Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Meer respect voor oud-strijders! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=22010)

Fieseler 15 oktober 2004 16:55

[quote]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Jos Huybrechts, een Turnhoutenaar die tijdens de Tweede Wereldoorlog vijf kampen heeft overleefd, neemt die taak op zich.

Ziet ge se dat de kampen nog zo erg niet waren...als ge der 5 overleeft in volle oorlogstijd dan bewijst dit dat het eigenlijk vakantieoorden moeten zijn geweest.

[size=1](Voor de bubbeltrutten: dit nu mijne heren was voor te lachen: sommigen noemen dat cynisme anderen dan weer ironie, ik hou het op laconieke grapjasserij)[/size]

Citaat:

De vlaggen zijn er, maar mensen lijken beschaamd om ze te gebruiken."

En wie durft nu nog zeggen dat de Vlamingen dommerikken zijn?

Superbelg 15 oktober 2004 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Ah ja, want die hebben niet gevochten, da's waar ook. Voor de belgicisten zijn oorlogsverdiensten alleen relevant als je na de oorlog een "Goede Belg" bent gebleven, anders vinden ze het jammer dat je niet net als die andere Vlamingen als kanonnenvoer bent opgediend...

Walen offerden zich eveneens op voor het vaderland, maar die vormen geen groepjes om het achteraf te verraden.

Patriot! 15 oktober 2004 18:18

Jawel. Rattachisten zijn even afkeurenswaardig als Vlaams-nationalisten.

Het probleem ligt zeker niet bij de Vlamingen of de Walen, die zich allen goed voelen in het verenigde België, maar bij een miniem deel van de bevolking die de haat cultiveert. De haat tegen het eigen Vaderland.

Distel 15 oktober 2004 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!

Het probleem ligt zeker niet bij de Vlamingen of de Walen, die zich allen goed voelen in het verenigde België, maar bij een miniem deel van de bevolking die de haat cultiveert. De haat tegen het eigen Vaderland.

Jaja, iedereen is hier content en de Flaminganten cultiveren haat. Daarmee hebben we uw gezwam voor vanavond ook weeral gehad.

driewerf 15 oktober 2004 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Superbelg
Maar dan niet voor de Vlaamse Oud-Strijders (VOS) alstublieft.

awel superbelg, we gaan eens naar het Duitse leger kijken tijdens WOI. Daar vochten joden zij aan zij met de andere Duitsers, ze sneuvelden even goed, raakten even goed gewond en kregen decoraties. tijdensd de kristallnacht, toen de nazi's de inboedel van de joden kapotsloegen, toonden die joden hun medailles in de hoop dat de barbaren hen als goede Duitsers zou aanzien en respect zouden tonen. Wat niet gebeurde, de SA lachten hen vierkant uit. Enkele Jaren later werden joodse gesneuvelden in opdracht van de nazi's zelfs van de lijsten geschrapt. Nu doe jij hetezelfde, en op dat niveau plaats ik jou dan ook.

driewerf

Patriot! 15 oktober 2004 18:53

Inderdaad. Niettegenstaande VOS "Vlaams" in de naam hebben, hebben zij evengoed aan de goede zijde gevochten voor de bevrijding van ons land. Overigens is VOS helemaal niet Vlaams-nationalistisch. Op de herdenking van de septemberdagen van 1830 vorig jaar was een delegatie van VOS aanwezig met de verenigingsvlag - een zwartgeelrode driekleur met de letter VOS erop.

zorroaster 15 oktober 2004 21:08

Citaat:

Overigens is VOS helemaal niet Vlaams-nationalistisch.

Euh, Bob, ik vind het heel grootmoedig dat ge het voor die mannen opneemt, maar ik denk wel dat ze een heel klein beetje Vlaams-nationalistisch zijn hoor. Je moet hun ledenblad maar eens vastpakken.

Yann 15 oktober 2004 23:14

Citaat:

Er gingen 10.000 Vlamingen naar het Oostfront ongeveer.

Dat zijn er tienduizend teveel. Of vind jij dat niet?

