anna List 22 november 2010 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 5118477)
Het verschil tussen univ'ers van 20 jaar geleden en nu ken ik niet..
Wat ik wel weet is dat 20 jaar geleden niemand die pas een job had gekregen het na een uurtje of een dagje gedegouteerd afbolde omdat het werk niet past in zijn wereldbeeld of toekomstvisie..

Wij pasten ons door de striktere opvoeding, zowel thuis als op school als in het leger, makkelijker aan aan een werkomgeving met een duidelijke hierarchie en dito structuur.

en trapten het net zo makkelijk af (na het vinden van een nieuwe job) :roll:

Eigenzinnig 22 november 2010 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5118510)
en trapten het net zo makkelijk af (na het vinden van een nieuwe job) :roll:

Niet omwille van 'aanpassingsproblemen' aan een normaal werkritme ....jobverloop omwille van betere arbeidscondities is er idd altijd geweest..

Tavek 22 november 2010 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 5116652)
Wel; slapen doe ik ook al eens, maar omdat te verhelpen, neem ik dus mijn pc mee om daarop wat te kunnen fb'en enzo.

Ga thuis zitten ?

Tavek 22 november 2010 12:28

Youtuben en facebooken is een probleem, ik ervaar dat ook. Soms is het zelfs zo erg dat als je iets aan het uitleggen bent je met moeite de aandacht naar je toe krijgt. In het begin liet ik ze zijn, maar als je nadien extra werk moet verrichten omdat ze de dingen komen vragen die in de les gezegd zijn....

Nu flikker ik ze gewoon buiten.

AdrianHealey 22 november 2010 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 5118542)
Ga thuis zitten ?

Waarom zou ik dat doen? :?

Citaat:

Youtuben en facebooken is een probleem, ik ervaar dat ook. Soms is het zelfs zo erg dat als je iets aan het uitleggen bent je met moeite de aandacht naar je toe krijgt. In het begin liet ik ze zijn, maar als je nadien extra werk moet verrichten omdat ze de dingen komen vragen die in de les gezegd zijn....

Nu flikker ik ze gewoon buiten.
En je bent zeker dat dat dezelfde mensen zijn?

Flanelcondoom 22 november 2010 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 5118568)

Omdat jij plaats inneemt in een auditorium waar jij toch de les amper volgt?

AdrianHealey 22 november 2010 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 5118571)
Omdat jij plaats inneemt in een auditorium waar jij toch de les amper volgt?

Hoe zo: 'amper'?

En lol @ 'plaats innemen'. 'k heb toch geen les in een auditorium waar er te weinig plek is. :p

Tavek 22 november 2010 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 5118568)

Omdat ge dan niet uit uw bed hoeft te komen. Nu moet ge helemaal naar de aula om te facebooken.

Citaat:

En je bent zeker dat dat dezelfde mensen zijn?
Met groepen van 30-40 man ken je ze wel na een tijd hoor...niet alle studies hebben 300-400 man per jaar.

AdrianHealey 22 november 2010 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 5118612)
Omdat ge dan niet uit uw bed hoeft te komen. Nu moet ge helemaal naar de aula om te facebooken.

En notities te nemen en dergelijke. Daarvoor ga je naar de les, he.

Citaat:

Met groepen van 30-40 man ken je ze wel na een tijd hoor...niet alle studies hebben 300-400 man per jaar.
Goh, ja. Dat kan. Ik heb 2 vakken met ongeveer 300-400 man, en een 3-tal met ongeveer 7. En dan nog eentje met een 20tal.

Tavek 22 november 2010 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 5118619)
En notities te nemen en dergelijke. Daarvoor ga je naar de les, he.

Neen niet zozeer. Notities nemen is een beetje bullshit. Een iet of wat goeie docent zorgt er voor dat hij zijn cursus gewoon al op papier heeft gezet op voorhand. De hoorcolleges zijn er voor mensen die graag de theorie uitgelegd willen krijgen. Die graag een differentiaal zien stap per stap opgelost worden op bord. Voor velen is dat een toegevoegde waarde. De nuances kunnen daarin aangehaald worden en je merkt waar de docent belang aan hecht.

Overigens een computer heeft geen enkele toegevoegde waarde in hoorcolleges.

