Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Waarom lezen jullie Suske en Wiske niet meer ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=160906)

Herr Flick 27 september 2011 14:04

Ik heb ook zo nog een hele oude ergens liggen, ...

maar ik kan nu niet op de titel komen, ...

Kleppende Klipper vond ik ook niet slecht.

Johan217 27 september 2011 14:11

Deze ook:

Zo rond nr. 180 is het snel bergaf gegaan, vind ik, en vanaf nr. 200 vond ik er niets meer aan. De grote stripreeksen hebben medio/eind jaren '80 aan kwaliteit verloren. In diezelfde periode ging ook het Weekblad Kuifje op de fles :-(

Xenophon 27 september 2011 14:53

Ik ben gestopt met S&W te lezen toen de Lambik van veroempelde Antwerpenaar veranderde in een gladde Nederlander.

bgf324 27 september 2011 15:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 5713591)
Ik vind Jommeke eigenlijk een beetje te naïef qua verhaallijn. Zal wel mijn leeftijd zijn, zeker?

Ik heb er sinds mijn 14de ook geen meer gelezen ...

kiko 27 september 2011 16:14

De allerbeste strips van Suske & Wiske, en ook die van Jommeke, zijn de originele strips waarin men nog dialect praat. Daar zitten soms zeer geslaagde grappen in, humoristisch op meerdere niveaus.

De laatste 20 jaar is Suske & Wiske absoluut het lezen niet meer waard, en is de serie geëvolueerd van een geslaagde stripserie voor alle leeftijden naar een middelmatige jeugdserie.

kiko 27 september 2011 16:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 5713352)
Is het niet een algemeen fenomeen dat het lezen van (mainstream)strips achteruitgaat of denk ik dat maar? Hoe doen Jommeke en Kiekeboe het eigenlijk nog?

Het gaat wel wat achteruit, enkel de klassiekers en hier en daar andere series kunnen nog overleven.

Een groot deel van het budget gaat nu naar PC, videogames en GSM's.

Zucht 27 september 2011 16:31

Het is misgegaan toen Schalulleke moest veranderd worden in Schanulleke voor de sexueel geobsedeerde Hollanders.

kiko 27 september 2011 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 5714017)
Het is misgegaan toen Schalulleke moest veranderd worden in Schanulleke voor de sexueel geobsedeerde Hollanders.

Ook al hoefde de naam voor mij niet veranderd te worden, ik kan ergens wel begrijpen dat men daar 50 jaar geleden over struikelde.

Schanulleke klinkt ook goed trouwens.

Derk de Tweede 27 september 2011 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 5714017)

Heette ze echt eerst Schalulleke ?
Je ontneemt op een popje toch niet zijn naam.
En het waren niet de Hollanders maar de priesters die bezwaar maakte.

maddox 27 september 2011 17:25

Het internet doet ook niet veel goed aan de "historische" stripreeksen. Een hele hoop webcomics zijn gratis, en sommigen van goeie kwaliteit erboven op.

Ook mogen we de veranderende demagogie van België niet vergeten. Een hele hoop kinderen hebben ouders die strips als verderfelijk zien, verboden afbeeldingen van mensen, dieren, planten en zelfs landschappen om maar 1 puntje op te noemen.

Derk de Tweede 27 september 2011 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 5714113)
Het internet doet ook niet veel goed aan de "historische" stripreeksen. Een hele hoop webcomics zijn gratis, en sommigen van goeie kwaliteit erboven op.

Ook mogen we de veranderende demagogie van België niet vergeten. Een hele hoop kinderen hebben ouders die strips als verderfelijk zien, verboden afbeeldingen van mensen, dieren, planten en zelfs landschappen om maar 1 puntje op te noemen.

Mijn moeder mog van haar moeder (mijn oma dus) niet naar de bioscoop.
En tot ver in de jaren '60 had je mensen die morele bezwaren maakte tegen strips.
Dick Bos bv zou aanzetten tot geweld.

http://www.uitgeverij-panda.nl/db_af...redac_afl1.jpg

karo 27 september 2011 17:35

Kiekeboe is leuker

Steve_M 27 september 2011 17:52

Citaat:

Ja, d�*t zal het zijn.

