Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2014 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=222)
-   -   N-VA Europees naar ALDE (https://forum.politics.be/showthread.php?t=202890)

De schoofzak 20 juni 2014 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7204902)
Dat neem ik graag aan, maar ik heb zo mijn twijfels over een vrije maatschappij. Als de regels niet van bovenaf worden opgelegd zullen van beneden naar boven worden opgelegd.

Lang geleden dat ik dit nog eens kon posten:

Entre le fort et le faible, entre le riche et le pauvre, c'est lal iberté qui opprime et la loi qui affranchit.
Henri Lacordaire Fr. 1802-1861

.

De schoofzak 20 juni 2014 21:08

Terug naar het onderwerp van de draad.
Niet dat ik naïef ben, en denk dat één van de tegenstanders het zal lezen, maar hier is de mail van de nva aan de leden:

Citaat:

De N-VA sluit zich in het Europees Parlement aan bij de ‘Europese Conservatieven en Hervormers’ (ECR). “We hebben gekozen voor de fractie die ons de grootst mogelijke autonomie garandeert om onze standpunten en stemgedrag vrij te bepalen”, zegt Europees lijsttrekker Johan Van Overtveldt.

Geen enkele fractie vertolkt voor honderd procent ons gedachtegoed. Maar je moet nu eenmaal aansluiten bij een fractie om spreektijd te krijgen in het Parlement en lid te worden van commissies. We hebben dus onderzocht waar we ons project het best kunnen realiseren”, verduidelijkt Van Overtveldt. “Voor ons is en blijft het voluntaristische eurofederalisme van Guy Verhofstadt in de ALDE moeilijk verteerbaar. Bovendien is zijn aanbod te vrijblijvend en ongeloofwaardig: terwijl hij de regionalisten meer aandacht belooft voor regionalisme en autonomiestreven, gaat hij met de unionisten een al even formeel engagement aan om niets te veranderen aan de territoriale indeling van de lidstaten.”

Positief kritisch
“Als eurorealistische partij wijst de N-VA het idee van een Europese superstaat af, maar willen we evenmin weten van compleet negativisme. Wij staan positief kritisch tegenover de Europese Unie. In dat opzicht zitten wij op dezelfde golflengte als de belangrijkste groepen binnen de ECR”, stelt Van Overtveldt. “Maar ook op sociaal-economisch vlak verstaan we elkaar.”

Volledige vrijheid
Dat er ook tegenstellingen bestaan met sommige leden van de ECR-fractie, ontkent Van Overtveldt niet: “Net als alle andere partijen binnen de ECR kunnen wij onze standpunten en ons stemgedrag in alle vrijheid bepalen. Het zou dan ook hypocriet zijn om anderen die rechten te ontzeggen waar we zelf van genieten. Maar als bepaalde leden standpunten innemen waar wij ons hoegenaamd niet in kunnen vinden, dan zullen wij ons daar ook ondubbelzinnig van distantiëren.”

“Wij gaan in Europa onverkort het N-VA-programma in zijn totaliteit verdedigen. Europees regionalisme, opkomen voor burgerlijke vrijheden en mensenrechten, een monetaire unie met meer begrotingsdiscipline, de uitbouw van de bankenunie, de verdieping van de interne markt, minder maar betere Europese wetten: dat blijven de kernpunten van ons Europees handelen. En daar verandert niets aan met deze fractiekeuze”, besluit Van Overtveldt.

Vrijheideerst 20 juni 2014 21:11

Het is niet omdat de N-VA iets doet, dat we dat allemaal klakkeloos moeten volgen. Dat laat ik wel aan de nog weinige VB-slaafjes bij hun partij over.

Maar goed, back to life, back to reality :-)

vlijmscherp 20 juni 2014 21:11

Niets over EVA?

De schoofzak 20 juni 2014 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 7205532)
Niets over EVA?

Daar was een radio-interview van Van Overtveld waar hij de details over verklaarde.
Moet ik even opzoeken.

.

De schoofzak 21 juni 2014 09:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7205534)
Daar was een radio-interview van Van Overtveld waar hij de details over verklaarde.
Moet ik even opzoeken.

.