Citaat:

Goh, ja. Dat kan. Ik heb 2 vakken met ongeveer 300-400 man, en een 3-tal met ongeveer 7. En dan nog eentje met een 20tal.
Die docent met 7 zal u wel kennen zekers ?
En gaat gij in dat vak met 7 zitten facebooken ?

kameleon 22 november 2010 13:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 5118642)
Neen niet zozeer. Notities nemen is een beetje bullshit. Een iet of wat goeie docent zorgt er voor dat hij zijn cursus gewoon al op papier heeft gezet op voorhand. De hoorcolleges zijn er voor mensen die graag de theorie uitgelegd willen krijgen. Die graag een differentiaal zien stap per stap opgelost worden op bord. Voor velen is dat een toegevoegde waarde. De nuances kunnen daarin aangehaald worden en je merkt waar de docent belang aan hecht.

Nog genoeg docenten die aanvullingen in de les geven waarover nog helemaal niets in de cursus staat. Ik heb zelfs een docent gehad die les gaf en daarna gewoon dicteerde wat je op papier moest zetten.
Langs een kant was dit wel goed want je had meteen een samenvatting van 20 pagina's die je dan enkel nog moest leren.

AdrianHealey 22 november 2010 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 5118642)

Overigens een computer heeft geen enkele toegevoegde waarde in hoorcolleges.

Lol. Met alle respect, maar dat zijn zo van die generalisaties die echt op niets slaan. Ale; 'een goeie docent'... Ongeveer de helft van al mijn curriculaire vakken hadden _geen_ cursus; dat was louter op notities (aangevuld met teksten en dergelijke). Tjah; daar zat ik met mijn laptop notities te nemen, ja. En met de powerpoint van de les open; om wat verder of terug te kijken. En dan kan facebook al eens.

'Een differentiaal uitgelegd willen zien'... ja; want in de menswetenschappen heb je zoveel differentialen...

Ge zijt weer zo uw eigen ervaringen aan't projecteren en dat aan't voorstellen als hetgene dat overal geldt, he.

Citaat:

Die docent met 7 zal u wel kennen zekers ?
En gaat gij in dat vak met 7 zitten facebooken ?
Ik neem notities met mijn laptop; en wee thij veel als ik even iets anders check?

Dat maakt echt niet zoveel uit, hoor.

't is voor mij ook om een andere reden praktisch: zonder laptop kan ik mijn aandacht niet bij de les houden, wegens te vervelend.

Flanelcondoom 22 november 2010 13:55

Een goede prof maakt een cursus.

CyberpunX 22 november 2010 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 5118662)

Een goede prof maakt een website. :lol:

Flanelcondoom 22 november 2010 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 5118674)

Zit wat in.

AdrianHealey 22 november 2010 14:05

'k zou ook liever wat meer cursussen hebben.

Bebob 22 november 2010 14:07

Eerlijk gezegd nooit zoveel last gehad van de laptops van andere studenten in de les. Ge kijkt normaal toch naar het bord of u eigen papieren, dus dan moet ge sowieso niet kijken naar wat anderen doen.

Zelf nooit een laptop naar de les genomen. Ik ben meer een markeerstiftman. Voor mij is een goede docent dan ook 1 die lesgeeft uit een wijdverspreid degelijk handboek en zich dan ook binnen redelijke mate aan dat handboek houdt. Toch nergens niet voor nodig dat docenten een eigen cursus maken. Das gewoon het repeteren van werk dat anderen al honderden keren beter dan u gedaan hebben. Ik spreek dan enkel over economische handboeken de kwaliteit van handboeken vrij hoog is.

Oja en dat Twitteren: Twitteren is iets wat veertigers denken dat twintigers zich mee bezig houden. Maar ik ken echt geen enkele twintiger die Twittert. Dus zo een groot probleem zal Twitteren wel niet zijn.

Kan mij nu wel inbeelden dat het, voor een docent, irritant kan zijn als mensen verstopt zitten achter een laptop. Dat docenten dat individueel uitmaken wat ze toelaten in de les of niet.

Over te laat komen. Iedereen is wel te laat, ook docenten. Gewoon discreet ergens gaan zitten. Da zorgt misschien voor 2 sec afleiding, maar zorgt er misschien ook voor dat degenen die niet meer met hun aandacht bij de las waren terug wakkergeschud worden.

AdrianHealey 22 november 2010 14:19

Ik twitter zo'n beetje; maar dat is nu echt iets dat maar echt leuk is - denk ik - als je veel mensen hebt die dat doen. Maar alles wat twitter heeft, heeft facebook zoveel beter.

Dat van die handboeken is wel zo fucking waar. Altijd met hun eigen speciallekes.

