![]() |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De sloophamer ertegen en vervangen door iets nuttig. |
Citaat:
Als je wil stoppen daarmee, geef dan wel de gestolen bezittingen terug. |
Citaat:
De overheid heeft soms het liefst dat dergelijke gebouwen - die haar eigendom zijn - door christelijke gemeenschappen worden gebruikt. Dat scheelt in allerlei kosten en het gebouw wordt "bewoond" wat de conditie ervan ten goede komt. Sloophamer? Waarom zou u monumentale gebouwen zomaar slopen? Uit haat tegen de Kerk? |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Echte monumenten zijn tussen die kerken trouwens eerder uitzondering dan de regel. Waarom zou je ze opkosten van de maatschappij behouden? Omwille van jouw geloof? Ben je te gierig om het zelf te bekostigen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Daarnaast is er ook zoiets als cultuur erfgoed. Heel veel kerken zijn immers beschermd of hebben een historische of artistieke waarde. Enkel cultuurbarbaren en rabiate papenhaters willen daarvan af. U schijnt daarbij te horen... |
Citaat:
|
Citaat:
Echter zie ik dat niet zo snel gebeuren in dorpjes waar men geen nut heeft voor grote kerken/gebouwen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
En je geeft geen antwoord op de vraag: ben je te gierig om de kost van je geloof zelf te bekostigen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
"Er zijn er te veel". Ook dat lijkt me geen argument. We gaan ook niet een paar honderd schilderijen in de versnipperaar gooien, omdat een of ander individu meent dat we er toch "te veel" van hebben. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Daarnaast is het zo dat de meeste mensen de kerk beschouwen als een ankerpunt van het dorp. Ook door ongelovigen. 'n Mooi voorbeeld in Frankrijk waar een burgemeester zich samen met heel het dorp met alle middelen inzette om de afbraak van de kerk tegen te gaan. 'n Afbraak waar nota bene het bisdom mee had ingestemd. En wat was de achtergrond van die burgemeester? Een communist pur sang. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Jan van den Berghe , geloofsgeloof heeft toch geen materiële steun nodig ??
Citaat:
|
Citaat:
|
Het is HET bewijs dat de hemelse leider niet bestaat !!
|
Citaat:
Je hoort me ook niet zeggen dat er geen kerken mogen zijn. Je hoort me enkel zeggen dat gelovigen dan zelf maar de kost van hun geloofmoeten bekostigen. Dat levenskost van hun priesters, de kost van hun gebouwen... Geen enkele reden waarom de maatschappij dat zou moeten financieren. |
Citaat:
En voor die kerken die dan toch een monument zijn en waar jij blijkbaar verwacht dat de maatschappij die financiert: dan is het ook aan die maatschappij om over dat monument te beschikken. Kan je als gelovigen betalen om je erediensten er te houden. |
Citaat:
Die vlugge blik heb ik evenzeer geworpen, en de conclusie die ik daaraan bind, is heel anders dan de jouwe. Al hoeft dat, gezien je motieven niet te verbazen uiteraard. En kerken het ankerpunt van het dorp? Als dat een reden is om ze te houden, dan mogen zij die dat ankerpunt willen houdenhet zelf maar financieren. |
Citaat:
|
Citaat:
Daarnaast is slechts een bijzonder klein aantal kerken en kapellen eigendom van allerlei vzw's. Het onderhoud van deze gebouwen is volledig ten laste van die vzw's. En als ze al subsidies ontvangen, is dat overeenkomstig de bepalingen die ook voor andere private gebouwen gelden. Dus, ofwel draagt de overheid deze kerken over aan de Kerk, ofwel zorgt de overheid verder voor het onderhoud. |
Citaat:
|
Citaat:
En neen, "de" maatschappij kan nooit zomaar over die gebouwen beschikken. Zo bezit de provincie West-Vlaanderen meerdere kastelen, maar die staan niet zomaar open voor om het even wat. |
Citaat:
|
Citaat:
't Grootste deel gaat naar het onderhoud, behoud en restauratie van de gebouwen. Nogmaals, gebouwen die, in het merendeel van de gevallen, eigendom zijn van de overheid. |
Citaat:
Zij zullen dan via hun ledenwerking fondsen moeten gaan werven. |
Citaat:
Citaat:
Jij bent uiteraard wel expert ter zake :) Citaat:
Je dierbare geloof staat er blijkbaar slecht voor, gezien je gespartel als een duiveltje in een wijwatervat. Cute! :D Citaat:
Dus, antwoord nu eens op de vraag: ben je te gierig om je eigen geloof te financieren? En vooral, is he eigen geloof dan niet sterk genoeg dat je zo'n oppervlakkige uiterlijkheden nodig hebt om ervorm aan te geven? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:48. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be