Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche
(Bericht 7772077)
Er bestaat ook nog zoiets als conservatief-liberalisme. En nee, dat is geen contradictie.
Je kan perfect op bepaalde punten liberaal zijn en op andere punten conservatief. Het is niet omdat ik vrijheid erg belangrijk vind, dat ik niet kan erkennen dat regels en bepaalde controles nodig zijn.
|
Maar het punt is natuurlijk dat de idee achter het liberalisme is dat een persoonlijk ethisch standpunt niet bijster relevant is om overheidsbeleid te gaan bepalen.
Men kan perfect conservatief zijn binnen het liberalisme. Zo ben ik erg tegen drugs (ik heb nog nooit in mijn leven tabak of andere drugs gebruikt, m.u.v. alcohol). Maar dat persoonlijk standpunt mag niet omgezet worden in overheidsbeleid. Integendeel, ik bepleit zoals eerder gesteld de legalisering van o.a. heroïne en alle andere brol die er te vinden is.
Als ge tegen drugs zijt, gebruik dan geen drugs.
Als ge tegen het 'homo'huwelijk (ook wel: huwelijk) zijt, trouw dan niet met een persoon van hetzelfde geslacht.
Als ge tegen wapens zijt, koop dan geen wapen.
Als ge tegen euthanasie zijt, kies dan niet voor euthanasie en/of weiger om mee te werken aan euthanasie.
Als ge tegen een bepaald bedrijf zijt, koop er dan niets en voer er actie tegen.
Maar zet de overheid niet in om uw standpunt op te leggen aan de rest.
De relevante kloof in politiek is echt niet de progressieven tegen de conservatieven. Het is de liberalen tegen de étatisten, nl. diegenen die hun visie - die al dan niet door een meerderheid gedragen wordt, waardoor die als 'democratisch' omschreven kan worden - willen omzetten in overheidsbeleid.
Dus: uiteraard kan men conservatief zijn binnen het liberalisme. Maar wanneer ge dat conservatief-zijn wilt omzetten in overheidsbeleid, dan bevindt ge u niet langer binnen het liberalisme.
Dat is ook de tragedie van de Open Vld: soms zijn ze links-liberaal (ik weiger de term sociaal-liberaal, daar dit een pleonasme is: liberalisme is altijd sociaal), soms zijn ze rechts-liberaal, maar nooit zijn ze (klassiek) liberaal.