Citaat:

Hoeveel honderdduizenden hebben er tijdens de Achttiendaagse veldtocht even hard gevochten tegen de Wehrmacht? Waren dat stuk voor stuk goede Belgen? Of zouden daar toevallig niet vele duizenden Vlaamsgezinden tussen hebben gezeten?
Wie heeft het over "goede Belgen"? Is het niet normaal dat men de wapens opneemt tegen de bezetter? De collaborateurs wisten zeer goed waar ze mee begonnen.

En ik heb bovendien geen enkel probleem met Vlaamsgezindheid. Dat heb ik al dikwijls gezegd. Ik heb een probleem met separatisme. Vlaamsgezindheid kan separatisme inhouden, maar alle Vlaamsgezinden zijn daarom geen separatisten.

Citaat:

Hebben de Vlaamsgezinden die toen vochten en vandaag bij de VOS zijn aangesloten minder recht op "respect" als oudstrijder dan de "Goede Belgen" die met hun tricolore vlagje staan te zwaaien?
Nee helemaal niet. Ik vind ze minstens even eervol.

Bobke 15 oktober 2004 23:31

Citaat:

Natuurlijk.
Maar wie hadden ze om hen dat duidelijk te maken ?
De regering zeker niet en hun koning al evenmin of vergis ik mij ?

Bobke 15 oktober 2004 23:44

Citaat:

Wie heeft het over "goede Belgen"? Is het niet normaal dat men de wapens opneemt tegen de bezetter? De collaborateurs wisten zeer goed waar ze mee begonnen.

Natuurlijk en gij kunt het weten.
Ge waart natuurlijk een van de dapperen die met hand en tand tegen de bezetter streed.
De collaborateurs wisten natuurlijk waaraan ze begonnen, ze hadden een sterke regering die ze voor misstappen behoede.

Yann 15 oktober 2004 23:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Natuurlijk.
Maar wie hadden ze om hen dat duidelijk te maken ?
De regering zeker niet en hun koning al evenmin of vergis ik mij ?

Heel eenvoudig: het eigen gezond verstand.

Yann 15 oktober 2004 23:46

Citaat:

Natuurlijk en gij kunt het weten.
Ge waart natuurlijk een van de dapperen die met hand en tand tegen de bezetter streed.

Was jij dan een collaborateur omdat je het blijkbaar beter begrijpt?

Citaat:

De collaborateurs wisten natuurlijk waaraan ze begonnen, ze hadden een sterke regering die ze voor misstappen behoede.
zie vorig bericht.

Bobke 16 oktober 2004 00:02

Citaat:

Was jij dan een collaborateur omdat je het blijkbaar beter begrijpt?

zie vorig bericht.

Nee daar was ik nog te klein voor.
Ik heb trouwens geen collaborateurs gekend, alleen verhalen gehoord over collaborateurs die op het einde van de oorlog snel met een Belgisch vlagske stonden te zwaaien.
Wat het gezond verstand betreft, de kerk had nog veel invloed, vandaar dat ik er ergens wel begrip voor kan opbrengen dat simpele zielen zich lieten misleiden.
Voor een volmaakt man die die tijd niet heeft meegemaakt natuurlijk totaal onbegrijpelijk.

zorroaster 16 oktober 2004 00:12

Citaat:

Walen offerden zich eveneens op voor het vaderland, maar die vormen geen groepjes om het achteraf te verraden.

Ahum. Kuch. Léon *kuch* Degrelle? Anyone?

zorroaster 16 oktober 2004 00:14

Citaat:

Als ik het heb over Vlaams "kanonnenvoer" en jij haalt het Oostfront aan, leek het me niet onnodig u er even op te wijzen dat er slechts 10.000 Vlamingen aan het Oostfront streden en vele honderdduizenden tegen de Duitse invasie.

U trekt daar meteen rare conclusies uit, dat laat ik voor uw rekening.