Tavek 22 november 2010 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kameleon (Bericht 5118656)
Nog genoeg docenten die aanvullingen in de les geven waarover nog helemaal niets in de cursus staat. Ik heb zelfs een docent gehad die les gaf en daarna gewoon dicteerde wat je op papier moest zetten.
Langs een kant was dit wel goed want je had meteen een samenvatting van 20 pagina's die je dan enkel nog moest leren.

Juist.

De manier hoe het niet moet.

Een les dient om de studenten intellectueel te stimuleren, niet om er papegaaien van te maken, maar goed....

parcifal 22 november 2010 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 5118674)

Een website?
Waarom zou hij dat doen?

Alle cursussen aan de UGent bvb. staan op de digitale leeromgeving Minerva.
De meeste proffen zetten al jaren al hun lesmaterialen daarop (minerva bestaat sinds een jaar of 8 als ik het me goed herinner).

Een bepaald deel van de studenten is helaas dermate digibeet dat ze in dat vehaal helemaal niet mee zijn.
Wie het verschil niet kent tussen een doc, een docx document en een pdf-document bvb. heeft aan een universiteit niets te zoeken.

Tavek 22 november 2010 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 5118678)
'k zou ook liever wat meer cursussen hebben.

Aankaarten bij prof of via POC.

Velen hebben gewoon alles op papier staan hoor maar zijn te lui om het in cursusvorm te gieten (en/of willen ze het gewoon niet omdat ze schrik hebben dat er anders geen volk meer naar zijn les komt).

lollysticky 22 november 2010 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 5118803)
Wie het verschil niet kent tussen een doc, een docx document en een pdf-document bvb. heeft aan een universiteit niets te zoeken.

helaas, in mijn eerste academiejaar zaten er mensEN (jawel meervoud) in de richting die nog niet eens een bestand konden openen in word...

Tavek 22 november 2010 15:29

Helaas krijg je geen punten op het wel dan niet kunnen openen van een bepaald bestandsformaat, maar wel op de kennis van de stof.

Herr Flick 22 november 2010 15:30

Citaat:

Een website?
Waarom zou hij dat doen?

Alle cursussen aan de UGent bvb. staan op de digitale leeromgeving Minerva.
De meeste proffen zetten al jaren al hun lesmaterialen daarop (minerva bestaat sinds een jaar of 8 als ik het me goed herinner).

Een bepaald deel van de studenten is helaas dermate digibeet dat ze in dat vehaal helemaal niet mee zijn.

Toch zullen er zo een mensen zijn, ...

En sommige van die gasten zijn zeker knappe koppen, die gewoon beter leren uit een boek of cursus, De media is minder belangrijk dan de content, vandaag is het een PDF , overmorgen een DVD of gewoon een boek.

Ik klieder ook graag met mijne stylo in ne cursus en ik heb nen hekel aan computer based training, ... niks kan een goeie docent met een huizenhoge ervaring in zijn gebied vervangen...

Als morgen het systeem plat ligt, ga ik toch mijn nota boekske waar alles in staat moeten bovenhalen. Natuurlijk ben ik zo een mens die moet helpen de basis op te bouwen zodat alle digitaal verslaafden, aan hun portie digitale media geraken.

Nu ik prul ook graag met peeceekes , en ik heb er dus ook niks op tegen, maar je moet wel weten hoe de old school technieken werken ook. De bibliotheken van deze wereld staan nu eenmaal vol met boeken die zeker nog niet allemaal digitaal beschikbaar zijn.

CyberpunX 22 november 2010 15:49

Citaat:

Een website? Waarom zou hij dat doen?

Bij een website kan je een paar scripts toevoegen die de goede werking van niet lesgerelateerde websites wat bijschaaft. :lol:

Het vermijdt ook cursussen die kwijtraken (gebeurt ook bij profs), veel makkelijker didactisch audio/video bji te voegen, up to date te houden, constante participatie (je kan logs checken om te zien wie effectief s'avonds bezig is geweest). En tig aantal andere voorbeelden. Hebben die leerkrachten toch meestal dezelfde stof die ze moeten geven. Dat ze dan ook wat samenwerken.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 5118851)
Toch zullen er zo een mensen zijn, ...

In het bedrijfsleven moet je gewoon met PC kunnen werken, dat is een vereiste. Dus het nuttige aan het aangename combineren heeft alleen maar voordelen. Kan me nog levendig herinneren dat wij cursussen kregen voor PC vakken, dat is toch compleet onlogisch. Want idd alle digitale apparatuur kan morgen uitvallen ( not :roll):, maar dan heb je die nota's voor PC vakken ook helemaal niet meer nodig. En jij vind idd misschien meer in de bib, maar het snelheidsverschil is fenomenaal.

