de moralist |
8 september 2002 21:28 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Alles wat u schrijft is naast de kwestie. Uw broer zal evenmin Engels kunnen leren. Bent u dan tegen Engels? Vindt u Engels dan belachelijk? Gooit u ook Duits maar weg omdat uw broer het niet kan leren? En nog zoveel andere talen???
|
Aan de ene kant heeft u gelijk aan de andere kant is het al moeilijk voor mensen met een bepaalde ziekte of handicap om hun eigen moedertaal te leren spreken.Het moet inderdaad een brugtaal blijven en niet een opgedwongen taal. Helaas staan de diverse regeringen van vroeger en heden nog steeds niet open om op school deze taal al of niet vrijwillig aan te leren. Met vrijwillig bedoel ik dat er geen druk op mag staan en dat men er niet op mag quoteren.Met de verengelsing heb ik nog een anecdote nml wij hebben aan onze kinderen nooit echt het dialect aangeleerd omdat we van mening zijn dat ze dit toch leren op school onder de vriendjes. Echt beschaafd nederlands is het ook niet maar we proberen de nederlandse taal zo hoog mogelijk te houden. Inderdaad de kinderen leerden op school het dialect en wat blijkt nu dat dit dialect zeer veel gespekt is met engelse woorden: zoals we hadden fun ,het is cool,effen chillen enz.....
Met andere woorden heeft de engelse taal wel duidelijk een invloed op onze taal en de grootste oorzaken zijn de computer ,de tv(veel engelstalige films)en de muziek(MTV).Niettemin steun ik je strijd voor om de Esperanto meer bekendheid te geven
|