Ik kan de beelden enkel terugvinden op een facebookpagina van een zekere Stephane Rummens . (even terugscrollen, het fragment is van 19 juni).

Als je tevreden bent met het geluidsfragment alleen:

http://www.radio1.be/programmas/de-o...kiest-voor-ecr

.

Vrijheideerst 21 juni 2014 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 7205532)
Niets over EVA?

Dat zijn losers :roll:

mvd 21 juni 2014 14:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 7205178)
Uw afstamming is een persoonlijke zaak, in de zin van dat het niet maatschappelijk bepaald is, maar deel uit maakt van uw genetische stamboom, van uw familie, en van uw wezen, waar de andere stambomen niks mee te maken hebben.

Het gaat helemaal niet over afstamming, maar over cultuur. Je kiest niet voor de cultuur waarin je opgroeit. Iemand die in een moslimgezin opgroeit zal 9 op de 10 keer sterven als moslim. Iemand die Nederlandstalig opgroeit zal sterven als Nederlandstalige (als in: de moedertaal is Nederlands; uiteraard kan men andere talen aanleren, maar daar gaat het niet over). Er zijn natuurlijk uitzonderingen, Vlamingen die verhuizen, en totaal opgaan in een andere cultuur, en hun moedertaal vergeten.. het kan, maar het is eerder uitzonderlijk. Dus, zoals ik al zei: cultuur onderga je voor het grootste deel.

Citaat:

Oh, maar dan is geen enkele "culturele strijd" van geen enkele cultuur voorbij, he. Voor dat soort "strijd" kan ik mij eerlijk gezegd niet boeien. De vrije keuze heerst, en de concurrentie heerst, en er zullen winnaars en verliezers zijn. De winnaars zijn dan bij definitie de besten.
Dat is dan uw keuze.

Citaat:

Ah, nu ga je al eisen opleggen aan ANDEREN (namelijk "sociaal weefsel zijn voor uw geprefereerde cultuur") om uw eigen vrijheden te beleven. Tja, dat is een brug te ver natuurlijk.

Je kan geen eisen opleggen aan anderen, die dus hun vrijheid op dat vlak in hun zak mogen steken, opdat jij ten volle jouw vrijheid zou kunnen beleven, eh.

Uiteraard wordt als gemeenschap soms een bepaalde inspanning gevraagd van nieuwkomers, zodat zij beter in het geheel kunnen worden opgenomen. Dat kan via wettelijke kanalen, maar ook via sociale. Die ''vrijheid'' waar je het hier over hebt, is een complete illusie.

mauste 21 juni 2014 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7166247)
Een Europees-en belgisch nationalist moet hierover zijn muil houden.

Overigens, gelukkig zelfs, hebben we ook een stuk van de Catlaanse CiU en de Basken van PNV in die fractie.

N-VB kiest dus ook voor het schorremorrie en uiterst rechts 'krapuul' zoals Recht en Rechtvaardigheid uit Polen, of Ware Finnen uit Finland, of de Volkspartij uit Denemarken.
De maskers vallen weer eens af.

Cheminot 22 juni 2014 06:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mauste (Bericht 7206342)
N-VB kiest dus ook voor het schorremorrie en uiterst rechts 'krapuul' zoals Recht en Rechtvaardigheid uit Polen, of Ware Finnen uit Finland, of de Volkspartij uit Denemarken.
De maskers vallen weer eens af.

Zullen we elke fractie eens doorlichten? In de EVP zitten ook toffe lui die pedofilie en homo's op dezelfde lijn plaatsen, de maskers bij CD&V vallen dus ook af?

Maar goed, het ene moment is de NVA ultra-liberaal, dan weer xenofoob om niet veel later toch ook weer fascistisch te zijn. Dat al die dingen met mekaar botsen en geen steek houden is net het mooie bewijs dat heel wat mensen enerzijds begrippen hanteren die ze niet begrijpen. Anderzijds dat ze zich teveel laten leiden door blinde hysterie.

patrickve 22 juni 2014 06:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mvd (Bericht 7206243)
Het gaat helemaal niet over afstamming, maar over cultuur. Je kiest niet voor de cultuur waarin je opgroeit. Iemand die in een moslimgezin opgroeit zal 9 op de 10 keer sterven als moslim. Iemand die Nederlandstalig opgroeit zal sterven als Nederlandstalige (als in: de moedertaal is Nederlands; uiteraard kan men andere talen aanleren, maar daar gaat het niet over). Er zijn natuurlijk uitzonderingen, Vlamingen die verhuizen, en totaal opgaan in een andere cultuur, en hun moedertaal vergeten.. het kan, maar het is eerder uitzonderlijk. Dus, zoals ik al zei: cultuur onderga je voor het grootste deel.

