Als het voor het Vlaams belang al wat ver gaat, dan wilt dat zeggen dat ze dit niet steunen, en dus is er voor hen al zeker geen sprake van Islamfobie..
Een gezin straffen voor de daden van een lid lijkt me inderdaad niet correct.
Maar de vraag is of dat dit nu een bewijs is van Islamofobie. Het lijkt me eerder een aanklacht van de slechte opvoeding die in Islamietische gezinnen wordt gegeven.
Hij zegt hier ook niet dat alle moslims moeten worden gedeporteerd. Het gaat enkel om misdadigers.
Het is wel zo dat hij begint met te praten over criminele vreemdelingen en gaat dan verder met criminele moslims, twee zaken die helemaal geen synoniem zijn. Als dat zou betekenen dat hij enkel criminele vreemdelingen die moslim zijn wilt deporteren dan is dat inderdaad Islamofobie.
Maar dat valt ook nog te nuanceren, aangezien bijvoorbeeld neo-nazi's die met racistische motieven iemand doodstampen harder worden gestraft dan een dief die iemand doodstampt. Dat wil dus zeggen dat een strafverzwaring mogelijk is als kan worden aangetoont dat bepaalde motieven die men als bijzonder gevaarlijk voor de samenleving beschouwd, mee hebben gespeeld. In dit geval wordt er bijvoorbeeld ook naar ere-moord verwezen. Als iemand dat als motief heeft dan zou een zwaardere straf dus eventueel kunnen en kan het zijn dat je een onderscheid maakt en enkel vreemdelingen die ere-moorden pleegt samen met hun familie deporteerd, omdat zo'n eremoord ook een familiegebeuren is. Het blijft natuurlijk wel zo dat ere-moorden niet enkel bij moslims voorkomen, dus het onder moslim kwalificeren lijkt me hier wel een stap te ver. En zoals ik al zei vind ik het ook niet echt kunnen dat men een soort van automatische deportatie voorstelt. De medeplichtigheid moet natuurlijk altijd worden bewezen. Het vermoeden van onschuld en de rechten van de verdediging moet worden gerespecteerd.
Maar zelfs al is dit een Islamofobe uitspraak, zelfs het Vlaams belang distantieerd zich ervan, dus het is maar de vraag wat het draagvlak is voor zo'n maatregel.
Hiermee bewijs je voor mij je stelling echt niet hoor.
Ook interessant:
Mocro's stemmen massaal op Geert Wilders
Als hij echt zo'n racist en Islamofoob zou zijn zoals jij zegt dan zijn dit allemaal heel domme mensen.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat Wilders geen Islamofoob is en wel degelijk een puur ideologisch debat probeert te voeren, en maar sporadisch uitspraken doen die achteraf bekeken niet helemaal door de beugel kunnen. Waarmee ik hem niet probeer goed te praten, maar wat wel wil zeggen dat het niet is omdat Wilders dit zegt en veel stemmen krijgt dat dit per se aan elkaar gelinkt is. Ik denk niet dat mensen op wilders stemmen om willen van deze uitspraken.