Yann 16 oktober 2004 01:03

Citaat:

Nee daar was ik nog te klein voor.
Ik heb trouwens geen collaborateurs gekend, alleen verhalen gehoord over collaborateurs die op het einde van de oorlog snel met een Belgisch vlagske stonden te zwaaien.
Wat het gezond verstand betreft, de kerk had nog veel invloed, vandaar dat ik er ergens wel begrip voor kan opbrengen dat simpele zielen zich lieten misleiden.
Voor een volmaakt man die die tijd niet heeft meegemaakt natuurlijk totaal onbegrijpelijk.

Collaborateurs kan je in drie categoriën opdelen:

- de simpele zielen die niet beter wisten en gingen vechten tegen het Bolsjevisme
- de burgers die verklikten en meestal niet publiekelijk nazigezind waren
- de "hard-core"

De rode draad is: het zijn allemaal collaborateurs.

Bij de eerste categorie zitten we al met een probleem. Naïviteit wordt niet door de wet erkend. Maar akkoord dat deze mensen niets (of niet veel) met de holocaust of andere smerige praktijken van de nazi's te maken hadden.

In de tweede categorie plaats ik mensen als Irma Laplasse. Ook zij heeft niet rechtstreeks iets met de holocaust te maken, maar ze heeft wel haar eigen landgenoten verraden in het voordeel van de bezetter. Eerherstel of amnestie is hier dus niet gepast.

De derde categorie is de ergste. Flaminganten die ik hieronder catalogeer zijn Staf De Clercq, Tony Van Dyck, Dr. August Borms... Zij wisten zéér goed waarmee ze bezig waren en amnestie of eerherstel is hier ongehoord.

En wat stellen we vast? Dat men op festiviteiten als de Ijzerwake mensen uit de eerste, de tweede, én de derde categorie vereerd. Dit is niet alleen wansmakelijk, maar ook onaanvaardbaar. Hoeveel Flaminganten van dit forum waren er op de Ijzerwake aanwezig? Dat zegt genoeg. En zij die hieraan deelnemen keuren het dus maw goed. Vind jij de link tussen flamingantisme en nazi's dan zo overjaars????

Wat hierboven staat is geen mening, maar het zijn harde feiten. Uw "je was er niet bij dus hoe kan jij dat nu weten"-stelling is dus niet gegrond.

Yann 16 oktober 2004 01:07

Citaat:

Als ik het heb over Vlaams "kanonnenvoer" en jij haalt het Oostfront aan, leek het me niet onnodig u er even op te wijzen dat er slechts 10.000 Vlamingen aan het Oostfront streden en vele honderdduizenden tegen de Duitse invasie.

U trekt daar meteen rare conclusies uit, dat laat ik voor uw rekening.

Wat heeft het één met het ander te maken? Is het één gerechtvaardigd omdat er minder slachtoffers zijn?

Wie heeft het trouwens over Vlamingen? Het gaat hier over Flaminganten.

Bovendien, als die dappere Vlamingen niet tegen de bezetter gestreden hadden, dan spraken we nu Duits. Ik snap uw redenering dus niet goed. Wat had je nu liever gewild? Stel je voor. :roll:

Gute Nacht!

Bobke 16 oktober 2004 10:49

Citaat:

Collaborateurs kan je in drie categoriën opdelen:

- de simpele zielen die niet beter wisten en gingen vechten tegen het Bolsjevisme
- de burgers die verklikten en meestal niet publiekelijk nazigezind waren
- de "hard-core"

De rode draad is: het zijn allemaal collaborateurs.

Bij de eerste categorie zitten we al met een probleem. Naïviteit wordt niet door de wet erkend. Maar akkoord dat deze mensen niets (of niet veel) met de holocaust of andere smerige praktijken van de nazi's te maken hadden.

In de tweede categorie plaats ik mensen als Irma Laplasse. Ook zij heeft niet rechtstreeks iets met de holocaust te maken, maar ze heeft wel haar eigen landgenoten verraden in het voordeel van de bezetter. Eerherstel of amnestie is hier dus niet gepast.

De derde categorie is de ergste. Flaminganten die ik hieronder catalogeer zijn Staf De Clercq, Tony Van Dyck, Dr. August Borms... Zij wisten zéér goed waarmee ze bezig waren en amnestie of eerherstel is hier ongehoord.

