Geert C |
25 september 2014 15:14 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen
(Bericht 7337957)
Daarom ben ik niet meegegaan in de propaganda om de separatisten in het Oosten als terroristen te catalogeren. Omdat het evident is (ook voor Kissinger bv.) dat de Oost West scheiding in Oekraïne groot is en gemakkelijk tot een burgeroorlog kan leiden.
|
Dus als morgen in pakweg Venezuela een aantal deelstaten overgenomen worden door milities die gesteund en bewapend worden door een regionale grootmacht (zo eentje met kernwapens), zich onafhankelijk verklaren en als regeringsleider en militair bevelhebber staatsburgers van die regionale grootmacht aanstellen, dan zou jij niet van terrorisme of buitenlandse agressie spreken? Wat in Oost-Oekraïne gebeurt is nochtans ongeveer van die orde hoor (zelfs nog iets erger), al het Russische geblaat over "volksopstand" en "zelfverdedigingsgroepen" ten spijt.
Citaat:
Daarom dat ik niet ben meegegaan in de poging de resultaten van de referendums in het Oosten als fictie te beschrijven. En probeer ik ook niet degenen die onafhankelijkheid van Kiev willen te verwarren met degenen die willen aansluiten bij Rusland. Omdat een grote meerderheid akkoord is met het eerste en een kleine minderheid met het tweede (toch voordat Kiev koos voor haar 'antiterroristische' aanval op het Oosten).
|
En waaruit moet dat dan blijken? Toch niet uit die vervalste referenda zeker?
Citaat:
Daarom ga ik ook niet mee met degenen voor wie het nu al zo goed als vaststaat dat Rusland achter het neerhalen van de Maleisische vlucht zit. Aanvankelijk leek me de hypothese van een vergissing door de rebellen de meest waarschijnlijke, maar nadat Kiev haar bizarre conspiracytheorie openbaar maakte ben ik daar niet meer zo zeker van. Nu hou ik het voor mogelijk dat hier de propagandatechniek wordt toegepast "Beschuldig de vijand van dat wat je zelf doet".
|
Als een land BUK-systemen levert aan rebellen (al dan niet met bemanning) en die BUK-systemen worden vervolgens gebruikt om een passagiersvliegtuig neer te halen (zelfs al was het per vergissing), dan draagt dat land een verpletterende verantwoordelijkheid.
Citaat:
Het is in ieder geval niet gemakkelijk in deze discussie, doordrongen van koude oorlogsgevoelens niet in een of ander kamp gestoken te worden. Ik zie hier processen aan de gang die je ziet bij oorlogen. Ik heb de oorlog in El Salvador meegemaakt. Ik weet enigszins hoe dat gaat. Neutraal bestaat niet voor degene die een kamp gekozen heeft. Of vergelijk het met Bush..."Wie niet met ons is is met de terroristen".
|
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality." - Desmond Tutu
Citaat:
Ik schat niet dat ik u kan overtuigen dat ik hier geen oneerlijke discussie probeer te voeren, aangezien ik Rusland hier eerder als slachtoffer zie dan als grote boeman uit op de verovering van Oekraïne en de rest van Europa. Rusland is hier meer gebaat bij coöperatie m.i..
|
Rusland is inderdaad meer gebaat bij coöperatie, maar het Poetinregime kiest stelselmatig voor de (gewapende) confrontatie.
|