Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Grote tegenstrijdigheid over werk tegen 2030 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=215319)

brother paul 6 maart 2015 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 (Bericht 7564615)
Kan dan ook weer door andere robots gebeuren. Daar al aan gedacht?

Kijk er bestaa noplossingen voor

Je kunt bvb verplichten dat bij robotosering die bedrijven op de beurs staan...
Je kunt zorgen dat via pensioenfondsen iedereen eigenaar wordt van die bedrijven... etc

non-conformist 6 maart 2015 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde (Bericht 7565431)
Je moet toch niet in de fabriek gaan werken ? Wie heeft gezegd dat dat moet ? Je kan toch terug landbouwer worden. Hard maar eerlijk werk. Maar ja ondertussen zijn de arbeiders zo gepamperd door de westerse beschaving dat ze niet meer terug kunnen. Geen ruggengraat....

Dat landbouwwerk gaan ook de robots doen..

non-conformist 6 maart 2015 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde (Bericht 7565431)
Je moet toch niet in de fabriek gaan werken ? Wie heeft gezegd dat dat moet ? Je kan toch terug landbouwer worden. Hard maar eerlijk werk. Maar ja ondertussen zijn de arbeiders zo gepamperd door de westerse beschaving dat ze niet meer terug kunnen. Geen ruggengraat....

Dubbel

non-conformist 6 maart 2015 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7565473)
Dergelijke doemvoorspellingen zijn er dus al honderden geweest, in de meest verschillende verschijningsvormen.

De maatschappij zal zich aanpassen, ik maak me daar niet de minste zorgen over.
Dat kan al wel eens met horten en stoten gebeuren - dat kan bijna niet anders en dat is ook al altijd zo geweest.

Natuurlijk, als je blijft redeneren volgens de huidige toestand, of zelfs de toestand van gisteren, dan vind je redenen te over om bang te zijn.

.

Ik ben niet zo goedgelovig als U.

TV-verslaafde 6 maart 2015 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 7565610)
Dat landbouwwerk gaan ook de robots doen..

Het gaat over zelfvoorzienend te zijn. Tenzij de industrie alles heeft volgebouwd. Dan moet je naar een land waar nog veel landbouwgrond is. Frankrijk ofzo.

De schoofzak 6 maart 2015 23:12

Ik denk zelfs dat er velen zijn die niet beseffen wat de hedendaagse robot in een industriële context wel is .

Dat zijn geen dingeskes met een kopke, twee armen en twee benen, hé gasten.

.

Tavek 6 maart 2015 23:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7565994)
Ik denk zelfs dat er velen zijn die niet beseffen wat de hedendaagse robot in een industriële context wel is .

.

Euh.

Denk dat jij nog te veel in de Ford type robotten bent aan het denken a la kuka. Er zijn reeds heel wat betere, intelligentere commercieel verkrijgbare robotten op de markt, die toevallig wel twee armen, een hoofd en "gezicht" hebben.

Libro 6 maart 2015 23:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde (Bericht 7564377)
Dat is gebaseerd op angst. Als de lopende band niet was uitgevonden zaten er waarschijnlijk veel meer mensen zonder de broodnodige zaken en in armoede. Dan waren er waarschijnlijk veel meer hongersnoden geweest.

De gebruikelijke dooddoener van de "vooruitgangs"fetishisten! Die angst lijkt mij nochtans gegrond: ik begrijp niet dat sommigen wetens en willens aan de ondergang van onze soort meewerken.

Jantje 7 maart 2015 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7565994)

.

Euuh, ja wel. Dat kopke noemen ze een computer.

Quorthon 7 maart 2015 14:16

Mogelijke oplossingen naast het basisinkomen?

Libro 7 maart 2015 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Quorthon (Bericht 7566446)
Mogelijke oplossingen naast het basisinkomen?

Staatskapitalisme en hier en daar een zelfstandige tolereren.

Quorthon 7 maart 2015 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 7566470)
Staatskapitalisme en hier en daar een zelfstandige tolereren.

Leg uit?

non-conformist 7 maart 2015 15:39

Eigenlijk is de oplossing simpel : je installeert een robot als bedrijf : belastingen en loon betalen aan de staat alsof je een werknemer in dienst had.

Enne, voor je het in je hoofd haalt : al degene die naar de EU goederen willen uitvoeren moeten hetzelfde doen of er komen geen spullen meer binnen.

Otherwise 7 maart 2015 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 (Bericht 7564275)
Goed mogelijk dat tegen dan ministers vervangen zijn door een of ander software programma.

