![]() |
Ik heb ook zo nog een hele oude ergens liggen, ...
maar ik kan nu niet op de titel komen, ... Kleppende Klipper vond ik ook niet slecht. |
Deze ook:
![]() Zo rond nr. 180 is het snel bergaf gegaan, vind ik, en vanaf nr. 200 vond ik er niets meer aan. De grote stripreeksen hebben medio/eind jaren '80 aan kwaliteit verloren. In diezelfde periode ging ook het Weekblad Kuifje op de fles :-( |
Ik ben gestopt met S&W te lezen toen de Lambik van veroempelde Antwerpenaar veranderde in een gladde Nederlander.
|
Citaat:
|
De allerbeste strips van Suske & Wiske, en ook die van Jommeke, zijn de originele strips waarin men nog dialect praat. Daar zitten soms zeer geslaagde grappen in, humoristisch op meerdere niveaus.
De laatste 20 jaar is Suske & Wiske absoluut het lezen niet meer waard, en is de serie geëvolueerd van een geslaagde stripserie voor alle leeftijden naar een middelmatige jeugdserie. |
Citaat:
Een groot deel van het budget gaat nu naar PC, videogames en GSM's. |
Het is misgegaan toen Schalulleke moest veranderd worden in Schanulleke voor de sexueel geobsedeerde Hollanders.
|
Citaat:
Schanulleke klinkt ook goed trouwens. |
Citaat:
Je ontneemt op een popje toch niet zijn naam. En het waren niet de Hollanders maar de priesters die bezwaar maakte. |
Het internet doet ook niet veel goed aan de "historische" stripreeksen. Een hele hoop webcomics zijn gratis, en sommigen van goeie kwaliteit erboven op.
Ook mogen we de veranderende demagogie van België niet vergeten. Een hele hoop kinderen hebben ouders die strips als verderfelijk zien, verboden afbeeldingen van mensen, dieren, planten en zelfs landschappen om maar 1 puntje op te noemen. |
Citaat:
En tot ver in de jaren '60 had je mensen die morele bezwaren maakte tegen strips. Dick Bos bv zou aanzetten tot geweld. http://www.uitgeverij-panda.nl/db_af...redac_afl1.jpg |
Kiekeboe is leuker
|
Citaat:
|
Citaat:
![]() |
Citaat:
|
Citaat:
Nu, Nederland heeft eveneens een veranderende demografie. Dus dat argument gaat niet op. |
Asterix is veel leuker.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Urbanus :cheer:
|
Overigens zou ik graag "veranderende demografie" willen nomineren voor beste eufemisme van het jaar.
|
Citaat:
Citaat:
(pun intented) |
Ik las vroeger graag De Blauwbloezen.
Hoofdpersonages Chesterfield & Blutch zijn een hilarisch duo :-) (Suske & Wiske werd eerder saai bevonden...) |
1 Bijlage(n)
Citaat:
|
Mijn oma had vroeger een geheim oud boek dat we niet mochten inzien. Sprookjes van Perrault heette het en was zeer eng geschreven in een moeilijk soort van Nederlands. Het boek had een publicatiedatum van 1890.
Toen ik daar logeerde sloop ik op een donkere nacht de huiskamer in en opende de geheime boekenkast. Gretig las ik het sprookje over Blauwbaard. Eén zin zal ik nooit vergeten: "Hij paktë zijnen mes en sneedt het wicht den halsch door" en daar was nog een getekende bloedige illustratie bij ook. Daar ben ik weken van over mijn toeren geweest. |
Citaat:
|
Citaat:
![]() |
DEze is mn favo
"Zzzz beurk Zzzz beurk" :rofl: ![]() |
Zijn er eigenlijk nog goeie strip-magazines ? Ik herinner me een blad dat "PEP" heette en waar we (= ons gezin, zal eind van de 1960-er jaren geweest zijn denk ik, misschien nog begin 1970) enkele jaren op geabonneerd waren. Schittererende strips, maar plots stopte dat blad. We zijn dan overgestapt op Robbedoes. Ook niet slecht, maar in mijn herinnering toch minder. Robbedoes bestaat nu ook niet meer dacht ik.
|
Citaat:
|
De intrede van Guust op de redactie ...
![]() |
Ik las de strips van Suske En Wiske tot rond 150 veel liever dan die van nu. Nu hebben ze slechte grappen en een slecht plot. Ze maken van Suske en Wiske als wat ze maken van Star Wars.
|
Citaat:
|
Archie, de man van staal.
Zat in het blad Sjors en Sjimmie, dat bijna verboden werd wegens vermeend rascisme. http://home.kpn.nl/jwwoldering/archie.html ![]() ![]() ![]() |
Sjimmie was dan ook een redelijk dom negerke.
Beetje zoals Petatje in den beginne ![]() |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als ik dat vergelijk met Kiekeboe.... En de teloorgang van die tijdschriften zal wel een verband hebben met de veranderingen in de Suske en Wiske strips. Commerciële constraints, marketing, winstmarges.... |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:35. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be