![]() |
Citaat:
![]() |
Citaat:
|
Citaat:
Het woord 'Elohim' heeft een vrij verscheiden betekenis, waardoor uw simplistische conclusie geen echte lexicologische grond heeft. Vandaar dat het niet verwonderlijk is dat ook Joodse vertalingen van de Hebreeuwse bijbel hier het woord 'engelen' gebruiken en niet 'goden'. Dus, er is geen reden te schieten op de Septuagint. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar bon, dit is ook waarom ik vermoede dat RSK een Servisch-Orthodox is, Seraphim Rose's klooster behoort momenteel tot die jurisdictie. |
Citaat:
|
Citaat:
Waar ik mij aan te houden heb maak ik zelf wel uit. :lol: |
Citaat:
|
Citaat:
En 'ben elohim' betekent de zo(o)n(en) van de goden. En meer is er niet van te maken. Tenzij men alweer de 'interpretatieve' toer opgaat om het een en het ander te maskeren. |
Citaat:
Deuter. 32:43. "Jubelt gij hemelingen met Hem En buigt voor Hem alle goden (kol elohim)" (enz) De Statenbijbel maakt ervan: "Juicht, gij heidenen, met Zijn volk" Willibrordus: "Verheug u, volken, over zijn volk" Triestig triestig. |
Citaat:
|
Citaat:
hoe weet u zo zeker dat goden / engelen zonen van God zijn? Was Adam geen zoon van God? |
Citaat:
'Ben elohim' (zonen van de goden) is nog wat anders dan 'angeloi'. 'Angeloi' heeft een specifieke betekenis: 'de boodschapper' (van God), niet 'de zonen van (de) God (en)'. Trouwens, indien engelen zonen van god zouden zijn, dan zijn het ook goden. En dat zijn ze ook, vermits men 'ben elohim' in de Septuagint ging vervangen door 'angeloi', om zoveel mogelijke elke verwijzing naar een veelgodendom te bannen. In de praktijk echter, draaide op de duur heel die angelologie die de joden ontwikkelden via joodse apcocalyptiek vanaf de 3de eeuw v. Chr. als een boomerang terug uit op een verkapt veelgodendom , vermits vele engelen door joden aanbeden werden als goden. En daartegen waarschuwt Paulus ook. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En dan nog iets, het is niet omdat iemand zijn bevindingen plaatst op het internet dat dit waardeloze gegevens zijn. Integendeel, daar staan heel wat degelijke wetenschappelijke werken op het internet. Alleen moet men zich de moeite doen ernaar te zoeken. |
Citaat:
|
@ Fonne:
Waarom geloof je niet in de engelen en demonen die voorkomen in de tolhuistheorie? |
Citaat:
Engelen als "boodschappers", als personificatie van de geest van God in de mens, komen pas later naar voor. Maar zij zijn als dusdanig geen aparte entiteiten of actoren met een eigen wil. |
Citaat:
|
Citaat:
![]() |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:46. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be