Waarom zou er daar een softwareprogramma voor nodig zijn? Een lege memorystick zal al meer dan voldoende zijn...

Otherwise 7 maart 2015 15:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 7564282)
Tegen 2030: iedereen gratis geld (=basisinkomen) en alle werk overgenomen door robotten. Zo betalen de bedrijven niks aan lonen maar kunnen ze toch nog producten afzetten (of hun consumenten zo je wil ;-)). Zijn er ontwikkelde landen waar die basisinkomens- en automatisatiefetishes niet aan de orde zijn? Dan verhuis ik naar daar.

China, meer nog Bangladesh, Vietnam...

Libro 7 maart 2015 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Quorthon (Bericht 7566473)
Leg uit?

Belangrijke economische sectoren zoals energie en bankensector in handen van de staat.

Argusx43 7 maart 2015 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 7566579)
Eigenlijk is de oplossing simpel : je installeert een robot als bedrijf : belastingen en loon betalen aan de staat alsof je een werknemer in dienst had.

Enne, voor je het in je hoofd haalt : al degene die naar de EU goederen willen uitvoeren moeten hetzelfde doen of er komen geen spullen meer binnen.

Zou iets ja. Maar het moet nog altijd uiteindelijk op meer winst uitdraaien voor deze grote bedrijven anders gaan ze dit willen. Een minimum loon dan voor dezen zonder werk en verlaag de drempel voor de burger om nog iets bij te verdienen.

Otherwise 7 maart 2015 17:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 7566601)
Belangrijke economische sectoren zoals energie en bankensector in handen van de staat.

De bankensector kan men bezwaarlijk een economische factor noemen....

katjans 7 maart 2015 20:14

http://youtu.be/7Pq-S557XQU
bovenstaande eens bekijken. Zal je beter begrijpen wat de automatisering/robotisering betekent.
En voor wat die kleurenboek van politiekers betreft... stoppen om op die achterhaalde 19de eeuwse regering te stemmen. Anders doe je gewoon mee aan hun verhaal.

fcal 7 maart 2015 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 7566601)

In handen van de robots, zou beter zijn, de robots worden aangestuurd door een georganiseerde democratische inspraak. Idem dito met de politici en een groot deel van de ambtenarij. Die worden zoveel mogelijk vervangen door robots, waarbij een kiene directe inspraak van de belastingbetaler mogelijk gemaakt wordt. Wat een besparingen zijn zo te verwezenlijken. Geen sociale lasten, geen dubbel pensioen en alle vrijgekomenen, verrichten nuttig werk, dat te gelde gemaakt kan worden en het reële BNP verhoogt!

Bob 8 maart 2015 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 7564511)
Nochtans als de prijs van benzine zakt gaan ze gaan tanken.

Omdat ze dan niet denken dat het morgen nog goedkoper gaat worden, maar dat het nu op zijn goedkoopst is ;-)
Maar toegegeven. Het is wel een complex geheel. Maar mijn inziens zit het toch meer in de gedachte dat het slecht gaat, en dat het dan helemaal niet de moment is om zottigheden te doen. De economie draait nu eenmaal op zottigheden, niet op werkelijke behoeften.

AsGardSGO 9 maart 2015 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dade (Bericht 7564340)
Denk dat we in de niet zo verre toekomst daar al een voorsmaakje van zullen krijgen met zelfrijdende voertuigen, zowel personen als vracht. Dit zal voor bepaalde beroepsgroepen, ( vrachtwagenchauffeurs, taxi's , buschauffeurs, enz ) de doodsteek zijn.
Ik kan me voorstellen dat een groot deel van het vrachtvervoer bijvoorbeeld 's nachts gebeurt met zelfrijdende voertuigen, dat personenauto's gepoold worden en beschikbaar zullen zijn "on demand", en bij manier van spreken op het afgesproken uur zelf tot voor je deur rijden.
De technologie zal meer en meer arbeid uit handen nemen van mensen, vraag is dan wat we zullen doen met al degenen die geen werk hebben, we staan als mensheid voor een paar existentiële vragen.
Je kan je de vraag stellen of het nog verantwoord is dat we ons ongebreideld voortplanten, of de planeet dit aankan en of we onszelf het op termijn niet onmogelijk maken op deze planeet verder te leven.
Zou best kunnen dat indien wij geen actie ondernemen de natuur ons voor voldongen feiten stelt .

