Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist
(Bericht 7064999)
Dus uw bewering is dat alle overheidsbudgetten die aangewend worden voor individuele materies: Pensioenen, tijdskrediet, woonleningen, belastingskredieten, dat dit allemaal interpersoonlijke transacties tussen burgers zijn?
Dat is het woord tot niets herleiden. En ook fout.
|
Bij mijn weten maken pensioenen en tijdskredieten (ik vermoed dat je het over de "vergoedingen" bij tijdskrediet hebt) maken inderdaad deel uit van de interpersoonlijke solidariteit. Woonleningen moeten, dacht ik, terugbetaald worden en zijn dus geen vorm van "solidariteit". Belastingskredieten daarentegen, kan ik eerlijk gezegd niet plaatsen.
Citaat:
Allee hop. Nu bestaan er al geen transfers meer in de sociale zekerheid. Sterker, aangezien de gewestelijke inkomsten bijna verwaarloosbaar zijn, kunnen er zelfs uberhaupt geen transfers bestaan! Probleem weggedefinieerd! U speelt niet graag mee in de realiteit met de andere kindjes, he?
|
Ik weet het, het is soms moeilijk om geconfronteerd te worden met een totaal andere visie op een bepaalde zaak.
Het begrip "transferts" zoals de Vlaams-nationalisten het invullen, bestaat inderdaad NIET, het is gewoon een mentale constructie. De transferts in België zijn transferts tussen diegenen die netto bijdragen, en diegenen die netto krijgen, geen transferts tussen "Vlaanderen" en "Wallonië".
De transferts zijn een handig argument om het Vlaams-nationalisme rationeel te rechtvaardigen via de portemonee. Zolang de situatie onveranderd blijft, natuurlijk. Ik definieer dan ook een artificiële mentale constructie weg, wat mijn goed recht is.
De realiteit is gewoon dat er proportioneel (veel) meer Vlamingen als Walen zijn die netto bijdragen, en omgekeerd, dat er proportioneel gezien (veel) meer Walen als Vlamingen netto krijgen. En dat moet veranderen. Dus ja, er bestaan transferts, maar niet diegenen die de Vlaams-nationalisten voorstellen.
Citaat:
Ik kijk naar het gewestelijke niveau als belangrijke factor omdat dat demonstreerbaar een belangrijke factor is.
Wat is uw reden om dat niet te doen? Kijk naar die kaart, in hemelsnaam.
|
Als morgen Wallonië dezelfde kleuren heeft als Vlaanderen, zijn de Gewesten dan, volgens jouw redenering althans, geen factor meer. Bedankt om mij gelijk te geven.
Terzijde, de kaart toont de werkloosheid aan, niks anders. Ik zie daar niks over pensioenen, kinderbijslag, zorg, enz. Allemaal domeinen waar de werloosheid niet veel mee te maken hebben.