Herr Flick 22 november 2010 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 5118909)
Bij een website kan je een paar scripts toevoegen die de goede werking van niet lesgerelateerde websites wat bijschaaft. :lol:

Het vermijdt ook cursussen die kwijtraken (gebeurt ook bij profs), veel makkelijker didactisch audio/video bji te voegen, up to date te houden, constante participatie (je kan logs checken om te zien wie effectief s'avonds bezig is geweest). En tig aantal andere voorbeelden. Hebben die leerkrachten toch meestal dezelfde stof die ze moeten geven. Dat ze dan ook wat samenwerken.

In het bedrijfsleven moet je gewoon met PC kunnen werken, dat is een vereiste. Dus het nuttige aan het aangename combineren heeft alleen maar voordelen. Kan me nog levendig herinneren dat wij cursussen kregen voor PC vakken, dat is toch compleet onlogisch. Want idd alle digitale apparatuur kan morgen uitvallen ( not :roll):, maar dan heb je die nota's voor PC vakken ook helemaal niet meer nodig. En jij vind idd misschien meer in de bib, maar het snelheidsverschil is fenomenaal.

Ik ben ook voorstander van computeren, ik zeg alleen dat ook de old school methode moet gekend zijn.

Laat die mannen maar eens aan het bord werken ook... dat kan geen kwaad. Ik weet het, ge hebt powerpoints nu, maar wij gebruiken ook nog altijd het white board of ne flipchart.

parcifal 22 november 2010 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 5118934)
Ik ben ook voorstander van computeren, ik zeg alleen dat ook de old school methode moet gekend zijn.

Natuurlijk moeten de old school methodes gekend zijn en studenten die liever werken op de vertrouwde manier moeten dat ook kunnen.

Niets belet hen om alles uit te printen bvb. behalve hopelijk een bepaalde mileubewustheid.

Maar ze moeten ook mee zijn met de nieuwe methodes. Niet voor niets worden daar jaarlijks miljoenen Euro's aan besteed om die serverparken draaiende te houden en de volledige technische en logistieke infrastructuur erachter.

Als sommige studenten dan wel volle bak mee zijn met Facebook, Netlog en dergelijke quatch maar amper een powerpoint-presentatie kunnen maken en naar een prof. mailen vanaf een email als [email protected] (I kid you not) dan is het triestig gesteld met een deel van de studenten.

Vooral als ze dan mails sturen in de trent van :
Hey man, ik heb morgen doop in de studentenclub, kan ik mijn oefeningen komen maken op een dag en uur dat mij wel past?

Herr Flick 22 november 2010 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 5118994)
Natuurlijk moeten de old school methodes gekend zijn en studenten die liever werken op de vertrouwde manier moeten dat ook kunnen.

Niets belet hen om alles uit te printen bvb. behalve hopelijk een bepaalde mileubewustheid.

Maar ze moeten ook mee zijn met de nieuwe methodes. Niet voor niets worden daar jaarlijks miljoenen Euro's aan besteed om die serverparken draaiende te houden en de volledige technische en logistieke infrastructuur erachter.

Als sommige studenten dan wel volle bak mee zijn met Facebook, Netlog en dergelijke quatch maar amper een powerpoint-presentatie kunnen maken en naar een prof. mailen vanaf een email als [email protected] (I kid you not) dan is het triestig gesteld met een deel van de studenten.

Vooral als ze dan mails sturen in de trent van :
Hey man, ik heb morgen doop in de studentenclub, kan ik mijn oefeningen komen maken op een dag en uur dat mij wel past?

:lol: :lol: :lol: Dat hadden wij eens moeten proberen, ...

Nee natuurlijk IT moet gewoon in de opleiding zitten, dat is zeker, ge moet die tools nu eenmaal leren gebruiken het is een essentieel onderdeel van de hedendaagse communicatie.

Alleen als ge bvb communicatie gekregen hebt, en iet of wat beleefdheid en tact zou hebben, dan schrijf je zo geen idiote mails natuurlijk...

Ja de jeugd van tegenwoordig, ... ;-)

Aletheia 22 november 2010 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 5118662)

De afgelopen jaren amper een cursus gezien.
Die rekenen erop dat je dus nota's maakt tijdens de les en dat je die studeert voor het examen. Ook krijg je een bundeling van artikels, een hele kluif, met de toepasselijke benaming "reader".

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be