Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
(Bericht 7767318)
Daar is het "stropop"-argument weer. Iedere keer als centenlibertairen met de konsekwenties en absurditeiten van hun teorieën worden gekonfronteerd duikt het "stropop"-argument op. Maar het zijn net de centenlibertairen die van elke vorm van solidariteit een karikatuur maken.
|
Toch val je een stropop aan, dat je "centenlibertarisme" noemt. Hetgene ik hier (en Nebur en nog anderen) voor staan, is dus niet wat je "centenlibertarisme" noemt blijkbaar, maar toch ga je maar argumenten tegen uw ingebeeld centenlibertarisme aanvoeren.
Citaat:
Ik ga er integendeel van uit dat centenlibetarisme net NIETS met écht libertarisme te maken heeft. Als centenlibertairen de reputatie hebben van harteloze geldwolven te zijn, dan hebben ze dit aan zichzelf te danken. Zowat elke diskussie met hen gaat rechtstreeks of onrechtstreeks over geld. Bovendien heeft men hun teorieën NERGENS ter wereld zonder dwang en "shock and awe" kunnen invoeren. In Chili een gewelddadige militaire diktatuur, in Rusland de rooftocht door maffia en oligarchen, in Irak de Amerikaanse bezetting door Bush senior,...
|
Dat zijn dus alles behalve libertaire maatschappijen waar ik dus alles behalve voorstander van ben. Wij zijn het daarover eens. So ?
Citaat:
En dan maar klagen dat men centenlibertairen harteloze geldwolven vindt.
|
Ik imiteerde de linkse "solidair" als je dat niet door had.
Het argument was gewoon het volgende. In een maatschappij die zichzelf tegenwoordig "democratisch" noemt, kan je twee mogelijke gevallen hebben:
1) een meerderheid vindt dat zwakzinnigen moeten verzorgd worden op hun kosten, en voert een wet in en een belasting om dat te betalen.
2) een meerderheid vindt dat zwakzinnigen niet geholpen moet worden.
Of dat nu via parlementen of gelijk wat gaat, als die maatschappij democratisch is, zal ze realiseren wat de meerderheid wil, he.
Welnu: in het geval 1) is er een meerderheid van mensen die geld willen geven om zwakzinnigen te verzorgen. Die kunnen dat in een vrije maatschappij nog altijd doen, door een vereniging op te richten en het geld dat ze als belasting wilden betalen daarvoor, in die vereniging te storten.
In geval 2) zal die groep kleiner zijn maar kan dat nog altijd. In de "democratische" maatschappij zal er geen cent naar die groep zwakzinnigen gaan.
Ik haalde enkel maar de mogelijkheid in een democratische maatschappij aan, dat 1) betekende dat die meerderheid wel vindt dat zwakzinnigen moeten gesteund worden maar niet met HUN centen, maar wel met de centen van "de rijken die maar voor alles moeten betalen" of zo. DIE schunnige optie bestaat gelukkig niet in een vrije maatschappij, waar de gewetensrust van een meerderheid moet betaald worden door een (andere) minderheid. Het sossenmodel maw.