Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Je bent Garnier waard, als je blank bent (https://forum.politics.be/showthread.php?t=92280)

ingenious 19 juli 2007 02:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dycore (Bericht 2796581)
Kijk: we zullen het eens extreem voorstellen om alles duidelijk te maken.
Stel: uw geeft een sollicitatie uit en heeft twee kandidaten. De ene is iets slimmer dan de andere en heeft een jaartje langer gestudeerd. Maar hij draagt een lange rode baard, heeft haar dat uit zijn neusgaten komt, draagt een topje waardoor zijn behaarde navel zichtbaar is, heeft een verbrand gezicht, heeft tetten die groter zijn dan die van mijn grootmoeder, kijkt nogal scheel, heeft een bril met bijzonder dikke glazen, aanbidt satan en is homo, hetgeen te zien is aan het open gat in zijn leren broek. De ander komt gewoon in zijn kostuum, is gelukkig getrouwd en houdt van het goede leven. Hij ziet eruit zoals jan modaal.

Wie moet aanvaard worden? Wie kan het bedrijf het beste dienen?
Zet jezelf nu in de plaats van de ondernemer.

En weet: indien hij voor jan modaal kiest, dat hij vervolgd kan worden op grond van discriminatie.

ik zie de relevantie van uw casus niet.

en volgens welke wet zou die ondernemer dan veroordeeld kunnen worden?

Dycore 19 juli 2007 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ingenious (Bericht 2797955)
ik zie de relevantie van uw casus niet.

en volgens welke wet zou die ondernemer dan veroordeeld kunnen worden?

De grondwet die discriminatie verbiedt en die verder uitgewerkt wordt in talrijke juridische bronnen.
Deze man zou met een goede advocaat een proces kunnen winnen omdat hij zegt gediscrimineert te worden omdat hij homo is.

Dycore 19 juli 2007 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ingenious (Bericht 2797953)
ik heb echter geen weet van blonde meisjes die systematisch gediscrimineerd worden op de arbeidsmarkt. persoonlijk voel ik dus niet de behoefte om op de barricades te springen voor deze doelgroep moest het eens ergens fout lopen. als echter blijkt dat blondjes nergens aan de bak komen, zal ik dit wel doen.

Daar gaat het niet om. Moet je systematisch gediscrimineerd worden vooraleer je een beroep mag doen op de wetten die discriminatie tegengaan misschien? Is de wet dan toch niet voor allen gelijk?

Het gaat erom dat blondjes in bepaalde situaties zeker ook gediscrimineerd kunnen worden. Bv blondjes die voor Garnier willen werken, maar dat niet mogen van de wetgever en de rechter...

Dycore 19 juli 2007 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ingenious (Bericht 2797952)
nee, je mag nooit discrimineren.

wel kan blijken dat in bepaalde omstandigheden het te verantwoorden is dat je een specifieke huidskleur zoekt. in het geval van de fructis-promomeisjes is dit echter niet het geval.

En hoe wil je die poster van Garnier met de zwarte man verantwoorden? Zijn er dan geen blanken met sterk krulhaar?

Dycore 19 juli 2007 10:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ingenious (Bericht 2797944)
ik denk dat we een andere definitie van discriminatie hanteren en daardoor sowieso naast elkaar gaan discussiëren.

maar goed, voor mij gaat deze thread niet over de wetgeving, wel over het feit of er hier sprake is van racisme en discriminatie, en dat lijkt mij overduidelijk het geval te zijn.

Slap antwoord.

Dycore 19 juli 2007 10:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ingenious (Bericht 2797945)
maar waar worden er hier mensen gedwongen m voor iemand anders te kiezen? er is toch niemand die zegt dat er allochtoonse meisjes moeten aangenomen worden? er wordt enkel gesteld dat ze niet zonder boe of ba mogen geweigerd worden. :?

Ik heb daar mijn mening al over gezegd. Je mag ze dus wel weigeren als je daar een goed excuus voor vindt. En je moet ze eerst laten solliciteren. Je mag ze niet bij voorbaat uitsluiten.

Als de werkgever echter bij voorbaat weet wie hij zal aanvaarden, waarom zou hij dan meteen niet bij voorbaat mogen zeggen waar hij naar op zoek is? Moet er per sé een show opgevoerd worden om de indruk te geven dat er van discriminatie geen sprake is?

Dycore 19 juli 2007 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ingenious (Bericht 2797949)
met zo'n instelling lijkt u me eerder een gevaar voor de onderneming, maar soit. :?

als u kan aantonen dat iemand die religieus is een bepaalde job niet kan uitvoeren, dan is er geen sprake van discriminatie. daar is hier echter geen sprake van. ik begrijp echt niet waarom het zo moeilijk is om bij deze casus te blijven.

Kijk, als ik een onderneming heb, dan wens ik dat het imago van mijn onderneming zeker geen religie uitstraalt. Ik zou niet kunnen aanvaarden dat mijn klanten mijn bedrijf met religie gaan associëren. Als jij mij daarvoor wil aanklagen makker, dan zal het je beste dag niet zijn.

Groentje-18 19 juli 2007 23:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ingenious (Bericht 2784002)

je kan echter niet ontkennen dat het schoonheidsideaal belangrijk is in de wereld van de schoonheidsproducten. in die zin is het te rechtvaardigen dat je promomeisjes selecteert obv dat ideaal. hoe dom dat ideaal ook is.

Waarmee je je eigen argument onderuit haalt.
En iets als een schoonheidsideaal kan moeilijk dom zijn, idioot misschien wel, maar dom is een woord dat men ergens anders voor gebruikt...

Groentje-18 19 juli 2007 23:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ingenious (Bericht 2784017)
maar echt, leer lezen.