Zo is dat beste.
Probleem echter is dat we zo hard bezig zijn met onszelf en/of met het krampachtig rechthouden van het huidige systeem dat we niet inzien dat we voor deze vragen staan.
We roepen op verbetering en verandering maar als die dan voorgesteld worden dan cijferen we of ronduit lachen ze weg en plakken ze het onze labeltjes van onrealistisch of wat dan ook op om er niet over te moeten nadenken of zo lang mogelijk uit te stellen om bepaalde belangen recht te houden.
Belangen die het rotte systeem voeden en ons doen roepen op verbetering...
zo zijn we full circle en staan we nergens, vooruitgangsloos.

Boduo 9 maart 2015 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dade (Bericht 7564340)
...
...
Je kan je de vraag stellen of het nog verantwoord is dat we ons ongebreideld voortplanten, of de planeet dit aankan en of we onszelf het op termijn niet onmogelijk maken op deze planeet verder te leven.
Zou best kunnen dat indien wij geen actie ondernemen de natuur ons voor voldongen feiten stelt .

"we ons ongebreideld voortplanten" ?
Als je met "we" bedoelt de Europeanen, dan is dat vér van "ongebreideld".
Volgens de VN vertraagt de groei v.d. wereldbevolking.
Begin 2012 waren we op deze planeet met bijna 7 miljard.
Over 35 jaar zouden we met bijna 9 miljard zijn.

non-conformist 9 maart 2015 21:01

Zo te horen moet ik terug aandelen van wapenbedrijven gaan kopen. Zit volgens mij nog toekomst in...

Argusx43 10 maart 2015 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door katjans (Bericht 7566982)
http://youtu.be/7Pq-S557XQU
bovenstaande eens bekijken. Zal je beter begrijpen wat de automatisering/robotisering betekent.
En voor wat die kleurenboek van politiekers betreft... stoppen om op die achterhaalde 19de eeuwse regering te stemmen. Anders doe je gewoon mee aan hun verhaal.

Een goede video om eens te tonen aan BDW en co.

Argusx43 10 maart 2015 14:18

' t Ziet er naar uit dat iedereen een basisinkomen geven eigenlijk wel eens onvermijdelijk zou kunnen zijn. (is hier al in een andere draad bezig) http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/vi...norama/2.36855

Boduo 10 maart 2015 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 (Bericht 7569878)
' t Ziet er naar uit dat iedereen een basisinkomen geven eigenlijk wel eens onvermijdelijk zou kunnen zijn. (is hier al in een andere draad bezig) http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/vi...norama/2.36855

Tussen droom & daad staan wetten & praktische bezwaren.

Argusx43 10 maart 2015 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 7570387)
Tussen droom & daad staan wetten & praktische bezwaren.

De regering die nu bezig is probeert een stervend systeem op te lappen.

Stefanie 10 maart 2015 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 (Bericht 7564273)
Hoe hangt ge dit aan elkaar?

http://www.jobat.be/nl/artikels/4-gr...n-de-toekomst/

'De helft van de jobs zal verdwijnen tegen 2030'
'Er zullen minder jobs bijkomen dan er verdwijnen.
Robots zullen werknemers vervangen'

En dan dit:

http://www.hln.be/hln/nl/17781/Reger...-in-2030.dhtml

'Voka-topman Jo Libeer vindt de verhoging van de pensioenleeftijd niet meer dan logisch, al begrijpt hij de ingang van de verhoging niet. "De vergrijzingskost zal tussen 2020 en 2030 het grootst zijn. Dan hebben we nood aan economische groei en moeten er zo veel mogelijk mensen aan het werk zijn om die kost te kunnen betalen. Als men de leeftijd in 2025 optrekt tot 66 en in 2030 tot 67, stelt het probleem zich al veel minder omdat de babyboomgeneratie dan is weggevallen", oordeelt Libeer. '

Economische groei zal geen garanties meer zijn voor werk. Hebben ze daar al eens aan gedacht onze ministers?

Een tijd geleden heb ik daarover een zeer interessante tekst gelezen op de website van de VRT. Dat ging over de industriële revolutie en de 3 D printer. Massa-productie zoals wij die nu kennen zal plaatsmaken voor maatwerk. Ik weet nu niet hoe snel dat zal gaan. Was bijzonder interessant. Hij legde het allemaal goed en duidelijk uit.