En wat stellen we vast? Dat men op festiviteiten als de Ijzerwake mensen uit de eerste, de tweede, én de derde categorie vereerd. Dit is niet alleen wansmakelijk, maar ook onaanvaardbaar. Hoeveel Flaminganten van dit forum waren er op de Ijzerwake aanwezig? Dat zegt genoeg. En zij die hieraan deelnemen keuren het dus maw goed. Vind jij de link tussen flamingantisme en nazi's dan zo overjaars????

Wat hierboven staat is geen mening, maar het zijn harde feiten. Uw "je was er niet bij dus hoe kan jij dat nu weten"-stelling is dus niet gegrond.

Ik had het alleen over de eerste en eventueel ook de tweede categorie.
Ik vraag mij af waar je de gewone mensen die gingen werken in fabrieken onderplaatst.
Onrechtstreeks werkten ze wellicht ook voor de oorlogsindustrie.
Waar plaatst ge de industriëlen die goederen aan de bezetter leverden ?

odinkontakt 16 oktober 2004 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Kijk eens op onze site. Daar staan fotootjes van 2004. Wij gaan tenminste met onze tijd mee.;-)

...voor ons mogen jullie uw haat, via de collaboratie, op de vlaams-nationalisten botvieren...WANT MET HET CONSTANT TERUGGRIJPEN NAAR DE COLLABORATIE BEWIJST U UW TOTAAL GEBREK AAN ARGUMENTEN TEGENOVER HET VLAAMS-NATIONALISME VAN VANDAAG....INFANTIELE PATRIOTTEN..

Superbelg 16 oktober 2004 12:44

Citaat:

Bestaat er een rattachistische Oud-Strijdersvereniging? 8O

odinkontakt 16 oktober 2004 12:46

Citaat:

Inderdaad. Niettegenstaande VOS "Vlaams" in de naam hebben, hebben zij evengoed aan de goede zijde gevochten voor de bevrijding van ons land. Overigens is VOS helemaal niet Vlaams-nationalistisch. Op de herdenking van de septemberdagen van 1830 vorig jaar was een delegatie van VOS aanwezig met de verenigingsvlag - een zwartgeelrode driekleur met de letter VOS erop.

--- ALLEZ....EN ALLE PATRIOTTEN ZO BLIJ ALS EEN STEL PUBERS.....(sukkelaars)

Superbelg 16 oktober 2004 13:00

Citaat:

Dat geloof ik niet. Als zelfs Vlaamse nationalisten als Matthias Storme mogen komen spreken voor VOS, dan zijn ze duidelijk separatistisch.

Superbelg 16 oktober 2004 13:03

Citaat:

Ahum. Kuch. Léon *kuch* Degrelle? Anyone?

Leon Degrelle heeft helemaal geen Oud-Strijdersvereniging opgericht!

ossaert 16 oktober 2004 13:16

... 'tuurlijk niet, die bestaan al: al die oud-Rexisten zitten nu gewoon mee in de traditionele Oud-Strijdersverenigingen, elkaar overtreffend in Belgisch nationalisme!

odinkontakt 16 oktober 2004 13:28

Citaat:

.. omdat de walen de vlaamse geldtransferten broodnodig hebben om hun links potverteer te kunnen blijven voortzetten, verdedigen zij met hand en tand de belgische einheid...

Superbelg 16 oktober 2004 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
... 'tuurlijk niet, die bestaan al: al die oud-Rexisten zitten nu gewoon mee in de traditionele Oud-Strijdersverenigingen, elkaar overtreffend in Belgisch nationalisme!

Bewijzen, Ollander!!!

Knuppel 16 oktober 2004 13:51

Vanmorgen een praatje gemaakt met een ex.journalist en bejaarde streekgenoot van Superbelgische Staaf. De stad waar vandaag de belgicisten van de VLD het on-Vlaamse weer maken...

In weinig 'Belgische' steden heeft Rex zoveel invloed gehad als in Aalst. Dit mede dankzij de toenmalige pastoor en de rijke industrie. De eigenaar van een fabriek, die vandaag niet meer bestaat, zette zomaar even 50 van zijn werknemers in als plakploegen voor Rex. In heel het land haalde die partij trouwens veel stemmen.
De Duitse commandant die destijds in Aalst de plak zwaaide genoot hoog aanzien en niet omdat hij barbaars te werk ging tegenover het bezette volk.

