Supe®Staaf |
3 oktober 2004 17:07 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudi Dierick
Zoals op andere discussiethema's rond dit onderwerp reeds uitgelegd, is De Gordel een openbare, toegelaten manifestatie met een méérvoudige aard, én sportieve manifestatie, én politieke manifestatie.
|
Heel bizar dat een jaarlijks terugkerend evenement zoveel duiding behoeft.
Het politieke aspect van het gebeuren is waarschijnlijk zo machtig interessant, dat het karrevrachten explicatie behoeft om het toch maar voor de flamingantische zaak te kunnen recupereren.
Citaat:
Dit politieke is reeds véle jaren goed gekend door allen.
|
Eerlijk gezegd: ik val er plat van achterover dat voor sommigen De Gordel nog zoveel connotaties vertoont met de reeds lang gestreden taalstrijd......
Citaat:
Dat is ook de reden waarom zovele Franstalige nationalisten en extremisten zo hard ageren tégen De Gordel: voor hen is die Vlaamsgezinde boodschap héél duidelijk! De argumentatie van sommige belgo-brxellofielen dat het slechts een sportieve manifestatie is en dat daar dus alle vlaggen toegelaten moeten zijn is dan ook totaal foutief én uitermate kinderachtig.
|
Foute conclusie.
De Gordel is misschien een Vlaams gebeuren, en daardoor per definitie een Belgisch gebeuren.
Ik zie dan ook geen enkel bezwaar waarom de vlag van het land waarin dit evenement plaatsgrijpt plotseling een bron van haat of geweld zou moeten betekenen.
De Gordel leek me tot op heden geen privé-feestje waar flaminganten rituele verbrandingen van Belgische vlaggen voltrokken of zwarte missen o.l.v. collabo-priesters, opgesmukt met snuisterijen uit een ver heidens verleden.
Sorry als ik De Gordel als een onschuldig volksvermaak beschouwde. Blijkt dus dat trouwe patriotten daar ongewenst zijn, en dat een tricoloor de adrenalinespiegel van aderverkalkte oostfronters tot letterlijk hartbrekende hoogten kan opjutten.:roll:
Citaat:
Opduiken met een andere vlag -en voor vele deelnemers aan Vlaamsgezinde manfestaties 'anti-Vlaams' vlag- op een openbare, toegelaten manifestatie mét een Vlaamsgezinde, politieke boodschap is dan ook een zuivere provocatie in de juridische en strafrechtelijke betekenis van een 'inbreuken op de openbare orde'! Dat is overigens én reden voor verplicht ingrijpen van én politie, én een legitimatie van reactie vanwege de verantwoordelijken en deenemers aan zo'n toegelaten manifestatie.
|
Als de vlag van uw hoogsteigen land bij u metamorfose bewerkstelligt tot schuimbekkende epileptische berserkr, dan is dat geheel op uw conto te schrijven.
Nochtans is het symbool perfect in overeenstemming met de identiteitskaart die je dag in dag uit draagt, tenzij je die op de plaats van 'nationaliteit' onwettig mutileerde.
|