Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur
(Bericht 7767647)
Uit uw standpunten blijkt gewoon een groot geloof in de staat als economische motor.
|
U hebt niet goed gelezen wat ik geschreven heb. Ik stel dat ik niet geloof dat de vrije markt altijd de meest efficiente oplossing is. Bovendien is er het probleem dat de vrije markt zeer inefficient is bij oplichting.
Citaat:
(Bericht 7767647)
Neen. Ook dit heeft Patrick ondertussen vrij goed uitgelegd, dus dat ga ik niet herhalen.
|
Vindt u dat echt? 8ONee serieus. Denk even weg dat u dezelfde filosofie aanhangt , en probeer eens objectief te lezen wat hij schrijft.
Citaat:
(Bericht 7767647)
De bedrijfsresultaten liggen helemaal niet ver in de toekomst. Op het einde van het jaar worden leerlingen getest op hun vergaarde kennis en vaardigheden.
|
Als een kind leert schrijven en rekenen, is dat dan niet met de bedoeling dat hij dat nog kan als hij 50 jaar is? Trouwens, u spreekt uzelf tegen hieronder als u het hebt over nobelprijzen.
Citaat:
(Bericht 7767647)
Hiermee ondersteunt ge mijn punt: een dergelijke school zal onmiddellijk failliet gaan doordat ze te weinig inschrijvingen zal hebben.
|
Ik begrijp dit niet. Bedoelt u niet een 'degelijke' school?
Citaat:
(Bericht 7767647)
Ik stel financiële gezondheid en kwalitatief onderwijs niet gelijk. Maar het eerste is wel een voorwaarde voor het tweede. Wat zijt ge met kwalitatief onderwijs als het onbetaalbaar is?
|
Jawel, in uw redenering stelt u het gelijk. En nee, het is best mogelijk dat een school een prima leraren korps heeft, en dat een falend management de school failliet maakt. Het 1 heeft zelfs niets te maken met het andere.
Citaat:
(Bericht 7767647)
Ik zie nochtans niet veel Finse universiteiten staan bij de winnaars van Fields-medailles (1 van de Universiteit van Helsinki) of wetenschappelijke Nobelprijzen (2 van de Universiteit van Helsinki en 1 van de Universiteit van Turku). Finland heeft 2 wetenschappers die een Nobelprijs hebben gewonnen.
Zoals ik zei: de topwetenschappers worden in de Angelsaksische wereld gevormd.
|
Uw wereldbeeld is zo simplistisch. Is dat het doel van onderwijs? Nobelprijzen? Denkt u dat economieën floreren door het aantal Nobelprijzen? Is een land sportiever als het veel Olympische medailles haalt?
Ik heb zelf economie gestudeerd en de nobelprijzen economie wat gevolgd, en 1 ding weet ik absoluut zeker. De winnaars van die prijs verdienen dat absoluut niet. Dat is steeds dezelfde (verouderde) school die wint. Op het lachwekkende af.
Echte baanbrekend onderzoek zoals transactie kosten theorieën en speltheorieën worden bijna nooit beloond.
Bovendien zijn de scholen waar er veel Nobelprijswinnaars uit voortspruiten, zeer bedreven in braindrain. Die zoeken over ter wereld naar de knapste koppen. Nobelprijzen zeggen dus absoluut niets over de kwaliteit van het onderwijs in een land.
Citaat:
(Bericht 7767647)
Uw religieuze overtuiging is irrelevant.
|
Inderdaad. Uw geloof is dat wel. Als atheist probeer ik u te wijzen op uw irrationele overtuiging.
Citaat:
(Bericht 7767647)
Waaruit blijkt dat overheidsonderwijs efficiënter is dan privaat onderwijs?
|
Wel, ik heb dat heel uitvoerig uitgelegd. Eerst een algemene beschouwing dat scholen die failliet kunnen gaan niet interessant zijn. Ten 2e dat een school een andere structuur heeft als een gewoon bedrijf, en dat de vrije markt daarom niet efficient is. En ten derde heb ik u mijn persoonlijke ervaring verteld in een privé school, die ervoor zorgt dat er een destructieve dynamiek is. Ik ken trouwens nog een andere verhaal van een privé school in het Antwerpse.
En dan gaf ik u als praktijk voorbeeld Finland.
Is dat niet voldoende?