Argusx43 12 maart 2015 09:29

"Gartner predicts one in three jobs will be converted to software, robots and smart machines by 2025," said Sondergaard. "New digital businesses require less labor; machines will be make sense of data faster than humans can." http://www.computerworld.com/article...s-by-2025.html

Argusx43 12 maart 2015 09:33

Drones die je bestelling komen serveren , nu al in Singapore: http://www.naturalnews.com/047814_re...d_workers.html

Argusx43 12 maart 2015 09:36

Negen jobs die kunnen verdwijnen: http://www.nbcnews.com/id/42183592/n.../#.VQFPd46TWGk

Argusx43 12 maart 2015 09:41

Google investeert in zelfrijdende taxi's. "Google is preparing to offer its own ride-hailing service, most likely in conjunction with its long-in-development driverless car project. [Google's David] Drummond has informed Uber's board of this possibility, according to a person close to the Uber board, and Uber executives have seen screenshots of what appears to be a Google ride-sharing app that is currently being used by Google employees."

http://www.citylab.com/tech/2015/02/...i-wars/385114/

Argusx43 12 maart 2015 09:59

In fact, it turns out Australia has become the first country in the world to allow private drone use (Civil Aviation Safety Regulation Part 101 lays down the rules governing unmanned aircraft and rockets).

What's more, an Australian start-up called Zookal, a textbook rental business based in Sydney, reckons it will be making drone deliveries within a two-kilometre radius by March next year.

Meanwhile, back on earth, economists are puzzling over Australia's weak jobs growth, which is happening despite a much stronger than expected bounce in GDP.

We'll find out later today, but all the recent data, including yesterday's stronger than expected retail sales, suggest that GDP grew more than 1 per cent in the September quarter, or 5 per cent annualised. The Australian economy, would you believe, is booming.

But employment is going backwards, down about 15,000 in the quarter; in net terms, 4,000-5,000 people per month are losing their jobs. The discrepancy can be partly explained by the strength of net exports, which, we learned yesterday, added 0.7 per cent to GDP in the quarter thanks to a big decline in imports.

But it can also be partly explained by one of the big contributors to strong GDP itself: capital expenditure. It grew by 3.6 per cent in September quarter, and it's not just the long tail of the mining boom: the "pipeline" of non-mining capex is now $138 billion, or half the value of mining capex.

With the dollar "uncomfortably high", as the Reserve Bank repeated yesterday while leaving rates on hold, Australian firms are under enormous pressure to get costs down or go out of business.

'In the context of a strong exchange rate caused by weak currencies elsewhere and relatively high interest rates here, Australian firms are uncompetitive. They can't reduce wages so they are automating, replacing human beings as fast as possible.

The internet's next big wave, M2M or the internet of machines, is bringing with it a new wave of automation.' http://www.abc.net.au/news/2013-12-0...e-over/5133218

demonen 12 maart 2015 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roze zalm (Bericht 7571929)
Ben je familie van demonen?

En gij kent Jan Jambon?
Hoeveel betaalt dat om de n-va hier te verdedigen?
Werkt U vanaf het zwarte kabinet of vanuit het café?

demonen 12 maart 2015 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roze zalm (Bericht 7571945)
Je bedoelt waarschijnlijk vanuit het bruine café? :-)

Misschien het roze café?

non-conformist 14 maart 2015 10:28

En uiteindelijk kan ook de baas en de ondernemer vervangen worden door een ...robot.

Rahowa 14 maart 2015 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stormram (Bericht 7564468)
Een mens is meer dan een inkomen alleen en heeft arbeid (een doel) nodig om zich mentaal gezond te kunnen voelen.

Bwa,ik zou perfect mijn dagen kunnen vullen met wat te sporten,wandelen met mijn hond, een pintje drinken,boeken lezen,beetje internetten,elke dag heel uitgebreid te koken enz... .Ik zou er niet rouwig om zijn om nooit meer een voet in de fabriek te zetten.

Argusx43 14 maart 2015 14:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa (Bericht 7574257)
Bwa,ik zou perfect mijn dagen kunnen vullen met wat te sporten,wandelen met mijn hond, een pintje drinken,boeken lezen,beetje internetten,elke dag heel uitgebreid te koken enz... .Ik zou er niet rouwig om zijn om nooit meer een voet in de fabriek te zetten.

Dat is inderdaad wat veel mensen denken die een geestelijk afstompende job hebben , en misschien wat tuinieren en groentjes kweken. Vooral voor 50 plussers. Maar dat is iets wat iemand met een interessante , gevarieerde en goed betaalde job niet begrijpt.

Boduo 14 maart 2015 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 7571937)
En gij kent Jan Jambon?
Hoeveel betaalt dat om de n-va hier te verdedigen?
Werkt U vanaf het zwarte kabinet of vanuit het café?

Roze zalm heeft goede vooruitzichten: hij verhuist naar Oostenrijk.
Vanaf 1 januari e.k. genieten ze daar van een taxshift. De gemiddelde Oostenrijker zal jaarlijks +/- 1000 € netto meer overhouden dan nu.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be