![]() |
Citaat:
Europa is groot genoeg om op eigen benen te staan. Het heeft geen broodheer nodig die uiteindelijk steeds zijn eigen belangen zal dienen desnoods ten koste van Europa. Zie de poging tot VS 'pivot' richting Azië maar. |
Citaat:
Ik heb geen probleem met een Europa dat zijn eigen defensie-agenda zet. Maar dan moet het weer beginnen investeren in zijn militair apparaat. |
Citaat:
Citaat:
Dat zal niet lukken als je dat EU leger NAAST al de rest wil opbouwen natuurlijk. Dat zou onzinnig zijn...een EU leger gedomineerd door NATO zou je dan hebben. |
Citaat:
Het is toch grenzeloos naïef van te veronderstellen dat we nu het tijdperk van de Eeuwige Vrede zijn binnen gegaan twee bloedige millennia van Europese oorlogen....? Elke eeuw werd de kaart van Europa grondig hertekend en er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat deze eeuw niet gaat gebeuren. Homo homini lupus. En binnen het eerste miljard jaren zal er evolutionair-biologisch niets in onze hersenpan veranderd zijn. We achten dat enkel maar niet mogelijk omdat we niet kunnen voorspellen hoe deze keer het dubbeltje zal rollen. Maar wie kon in 1500 de godsdienstoorlogen voorspellen in Europa? Wie kon in 1600 de oorlogen van Lowie Kators voorspellen. Wie kon in 1700 de Franse Revolutie annex Napoleon voorspellen? Wie kon in 1800 de komst van Bismarck voorspellen en de hereniging en tweede scheiding der Nederlanden? Wie kon in 1900 de twee wereldoorlogen voorspellen? Wie kon in 2000 de komst van..... (Gelieve dat iemand hier binnen een eeuwtje dit bovenstaande zinnetje verder aanvult.) Dat er schokkende dingen zullen gebeuren naar aloude traditie is als het ware voorgeprogrammeerd. |
Een miltaire oorlog binnen Europa, en dit dan nog tegen elkaar, zie ik nog niet zo snel gebeuren vandaag, en dit gezien de verdragen zoals NATO, en ja zelfs de EU.
Wat gaat men doen indien DE en/of enige ander land niet meer betalen? Ik zie het niet gebeuren dat men de niet-betalers militair zal dwingen... Er zal een breuk komen met de niet-betalers, maar dit zal niet leiden tot een militair conflict. Het is te zeggen: het zal niet de directe oorzaak zijn. Wat er zal gebeuren is dat de landen zullen die niet meer kunnen betalen, verder kunnen/zullen afgleiden in het economisch verval. Indien deze landen zich niet snel herpakken zoals dit in Zuid-Amerika is gebeurd, zal de armoede hun bevolking tot oproer aanzetten. Dan kunnen we het scenario krijgen zoals WO I, waarbij een arme persoon een misdaad begaat tegen een belangrijk persoon van een niet-betalende land. Indien iedereen dan het hoofd koel houdt, zal het rustig blijven. Indien niet... Maar gezien ik nog het ergste van de crisis verwacht, te beginnen voor 2015, zal dit wel eens waarheid kunnen worden binnen een 10-tal jaren -2025? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Wel, die oorlog is te voorzien en zal plaats hebben. Hoe deze oorlog te voorzien is? Oorlogen hebben namelijk steeds dezelfde oorzaken. Volksverhuizingen, economische achteruitgang, godsdienst fanatisme. Eens 1 van deze elementen aanwezig is, is het voldoende dat er een volksmener opstaat, die een schuldige van de massa mee te sleuren in een bloedbad. Op het ogenblik zijn zelfs de drie elementen tegelijk aanwezig en is het zelfs bijna onvermijdelijk. Het volk heeft honger en is aan het morren, de volgende stap zijn plaatselijke opstanden en rellen, die ook al begonnen zijn. Enkel de volksmener ontbreek nog op dit ogenblik, om een alles vernietigende oorlog te laten plaatsvinden. |
Citaat:
Al een even betrouwbare voorspelling. En volksverhuizingen??? Godsdienst fanatisme??? Het enig wat misschien ter sprake kan komen is een economische malaise, en dan nog. |
Citaat:
Een tip: lees het boek "De eeuw van Azië" van de Singaporees Mahbukhani. (In de EU moeten we géén oorlog vrezen !) |
Een oorlog tussen de Europese lidstaten lijkt me heel onwaarschijnlijk.
Wat ik weldegelijk in overweging neem is de opinietekst hieronder: http://www.dagelijksestandaard.nl/20...omaans-rijk-af Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ik denk dat vélen er zo over denken.Maar : tussen droom en daad staan wetten & praktische bezwaren. |
Citaat:
Ga eens na welk, en voor hoeveel geld, oorlogstuig Griekenland allemaal aankoopt en van waar dat dat afkomstig is. Wat denk je? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:26. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be