Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Naar een koninklijke waarheidscommissie over de Vlaamse kwestie? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=99994)

Jong N-VA'er 26 december 2007 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 3170804)
Deze merkwaardige passage uit de kerstboodschap van Albert II kan op weinig anders slaan dan op de historische achteruitstelling van Vlaanderen door de Belgische staat.

Als dat zo is, dan is deze koninklijke bekentenis, hoe klein ook, van historisch belang. Het betekent dat de hoogste top van de Belgische bourgeoisie deze zomer ingezien heeft dat ze niet meer terug kan, dat ze Vlaanderen niet langer onder controle kan houden, en dat er een kans is dat ze haar kar aan het keren is.

Dit alles is te danken aan het kartel, aan Yves Leterme en aan Bart De Wever, en aan de rustige vastberadenheid van de Vlaamse publieke opinie natuurlijk.

Deze tendens moet tenzeerste aangemoedigd worden. De koning kan zich niet beperken tot deze miniscule, op diverse wijzen te interpreteren vingerwijzing. Hij moet zich verder in dit spoor engageren en het tenvolle uitdiepen.

België moet Vlaanderen recht doen, en dat op de eerste plaats door zijn fout verleden in al zijn details op tafel te gooien. De kolonisatie van Vlaanderen door de Brusselse bourgeoisie, het staatsracisme tegen de Vlamingen, de poging tot culturele genocide en de uitschakeling van de democratie moeten erkend en gedocumenteerd worden.

De "vorm van verzoening" waar de koning uitdrukkelijk voor pleit vraagt een soort van waarheidscommissie, die dit alles onderzoekt, documenteert en op een officiële wijze erkent en vastlegt.

Het tij is werkelijk aan het keren in dit land.

Zoals men in het Angelsaksisch zegt: too little, too late!

Jong N-VA'er 26 december 2007 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 3170948)
Het kartel heeft het goed gedaan tot Verhofstadt door Albert opgedragen werd puin te ruimen. Hoe stevig is dat kartel nu nog?
Allemaal veronderstellingen. Met pasen zien we wel.

Zoals ik al zei: de basis gaat de strijd aan met het ACW nu. Ik zou zeggen: wie kan, zeg uw lidmaatschap bij het ACV en de CM op en ga elders onderdak kiezen. Zo zal de macht van het ACW gaan tanen, want ja: minder leden, minder te zeggen. Dit geldt ook voor het ABVV en de SoM: leave it.

Kortaf 26 december 2007 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er (Bericht 3171442)
Zoals men in het Angelsaksisch zegt: too little, too late!

Akkoord. En toch is het levensbelangrijk voor alle spelers.

Jantje 26 december 2007 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 3171406)
Niet het koningshuis. enkel ons geld!

Nee, want zelfs zonder de transferts zal men proberen om Belgie staande te houden en dit kan enkel met het koningshuis.

Jantje 26 december 2007 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Online (Bericht 3171411)
In La Libre Belgique, stelt de verfranskiljonste Vlaming Laporte het zo :

... de staatsdicriminatie van de Vlamingen wordt geridiculiseerd met het woord 'minorisations'

om de Vlamingen vervolgens duidelijk te maken dat de cultuur van het Franstalige Herrenvolk, la francophonie, in dit land altijd de plak zal blijven zwaaien en dat rechtmatige Vlaamse eisen gedemoniseerd zullen blijven als imperialisme

De Franstalige kunnen beter wat op hun woorden gaan letten, want de kerstreden van de koning zouwel eens de aanzet van een burgeropstand kunnen zijn.

HAMC 26 december 2007 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 3171464)
Nee, want zelfs zonder de transferts zal men proberen om Belgie staande te houden en dit kan enkel met het koningshuis.