Txiki 27 september 2011 17:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door karo (Bericht 5714130)
Kiekeboe is leuker

Kiekeboe... wat een sof.... :cheer: Heinz :cheer:

Adam Smith 27 september 2011 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 5713240)
De titel die je als plaatje bijvoegt zegt al veel: de reeks lijkt zich meer op Nederland te richten en op zich is dat niet verkeerd. Elfstedentocht, de Amsterdam, KLM, Deltawerken,...
Het lijkt mij niet onlogisch dat die dingen meer aanslaan in Nederland.

Die evolutie is al een tijdje aan de gang en zelfs met terugwerkende kracht:

Die middelste variant kende ik niet, ondanks dat ik een Brabantse Nederlander ben.

Specksnyder 27 september 2011 18:18

Citaat:

Ik neem aan dat het demografie moest zijn?

Nu, Nederland heeft eveneens een veranderende demografie. Dus dat argument gaat niet op.

Mitgard 27 september 2011 18:20

Asterix is veel leuker.

Txiki 27 september 2011 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 5714218)
Asterix is veel leuker.

:-D :cheer:

bgf324 27 september 2011 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door karo (Bericht 5714130)
Kiekeboe is leuker

Neen. Nog vele malen saaier.

bgf324 27 september 2011 18:25

Urbanus :cheer:

Specksnyder 27 september 2011 18:27

Overigens zou ik graag "veranderende demografie" willen nomineren voor beste eufemisme van het jaar.

maddox 27 september 2011 19:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Specksnyder (Bericht 5714213)
Ik neem aan dat het demografie moest zijn?

Godver, ik dacht al dat dure woorden mij te moeilijk gingen zijn.
Citaat:

Nu, Nederland heeft eveneens een veranderende demografie. Dus dat argument gaat niet op.
De diversiteit is groter, en de multicultuur net iets anders.

(pun intented)

Mam 27 september 2011 19:38

Ik las vroeger graag De Blauwbloezen.
Hoofdpersonages Chesterfield & Blutch zijn een hilarisch duo :-)

(Suske & Wiske werd eerder saai bevonden...)

kiko 27 september 2011 19:48

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 5714218)
Asterix is veel leuker.

Asterix is de op één na grappigste strip ter wereld. De prijs van de leukste gaat naar...

Derk de Tweede 27 september 2011 20:02

Mijn oma had vroeger een geheim oud boek dat we niet mochten inzien. Sprookjes van Perrault heette het en was zeer eng geschreven in een moeilijk soort van Nederlands. Het boek had een publicatiedatum van 1890.
Toen ik daar logeerde sloop ik op een donkere nacht de huiskamer in en opende de geheime boekenkast. Gretig las ik het sprookje over Blauwbaard.
Eén zin zal ik nooit vergeten:
"Hij paktë zijnen mes en sneedt het wicht den halsch door" en daar was nog een getekende bloedige illustratie bij ook.
Daar ben ik weken van over mijn toeren geweest.

Quorn 27 september 2011 20:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5713211)
Volgens mij zijn ze te ver afgeweken van het oorspronkelijk concept 10-15 jaar geleden.

Sinds de Willy er niet meer is, hebben ze er een potje van gemaakt.
Ze wilden de strips "flitsender" en hedendaags maken.
Maar het verhaal werd steeds slapper.
Ook probeerden ze de figuurtjes geregeld andere kleren te laten dragen, iets wat je in de stipkunst nooit mag doen.

2222222222

Quorn 27 september 2011 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 5714382)
Asterix is de op één na grappigste strip ter wereld. De prijs van de leukste gaat naar...

