the_dude |
7 december 2011 13:47 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus
(Bericht 5846753)
Dat is juist. Maar u zei religie en nu zegt u docterine. Dat laatste beslaat een veel groter gebied.
|
omdat ik dacht dat u problemen had met dictatuur; een religie is een dictatuur (tenzij je mij kunt aantonen dat die goden verkozen worden en slechts voor bepaalde tijd in hun almachtige postitie vertoeven ;)).
En een aanbidding van Stalin of ene van Jahwe maakt voor mij geen verschil in beider naam kun je misselijkmakend gedrag vinden en een streven naar conservatisme/angst voor verandering.
Citaat:
(Bericht 5846753)
Elke mens heeft wel iets dat hij niet kan verdragen. Dat gegeven enkel toeschrijven aan religieuzen is erg kortzichtig. Uzelf bijvoorbeeld lijkt mij iemand die geen onrecht kan verdragen. En dat moet ook niet natuurlijk. Soms zijn dingen die men niet kan verdragen volkomen te rechtvaardigen.
|
'iets' niet verdragen is menselijk, elk heeft zijn eigen voorkeuren daar hebt u gelijk in.
Ganse groepen als verderfelijk omschrijven en kinderen in zulke bewoordingen "opvoeden" echter zijn toch echt wel de specialiteit van religies en dat zijn zaken die ik weiger te verdragen.
Citaat:
(Bericht 5846753)
Natuurlijk. Dat is één van de punten waarin de mens zich onderscheidt van alle andere levende wezens. De eigenschap om alles verklaard te willen zien. De één zoekt het in de wetenschap, de ander in religie, weer een ander gaat filosoferen enz... Dieren, planten en andere organismen houden zich daarmee niet bezig. De mens is voorzeker een spiritueel wezen.
Ik durf er heel wat op verwedden dat als men nu nog één of andere indianenstam zou ontdekken die nog niet met de rest van de mensheid in contact kwam, zij zeker ook een soort van priester zullen hebben.
|
benoemt u nu opzettelijk een manier van leven, die veel verder stond dan wat wij momenteel kennen, en die vrijwel volledig vernietigd is geweest door geldzucht (onder de mantel der religieuze onverdraagzaamheid)? ;)
U hebt gelijk, en in het bronzen tijdperk kan je dit aanvaardbaar noemen; NU niet langer, wij zijn toch niet langer zo simpel dat wij onverklaarbare zaken maar moeten verklaren of dat anders de lucht op ons hoofd valt? Wij zijn onderwijl toch in de mogelijkheid om onverklaarbare zaken onverklaarbaar te laten tot we ze kunnen verklaren. Wij kunnen onderwijl toch aanvaarden dat mensen verschillend zijn en gelijkwaardig binnen die verschillen?
|