Volgens de ex.journalist mocht en mag er zeer veel niet geweten zijn in dit land. Niet alleen vandaag worden Vlaamse schrijvers en journalisten belet een welbepaald deel van de waarheid ten gehore te brengen. Niet zonder reden durfden de meeste uitgevers het niet eens aan hun boeken te publiceren.
En als hun boeken dan toch via een kleine uitgeverij op de wereld geraakten werden ze wel onbekend gehouden door degenen die de macht over de media in handen hadden. Sommige Vlaamse journalisten geraakten, door hun grote vakkennis en hoge opleiding al eens tot in de mediacenakels in de (valse) hoop ook eens andere stemmen te laten horen aan de gehersenspoelde bevolking.
Tegen de Belgische overmacht is dit echter onmogelijk gebleken en het resultaat is er dan vandaag ook naar.

ossaert 16 oktober 2004 13:56

Citaat:

Bewijzen, Ollander!!!

1. Ik ben geen 'Ollander', maar een uitgeweken Vlaming.

2. U reactie getuigt wel van een bijzonder Hollandofobe, zelfs racistische instelling. Bent u niet de persoon die op zijn weblog alludeert dat racisme enkel eigen is aan de Vlaamsgezinden? Dat 'België' altijd al toleranter is geweest dan Nederland (waar haalt u dat vandaan)? Hypocriet!

3. Wat ik met mijn uitlating wilde zeggen, is dat er voor Belgicistische nationalisten (waaronder ook Rex viel) geen nood is/was om eigen verenigingen te stichten, omdat veel 'traditionele' oudstrijdersverenigingen al grossieren in een dergelijk nationalisten. Waarom zouden ze dan nog eigen verenigingen oprichten?

Superbelg 16 oktober 2004 14:07

Citaat:

1. Ik ben geen 'Ollander', maar een uitgeweken Vlaming.

2. U reactie getuigt wel van een bijzonder Hollandofobe, zelfs racistische instelling. Bent u niet de persoon die op zijn weblog alludeert dat racisme enkel eigen is aan de Vlaamsgezinden? Dat 'België' altijd al toleranter is geweest dan Nederland (waar haalt u dat vandaan)? Hypocriet!

3. Wat ik met mijn uitlating wilde zeggen, is dat er voor Belgicistische nationalisten (waaronder ook Rex viel) geen nood is/was om eigen verenigingen te stichten, omdat veel 'traditionele' oudstrijdersverenigingen al grossieren in een dergelijk nationalisten. Waarom zouden ze dan nog eigen verenigingen oprichten?

Precies alsof die collabo's in die pattriottistische verenigingen werden toegelaten. Dat moet u bewijzen, Ollander!

ossaert 16 oktober 2004 14:27

Er waren ongetwijfeld Rexisten (of andere extreme Belgische nationalisten) die in het Belgisch leger vochten, daarna niet in de collaboratie zijn terechtgekomen en na de oorlog lid werden van oudstrijdersverenigingen. De VOS is trouwens geen vereniging van collabo's, als u daarop aanstuurt, maar van Vlaamsgezinde oudstrijders die zich niet terugvinden in het opgeklopte patriottisme van de traditionele verenigingen.

Nogmaals, ik ben geen Hollander - kan u eigenlijk wel lezen? - en uw uitlatingen getuigen van een racistische ingesteldheid. Spreekt u migranten ook aan op hun niet-Belg zijn? Noemt u hen ook Makak of zo?

Superbelg 16 oktober 2004 14:29

Citaat:

Er waren ongetwijfeld Rexisten (of andere extreme Belgische nationalisten) die in het Belgisch leger vochten, daarna niet in de collaboratie zijn terechtgekomen en na de oorlog lid werden van oudstrijdersverenigingen.