Daar vergist u zich volgens mij, geen transfairs meer en de Walen blazen Belgie direct op.

largo_w 26 december 2007 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 3171464)

België heeft het koningshuis niet nodig... Ze zijn gewoon een symbolische meerwaarde aan ons land!

largo_w 26 december 2007 12:05

onrechtvaardigheden
<->
achteruitstelling

iemand?... Iemand?... ;-)

stab 26 december 2007 12:05

Citaat:

Als dat zo is, dan is deze koninklijke bekentenis, hoe klein ook, van historisch belang. Het betekent dat de hoogste top van de Belgische bourgeoisie deze zomer ingezien heeft dat ze niet meer terug kan, dat ze Vlaanderen niet langer onder controle kan houden, en dat er een kans is dat ze haar kar aan het keren is.
Ik kan het niet bewijzen, maar ook Boudewijn heeft volgens mij dergelijke uitspraken gedaan waarin verwezen werd naar de taalkundige achteruitstelling vd Vlamingen.
Niet minder of meer dan goedkope sussende rhetoriek in de zin van 'wij weten dat jullie in het verleden onrecht werd aangedaan' daar onder te verstaan 'maar dat is voorbij'.

Kortaf 26 december 2007 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 3171469)
De Franstalige kunnen beter wat op hun woorden gaan letten, want de kerstreden van de koning zouwel eens de aanzet van een burgeropstand kunnen zijn.

Die opstand is al sluimerend bezig sinds begin jaren 90, hé.

Kortaf 26 december 2007 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab (Bericht 3171480)
Ik kan het niet bewijzen, maar ook Boudewijn heeft volgens mij dergelijke uitspraken gedaan waarin verwezen werd naar de taalkundige achteruitstelling vd Vlamingen.
Niet minder of meer dan goedkope sussende rhetoriek in de zin van 'wij weten dat jullie in het verleden onrecht werd aangedaan' daar onder te verstaan 'maar dat is voorbij'.

Wel we zijn nu 30 jaar later, en de kaarten liggen heel anders. Het wordt tijd voor Albert om nagels met koppen te slaan.

Jong N-VA'er 26 december 2007 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 3171487)
Wel we zijn nu 30 jaar later, en de kaarten liggen heel anders. Het wordt tijd voor Albert om nagels met koppen te slaan.

Hoe dan ook: Monarchie rijmt niet op democratie.

Kortaf 26 december 2007 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er (Bericht 3171501)
Hoe dan ook: Monarchie rijmt niet op democratie.

Niet zo stroef! De monarchie is een instrument als een ander.

stab 26 december 2007 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 3171487)

Jij had het over een koninklijke bekentenis van historisch belang. Ik wees er op dat dit helemaal niets nieuws is, maar gewoon rhetorische truut om ons braaf te houden , om ons te verzoenen met de huidige situatie.

Kortaf 26 december 2007 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab (Bericht 3171522)
Jij had het over een koninklijke bekentenis van historisch belang. Ik wees er op dat dit helemaal niets nieuws is, maar gewoon rhetorische truut om ons braaf te houden , om ons te verzoenen met de huidige situatie.

Daarom drong ik in de openingspost aan op verdere explicitering en uitdieping van deze piste.

stab 26 december 2007 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 3170804)
Het tij is werkelijk aan het keren in dit land.

http://www.mwscomp.com/movies/grail/grail-04.htm
Sorry.

Jong N-VA'er 26 december 2007 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 3171514)
Niet zo stroef! De monarchie is een instrument als een ander.

Daar ben ik het niet mee eens. De monarchie is niet verkozen. Het staatshoofdschap komt voort uit geboorte. Uitverkorenen bestaan niet. Een president wordt wel verkozen. Bijgevolg is dat legitiem.

Kortaf 26 december 2007 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er (Bericht 3171531)
Daar ben ik het niet mee eens. De monarchie is niet verkozen. Het staatshoofdschap komt voort uit geboorte. Uitverkorenen bestaan niet. Een president wordt wel verkozen. Bijgevolg is dat legitiem.

In de strijd voor een door de Vlaamse meerderheid geregeerd België, kan alles dat zich ertoe leent een instrument zijn. Ook de monarchie, als ze begrijpt waar haar belang ligt.

