Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
(Bericht 6820646)
O jawel, de mystici hadden en hebben die. Voor hen loopt de toegang tot God niet langs zijn "vertegenwoordigers op aarde", de zwartrokken.
|
Goden kunnen aan een ieder verschijnen, geen probleem, maar van die zogenaamde persoonlijke relatie met Jezus als een algemeen christelijk idee, daar heb ik nog nooit een duidelijk bewijs van gehoord.
En wat die mystici dan voor persoonlijks hebben horen zeggen evenmin.
Waren ze even bij de Goden op de thee om een babbeltje te maken?
Of ging het om een filosofisch of religieus idee, dat zij zichzelf hadden eigen gemaakt?
Citaat:
De rechtstreekse relatie met de Godheid is in het innerlijk, in het hart en in de geest, en in het gevoelscentrum, en is niet afhankelijk van verschijningen, zoals jij denkt.
|
Met verschijning heb ik in het algemeen bedoeld de eenheid van het Woord en het Gevoel en het uiterlijke beeld.
Dus als totaliteit, hoewel het Woord dan het belangrijkste is en dan het gevoel en dan het beeld.
Citaat:
Maar sommige mystici zien wel degelijk "beelden" en hebben hallucinaties.
|
Hallucinaties doen me denken aan dronkenschap van de Geest als niet zo positief.
Visioen klinkt mij beter in de oren.
Citaat:
Een zonde is een overtreding tegen het waardenstelsel, en wordt specifiek zonde genoemd om de aandacht te vestigen op die overtreding.
|
De idee der zondigheid gaat veel dieper dan slechts een overtreding te zijn.
Alle goedheid zou slechts van God komen en de mens tot niks goeds in staat.
Citaat:
Dat heeft niets te maken met gewoon te leren leven met goed en kwaad, maar wel alles met de de druk om de gelovigen te stimuleren te leven binnen een waardenstelsel binnen de georganiseerde religie.
|
De christenen hebben een zeer overdreven voorstelling omtrent de zondigheid van de mens, terwijl goed en kwaad een eenheid zijn, bij elkaar horen dus, en ook God zelf die eenheid is.
Zou de mens dit begrijpen en zich ermee verzoenen dan zou hij zichzelf niet nodeloos kwellen te moeten voldoen aan iets wat niet te bereiken valt en waar ook God zelf zich niet aan houdt.
Citaat:
Er zijn wel degelijk heiligen en wijzen , en die overwinnen in grote mate het kwaad. De perfectie is zeldzaam natuurlijk.
|
Er zijn inderdaad heiligen, maar of die altijd zo heilig zijn is nog maar de vraag en ook wat je dan precies onder heilig moet verstaan.
In zijn algemeenheid gaat goed samen met kwaad en heiligheid met het duivelse en kan het ene niet bestaan zonder het andere.
Citaat:
Het geloof heeft historisch een zeer sterk beschavingsaspect gehad en heeft de ernstig pratikerende gelovigen wel degelijk beter gemaakt.
|
Dat is zo, maar aan de andere kant hebben ze ook veel slechts gedaan en zich als duivels gedragen.
Aldus is het evenwicht bewaard gebleven van het ene en het andere.
Citaat:
Zen kent geen zondebegrip: direct je ware natuur zien, en dan gedraag je je vanzelf goed.
|
Van nature is de mens juist kwaad.
Zijn goedheid is zijn Geest van het denken.
Deze immense strijd van de mens tussen zijn geest en natuur heeft geleid tot het zondebegrip.