FRANQUIN RULES

Quorn 27 september 2011 20:09

DEze is mn favo
"Zzzz beurk Zzzz beurk" :rofl:

Zucht 27 september 2011 20:12

Zijn er eigenlijk nog goeie strip-magazines ? Ik herinner me een blad dat "PEP" heette en waar we (= ons gezin, zal eind van de 1960-er jaren geweest zijn denk ik, misschien nog begin 1970) enkele jaren op geabonneerd waren. Schittererende strips, maar plots stopte dat blad. We zijn dan overgestapt op Robbedoes. Ook niet slecht, maar in mijn herinnering toch minder. Robbedoes bestaat nu ook niet meer dacht ik.

Quorn 27 september 2011 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 5714436)
Zijn er eigenlijk nog goeie strip-magazines ? Ik herinner me een blad dat "PEP" heette en waar we (= ons gezin, zal eind van de 1960-er jaren geweest zijn denk ik, misschien nog begin 1970) enkele jaren op geabonneerd waren. Schittererende strips, maar plots stopte dat blad. We zijn dan overgestapt op Robbedoes. Ook niet slecht, maar in mijn herinnering toch minder. Robbedoes bestaat nu ook niet meer dacht ik.

Ik vrees er voor...:-(

Quorn 27 september 2011 20:19

De intrede van Guust op de redactie ...

Marxmannetje 27 september 2011 20:20

Ik las de strips van Suske En Wiske tot rond 150 veel liever dan die van nu. Nu hebben ze slechte grappen en een slecht plot. Ze maken van Suske en Wiske als wat ze maken van Star Wars.

bgf324 27 september 2011 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Quorn (Bericht 5714466)
De intrede van Guust op de redactie ...

Dag maisplant

Derk de Tweede 27 september 2011 20:30

Archie, de man van staal.
Zat in het blad Sjors en Sjimmie, dat bijna verboden werd wegens vermeend rascisme.

http://home.kpn.nl/jwwoldering/archie.html

Quorn 27 september 2011 20:34

Sjimmie was dan ook een redelijk dom negerke.
Beetje zoals Petatje in den beginne

kiko 27 september 2011 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 5714436)

Hoewel het strikt gezien niet echt een strip-magazine is, zou ik bij gebrek aan beter Mad Magazine aanraden. Het is niet meer zo goed als vroeger, maar soms kan het nog scherp uit de hoek komen.

kiko 27 september 2011 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Quorn (Bericht 5714415)
FRANQUIN RULES

Qua tekenwerk zeer hoogstaand. Onbegrijpelijk dat die man, één van de beste striptekenaars van Europa, soms depressief was en last had van een minderwaardigheidscomplex.

Quorn 27 september 2011 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 5714562)
Qua tekenwerk zeer hoogstaand. Onbegrijpelijk dat die man, één van de beste striptekenaars van Europa, soms depressief was en last had van een minderwaardigheidscomplex.

Stephen Fry idem ...

Zucht 27 september 2011 22:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 5714549)
Hoewel het strikt gezien niet echt een strip-magazine is, zou ik bij gebrek aan beter Mad Magazine aanraden. Het is niet meer zo goed als vroeger, maar soms kan het nog scherp uit de hoek komen.

Ik heb zelf geen kinderen, maar heb wel nog fijne herinneringen aan de strip magazines uit mijn jeugd : sjors en sjimmie, pep en robbedoes die ik indertijd gelezen heb. Asterix, de smurfen, guust flater en zoveel meer heb ik daar leren kennen. En ook Archie, de man van staal, heb ik daar gelezen en herinner me als echt indrukwekkend.
Als ik dat vergelijk met Kiekeboe....
En de teloorgang van die tijdschriften zal wel een verband hebben met de veranderingen in de Suske en Wiske strips. Commerciële constraints, marketing, winstmarges....

Vito 27 september 2011 22:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje (Bericht 5714468)
Ik las de strips van Suske En Wiske tot rond 150 veel liever dan die van nu. Nu hebben ze slechte grappen en een slecht plot. Ze maken van Suske en Wiske als wat ze maken van Star Wars.

Star Wars was van episode 1 (pardon, 4) pulp. Leuke pulp, dat wel.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be