Fieseler 26 december 2007 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 3170815)
Wij zitten op de goeie weg, en het interessante is dat de toekomst uitsluitend van ons afhangt. Dat heeft de koning imho begrepen. Het enige wat we moeten doen is rustig, beslist en geduldig op dezelfde weg blijven voortgaan.

Kortaf wiens visie en doorzicht ik doorgaans zeer op prijs stel is hier volgens mij het slachtoffer van een milde vorm van Stockholm-syndroom.

Kortaf 26 december 2007 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler (Bericht 3171579)
Kortaf wiens visie en doorzicht ik doorgaans zeer op prijs stel is hier volgens mij het slachtoffer van een milde vorm van Stockholm-syndroom.

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt. Maar welk onderdeel van het betreffende citaat is volgens jou onjuist?

Jong N-VA'er 26 december 2007 14:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 3171538)
In de strijd voor een door de Vlaamse meerderheid geregeerd België, kan alles dat zich ertoe leent een instrument zijn. Ook de monarchie, als ze begrijpt waar haar belang ligt.

De Belgische monarchie heeft geen belang bij Vlaanderen. Bijgevolg zullen ze ons enkel tegenwerken.

Trouwens: ik ben uit principe republikein, omwille van al eerder aangehaalde redenen;-)

Kortaf 26 december 2007 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er (Bericht 3171669)
De Belgische monarchie heeft geen belang bij Vlaanderen. Bijgevolg zullen ze ons enkel tegenwerken.

Er is geen reden waarom dat zo moet blijven. De tekenen des tijds onderkennen is geen vieze ziekte.

Citaat:

Trouwens: ik ben uit principe republikein, omwille van al eerder aangehaalde redenen;-)
Ideologie is maar matig interessant, politieke doelstellingen des te meer. Om doelstellingen te realiseren zijn de meeste middelen goed genoeg.

Fieseler 26 december 2007 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 3171620)
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt. Maar welk onderdeel van het betreffende citaat is volgens jou onjuist?

Geen enkel citaat is onjuist Kortaf.
Daarenboven is uw analyse weer krek.
En ja, ook ik ben zo gefrustreerd als een stekker door het verraad van de tjeven.
Echter: Wij wisten, diep in ons binnenste, dat ze ons gingen verkopen.
Enkel de wijze waarop was nog niet bekend.

Ik heb het niet geteld maar ik denk dat het zo'n zeven keer is geweest dat ik de woorden van Anna List hier heb herhaald: zijn analyse, reeds zeer kort na 10 juni kwam ongeveer op het volgende neer: " het is ver gekomen als wij onze vlaamse ontvoogdingsstrijd moeten in handen geven van establishmentsbelgicisten als de tjeven".

Moet ik in dit citaat nu "de tjeven" gaan vervangen door "de koning"?
I don't think so.

Echter: uw analyse dat het koningshuis een handig instrument zou zijn in de handen van de Vlaams Nationalisten is een waarheid als een koe.
Ze is echter even pervers en gevaarlijk als onbruikbaar.

Kortaf 26 december 2007 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler (Bericht 3172344)
" het is ver gekomen als wij onze vlaamse ontvoogdingsstrijd moeten in handen geven van establishmentsbelgicisten als de tjeven".

Het is toch niet teveel gevraagd om te overwegen dat sommige fenomenen die we kennen sinds onze jeugd kunnen evolueren? Traag weliswaar, irriterend traag, en met vele vallen en opstaans, maar toch: definitieve evolutie naar iets nieuws.

Als je 10, 20 jaar terug gaat in de tijd, en naar de tsjeven van toen kijkt, dan moet je eerlijk toegeven dat er iets veranderd is. En dat is dit: toen was de CVP dé staatsdragende partij van België (denk aan mannen als Swaelen, Dehaene, Tindemans...) en dat is ze nu niet meer. Jij mag dat te min vinden (ik ook trouwens), maar het is een essentiële evolutie die op termijn veel meer vruchten zal afwerpen dan een zoveelste extra percentje voor het Blok.