Maar door het GEZIN waar je in opgroeit, niet door maatschappelijk bepaalde zaken, tenzij die een fascistisch neiginkje hebben om de cultuur op prive vlak komen te beinvloeden, of de schoolvrijheid te beperken en zo, he.

Gezin, dat is bij definitie afstamming, he.

Gezin hoort bij de individuele, genetische, en dus prive sfeer, niet de gemeenschappelijke, inter-genetische, maatschappelijke sfeer (zoals wetgeving, belasting, ...).

En wat die strijd betreft, als elke cultuur altijd een strijd levert tegen anderen, dan is er niks speciaals of bijzonder aan de 'Vlaamse strijd' he.

mauste 22 juni 2014 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot (Bericht 7207102)
Zullen we elke fractie eens doorlichten? In de EVP zitten ook toffe lui die pedofilie en homo's op dezelfde lijn plaatsen, de maskers bij CD&V vallen dus ook af?

Bij CD&V wordt het krapuul geweerd, bij N-VB wordt het schorremorrie gegeerd...

mvd 22 juni 2014 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 7207105)
Maar door het GEZIN waar je in opgroeit, niet door maatschappelijk bepaalde zaken, tenzij die een fascistisch neiginkje hebben om de cultuur op prive vlak komen te beinvloeden, of de schoolvrijheid te beperken en zo, he.

Gezin, dat is bij definitie afstamming, he.

Gezin hoort bij de individuele, genetische, en dus prive sfeer, niet de gemeenschappelijke, inter-genetische, maatschappelijke sfeer (zoals wetgeving, belasting, ...).

En wat die strijd betreft, als elke cultuur altijd een strijd levert tegen anderen, dan is er niks speciaals of bijzonder aan de 'Vlaamse strijd' he.

Een gezin staat niet op zichzelf, het maakt deel uit van een culturele gemeenschap. En die kies je dus niet zelf. Waarom 'fascistisch' er weer bij gesleurd wordt is mij een raadsel.

gezin is trouwens NIET per definitie afstamming, en je cultuur wordt ook niet louter door je gezin bepaalt. Gezinnen zijn, net als individuen, voor een groot stuk het product van de samenleving waarin ze leven. Cultuur onderga ja dus voor het grootste deel.

Cheminot 22 juni 2014 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mauste (Bericht 7207240)
Bij CD&V wordt het krapuul geweerd, bij N-VB wordt het schorremorrie gegeerd...

Het zogenaamde schorriemorrie moet zich aanpassen aan de partij, niet andersom. De standpunten van de NVA zijn niet veranderd, ook niet door toe te treden tot een bepaalde fractie. Want dan had ook de CD&V zijn nu al achterhaalde standpunten over bijvoorbeeld euthanasie nog verder aangepast naar 100 jaar geleden.

Maar jij bent er snel bij om mensen te beoordelen en veroordelen. Typisch voor een bepaalde slag van mensen die zichzelf verheven voelen boven de rest.

Savatage 22 juni 2014 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mauste (Bericht 7207240)
Bij CD&V wordt het krapuul geweerd,

Ah ja? Sinds wanneer weren ze het ACV dan? De laatste keer dat ik er keek zwaaiden die er nog altijd de plak.

Vrijheideerst 22 juni 2014 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 7207390)
Ah ja? Sinds wanneer weren ze het ACV dan? De laatste keer dat ik er keek zwaaiden die er nog altijd de plak.

Dit.

mauste 24 juni 2014 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 7207390)

Er is nog geen uitspraak van de rechtbank. En dan nog: er is m.i. wel een verschil tussen mogelijke belastingsontduiking en antisemitische en neonazisme in de vernoemde landen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be