Dus die hebben het vaderland niet verraden, exact mijn punt. Ook niet na de oorlog, zoals de VOS.

ossaert 16 oktober 2004 14:30

Dus als ik het goed begrijp is iedereen die durft te twijfelen aan de noodzakelijke eenheid van België een gore volksverrader?

Knuppel 16 oktober 2004 14:31

Citaat:

Precies alsof die collabo's in die pattriottistische verenigingen werden toegelaten. Dat moet u bewijzen, Ollander!

Citaat:

al die oud-Rexisten zitten nu gewoon mee in de traditionele Oud-Strijdersverenigingen, elkaar overtreffend in Belgisch nationalisme!

Maar ik begrijp dat de Belgisch-nationalisten Rexisten liever als Belgische oudstrijders (blijven) zien dan als Vlaamse 'collabo's'.
De meeste 'Belgen' beseffen al lang niet meer dat ze zodanig gehersenspoeld werden dat ze niet eens meer in staat zijn om méér dan één kant van het verhaal te KUNNEN zien.

Superbelg 16 oktober 2004 14:39

Citaat:

Dus als ik het goed begrijp is iedereen die durft te twijfelen aan de noodzakelijke eenheid van België een gore volksverrader?

Juist. :belgievl:

ossaert 16 oktober 2004 14:42

Dat is ook wel heel toevallig... Weet u waar dat adagium nog gold? Duitsland 1933-45, Italië 1922-43/5, Spanje 1936-75... Bent u wel zeker dat u een democratisch België voorstaat?

Knuppel 16 oktober 2004 14:47

Citaat:

Nogmaals, ik ben geen Hollander - kan u eigenlijk wel lezen? - en uw uitlatingen getuigen van een racistische ingesteldheid. Spreekt u migranten ook aan op hun niet-Belg zijn? Noemt u hen ook Makak of zo?
Superbelgen zoals Superbelg hebben nu eenmaal om één of andere reden evenveel moeite met 'Ollanders' als met Vlamingen.

Ollanders en Vlamingen hebben, buiten hun taal, dan ook dezelfde (gevaarlijke) afkomst gemeen, hé?

Vraagje...

Onzen Albert heeft onlangs zijn collega ontmoet in Marokko.
Weet er iemand welke Belgische oppergaai al ooit eenzelfde soort 'toenadering' gedaan heeft richting de Nederlandse meerdere goden?

ossaert 16 oktober 2004 14:55

Niet dat ik weet... maar als republikein maak ik me daar niet al te druk over.

Wat ik wel weet, is dat er in België nog een wetsartikel bestaat dat de familie van Oranje-Nassau expliciet uitsluit van de Belgische troon - het zou nogal genant zijn, zo'n staatsbezoek, niet?

Superbelg 16 oktober 2004 14:57

Citaat:

Niet dat ik weet... maar als republikein maak ik me daar niet al te druk over.

Wat ik wel weet, is dat er in België nog een wetsartikel bestaat dat de familie van Oranje-Nassau expliciet uitsluit van de Belgische troon - het zou nogal genant zijn, zo'n staatsbezoek, niet?

Dan gaat u nu dat wetsartikel citeren, Ollander.

odinkontakt 16 oktober 2004 14:58

Citaat:

Juist. :belgievl:

....zet mij dan maar op uw transportformulier --- begin 1940 hadden jullie ook een lijst van vlaams-nationalisten , kommunisten en andere ambetante gasten....om te deporteren naar frankrijk...

mulder7 16 oktober 2004 15:01

Citaat:

Dus die hebben het vaderland niet verraden, exact mijn punt. Ook niet na de oorlog, zoals de VOS.

Kortom, je hebt collaborateurs, zoals zij die meeheulden met de fascistische vijand getooid met de Belgische vlag, en je hebt collaborateurs onder de Vlaamse vlag. En deze zijn resp. goede patriotten dan wel landverraders. Je hebt een raar idee van het begrip "landverraders", de Duitsers waren hier heus niet toevallig tijdens hun uitgelopen zondagse picknick beland. Dan noem je collaborateurs van welke zijde dan ook toch juist wel landverraders.
Die typisch Belgische objectiviteit, 't is toch iets speciaals.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be