Citaat:

Echter: uw analyse dat het koningshuis een handig instrument zou zijn in de handen van de Vlaams Nationalisten is een waarheid als een koe.
Ze is echter even pervers en gevaarlijk als onbruikbaar.
Hier geldt mijn zelfde fundamentele opmerking: als je werkelijk verandering wil, zal je ze ook moeten durven stimuleren, erkennen, accepteren, gebruiken. Wij zijn virtueel de meesters van dit land, het is maar niet meer dan normaal en een kwestie van tijd voor het hof dat erkent en ernaar handelt. Zij zijn niet getrouwd met de Franse taal, maar met wie de macht heeft in dit land. Durven wij de macht hebben?

Dat lijkt me de fundamentele vraag van het Leterme-tijdperk.

luc broes 26 december 2007 22:41

Over enkele maanden zullen we zien of de CD&V wezenlijkt verschilt van de oude CVP

Hashiwokakero 26 december 2007 23:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3170805)
Mag ik toch maar enige voorzichtigheid voorstellen? Laat u maar niet vangen.

Ons land zit nog altijd in de grootste crisis ooit, nu MOET de koning wel een beetje slim spelen.

Maar eens puntje bij paaltje komt, niets van dit alles, laat ze maar gewoon rustig verder doen.

Kortaf 27 december 2007 05:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 3172627)
Over enkele maanden zullen we zien of de CD&V wezenlijkt verschilt van de oude CVP

Wat het voorbije half jaar gebeurd is, was onmogelijk met de oude CVP. We hebben het met andere woorden al gezien.

fransV 27 december 2007 07:01

acw

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 3172882)
Wat het voorbije half jaar gebeurd is, was onmogelijk met de oude CVP. We hebben het met andere woorden al gezien.

Ook het onverdraagzame ACW doet zijn zegje daar hé, niet vergeten.

Online 27 december 2007 09:00

Kerstboodschap Paleis

26.12.2007 12.55u - De reacties van een aantal Vlaamse krantencommentatoren op de kerstboodschap van het Paleis liggen in dezelfde lijn als die van Vlaams Belang-voorzitter Frank Vanhecke. Die stelde dat de Vlaams-Waalse tegenstellingen – in tegenstelling tot wat Albert wil doen geloven – allerminst verleden tijd zijn. Dat zegt ook journalist Eric Donckier in Het Belang van Limburg: “We vrezen dat de koning zijn wensen voor werkelijkheid neemt, dat de politieke crisis nog helemaal niet is opgelost, dat we hoogstens kunnen spreken van een soort van wapenstilstand tot 9 januari wanneer de Groep van Twaalf wordt geïnstalleerd. Ten gronde zijn de problemen nog altijd dezelfde, Vlamingen en Franstaligen zien de zaken totaal anders.”

Frank Vanhecke noemde het feit dat de Belgische koning het volk oproept “de taal van andere gemeenschappen goed te kennen” een tweede voorbeeld van diens negationisme: “De man gaat immers vrolijk voorbij aan het feit dat zijn eigen familieleden nog steeds niet de taal van de meerderheid van de bevolking machtig zijn. In plaats van de Franstalige agressie jegens Vlaanderen actief en passief te ondersteunen, zou de koning beter een oproep aan de Franstaligen hebben gedaan om zich aan te passen en onze taal te leren wanneer zij in Vlaanderen willen komen wonen.” Iets wat eveneens met zoveel woorden wordt gezegd door Paul Geudens in Gazet van Antwerpen: “Het Nederlands van koningin Paola is schabouwelijk. Terwijl ze hier een halve eeuw leeft. Terwijl een meerderheid van haar onderdanen Nederlands spreekt. Terwijl het allergrootste deel van de dotatie waar zij samen met haar man van geniet wordt bijeengebracht door burgers die niet het Frans als moedertaal hebben.” Geudens herinnert aan de situatie in Brussel, waar “de Franstaligen elke dag opnieuw bewijzen dat ze niet het minste respect willen opbrengen voor Vlaanderen en de Vlamingen.”