1) het gaat hier niet om reclame, maar om promotie. als je het verschil niet kent stel ik voor dat je het opzoekt. hier gaat het om het uitdelen van staaltjes. daar moet je vooral vriendelijk voor zijn en je product kennen. een opdringerig karakter kan ook helpen.

Als ik een product laat promoten door iemand laat ik dat liever doen door iemand die beantwoord aan het schoonheidsideaal en iemand waarvan ik verwacht dat zijn uiterlijk en houding mensen zal aanzetten tot het kopen van mijn product dan door een zwerver bv., dat lijkt me wiedes.
Je houdt hier maw iets te eng vast aan definities en ziet het onderscheid veel te absoluut.

Citaat:

2) het gaat hier helemaal niet om de doelgroep. de doelgroep van fructis bevat namelijk zowel BBR als niet BBR mensen. dat argument is waardeloos, oe vaak je het ook herhaalt.
Dat kan jij dan ongetwijfeld bewijzen.
Anders kan ik met evenveel stelligheid beweren dat ze zowel slanken als volslanke mensen bevat, ouderen evenals jongeren, ...

Citaat:

3) als dat laatste idd de reden is (en die kans is groot), dan is het duidelijk een geval van racisme. ik zie niet in waarom racisme omwille van geldgewin wel te rechtvaardigen is.
Ik zie niet in waarom discriminatie obv andere factoren wel te rechtvaardigen is. Het is niet omdat het niet een heel erg hot naampje als 'racisme' krijgt opgekleefd dat het daarom minder discriminatie zou zijn! Het gaat erg ver als we al beginnen te discrimineren obv factoren waarop we zouden discrimineren. Wie zal dat aanklagen?

Groentje-18 19 juli 2007 23:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ingenious (Bericht 2784083)
nee, dat hebben ze niet.
het internet. google eens. jammer genoeg is de marketingstrategie van garnier niet meteen beschikbaar op het www, maar je vind bv wel dat hun doelgroep jong is. bv:
http://www.loreal.nl/_nl/_nl/career/marketing-award/index.aspx
maar nergens bakenen ze hun doelgroep ethnisch af. tenzij dit dus een verzinseltje van jou is, kan jij dit dus wel bewijzen.
hebben ze dat ergens gesteld? toon dat dan maar eens aan. ik heb dat l'oreal nergens weten zeggen. ze hebben proberen uitleggen dat het omwille van de taal is, maar dat is natuurlijk zever in pakskes.

Er staat ook niet bij welke maat hun doelgroep moet hebben.

Leg jij me eens uit waarom ze geen uitleg hebben moeten geven voor de andere criteria die ze stelden aan hun promotiemeisjes?

Citaat:

waarom? 8O
8O
Herlees uw bericht misschien eens? :?

Groentje-18 19 juli 2007 23:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ingenious (Bericht 2784131)
ik heb trouwens gisteren mijn haar gewassen met fructis. ineens het flesje maar eens goed gelezen. tot mijn grote verbazing stond er nergens een waarschuwing op dat je die niet shampoo niet mag gebruiken als je allochtoon bent, omdat je niet tot de doelgroep behoort.

Serieus? :roll:

Groentje-18 19 juli 2007 23:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2785222)

c)Ook in jouw nadeel spreekt dat de rechtbank L'oreal veroordeeld heeft en dat het dus niet bewezen is dat een blank meisje binnen de strategie zou vallen.

Dit moet mij vermoeden dat je niet beseft dat heel Europa op zijn kop had gestaan als het bedrijf gewoon had gezegd dat het liever Franse meisjes had voor haar promotiecampagne...

Groentje-18 19 juli 2007 23:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ingenious (Bericht 2794558)
maar het gaat niet over uw product, het gaat over fructis. en die hebben geen 'noors' imago, wat dat dan ook mag wezen. :?

uw product zou trouwens floppen wegens een veel te kleine afzetmarkt. bovendien zou het erg dom zijn om voor zo'n product reclame te maken in een supermarkt. maar goed, daar gaat het hier niet over, het gaat om fructis en daar is zulke selectie niet relevant aangezien het niet bij het imago van fructis hoort. zoals ook blijkt uit de reclame met de afromman.

Rofl.

Ik wacht nog steeds op de relevantie van iemands kledingmaat en leeftijd voor het gebruik van fructis, gezien het toch om fructis gaat...
Ik weet zeker dat jij me dat eens heel sterk beargumenteerd zal kunnen uitleggen.

Groentje-18 20 juli 2007 00:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ingenious (Bericht 2797952)
nee, je mag nooit discrimineren.

.................................................. .................................................. .......................

Groentje-18 20 juli 2007 00:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dycore (Bericht 2798315)
Moet er per sé een show opgevoerd worden om de indruk te geven dat er van discriminatie geen sprake is?

Sommige mensen hebben er veel voor over om zichzelf en anderen iets wijs te maken. ;)

willem1940NLD 20 juli 2007 00:07

Reeds het huwelijk is een vorm van discriminatie; waarschijnlijk zal het (als tegemoetkoming of "gedeeltelijke" oplossing) nog ooit verboden worden dat blanken met elkaar trouwen.

Bazilfunk 20 juli 2007 00:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 2800352)
Reeds het huwelijk is een vorm van discriminatie; waarschijnlijk zal het (als tegemoetkoming of "gedeeltelijke" oplossing) nog ooit verboden worden dat blanken met elkaar trouwen.

Ga je ook nog iets zinnigs verkondigen of enkel wat opruien tegen mensen die dezelfde status dragen als jij, die van buitenlander!

Want geef nu toe je doet niet liever dan je te moeien met een land waar jezelf nog ineens niet woont. :roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be