In Het Laatste Nieuws is Jan Segers evenmin mals voor het koningshuis. “Zou hij dat dezer dagen bij het haardvuur beseffen, onze koning, hoezeer er wordt getwijfeld aan zijn bekwaamheid – en a fortiori die van zijn opvolger – om dit boeiende land bijeen te houden in deze barre tijden? Bereikt hem die kritische twijfel? Of dringt enkel het gevlei tot hem door van een hanige hoveling als commandeur Michel Verschueren?” Verschueren is de voormalige manager van voetbalclub RSC Anderlecht, uitgesproken tegenstander van het Vlaams Belang en bovendien een Goede Belg. Om die twee laatste redenen werd hij vorige week bedacht met een eretitel. Jan Segers merkt op dat Coburg door Michel Verschueren uitgebreid werd geprezen in het Frans, niét in het Nederlands. “Speld de nieuwe Vlaamse adel een lintje op en prompt drukt hij zich uit in de taal van de oude adel: het Frans.” De journalist vraagt zich tot slot af waar, na een halve eeuw in het Paleis, “de burgerzin (blijft) van koningin Paola en haar stuntelende zonen? Zou koning Albert aan haar denken, zijn eigen gemalin, als hij stelt dat taalkennis als vorm van burgerzin ‘al te lang is verwaarloosd’?”

Fieseler 27 december 2007 10:03

[quote]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 3172399)
Het is toch niet teveel gevraagd om te overwegen dat sommige fenomenen die we kennen sinds onze jeugd kunnen evolueren? Traag weliswaar, irriterend traag, en met vele vallen en opstaans, maar toch: definitieve evolutie naar iets nieuws.

Als je 10, 20 jaar terug gaat in de tijd, en naar de tsjeven van toen kijkt, dan moet je eerlijk toegeven dat er iets veranderd is. En dat is dit: toen was de CVP dé staatsdragende partij van België (denk aan mannen als Swaelen, Dehaene, Tindemans...) en dat is ze nu niet meer. Jij mag dat te min vinden (ik ook trouwens), maar het is een essentiële evolutie die op termijn veel meer vruchten zal afwerpen dan een zoveelste extra percentje voor het Blok.

Mooi, allemaal mooi...maar laat ons toch maar eens, al was het maar uit inellectuele eerlijkheid, eens naar de realiteit gaan kijken.
De Swaelensen, Eyskensen, Dehaenessens en Martensen worden nu in ijltempo vervangen door ACW'ers zoals de Schouppens, Van Deurzens, Vervottens, De Crems, Verherstraetensens en andere Van Rompuys...moet er nog zand zijn?

Citaat:

Hier geldt mijn zelfde fundamentele opmerking: als je werkelijk verandering wil, zal je ze ook moeten durven stimuleren, erkennen, accepteren, gebruiken. Wij zijn virtueel de meesters van dit land, het is maar niet meer dan normaal en een kwestie van tijd voor het hof dat erkent en ernaar handelt. Zij zijn niet getrouwd met de Franse taal, maar met wie de macht heeft in dit land. Durven wij de macht hebben?

Dat lijkt me de fundamentele vraag van het Leterme-tijdperk.
De macht IS reeds in handen van de tjeven, collaboralen en andere sossen mijn beste Kortaf.
Dank zij de onvoorwaardelijke capitulatie tav een systeem dat vlaamsonvriendelijk en anti democratisch is.
Het enige wat ze er voor hebben moeten doen is 35% van de vlamingen officieel buiten spel zetten.
Ik hoef je toch de film van de afgelopen zes maanden niet meer af te spelen om je te duiden hoe ze dat hebben gedaan?

luc broes 27 december 2007 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 3172882)

De oude CVP was almachtig en kon kiezen.
CD&V had NVA nodig om de grootste te zijn.
Het voorbije half jaar heeft het kartel tegen de verwachtingen in een deel van het minimum programma van het Vl parlement verdedigt.
Dat stemt ons tot hoop. Maar is dat niet veelzeggend?
Nu nog eens zien hoe het over een paar maand is.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be