Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   De toestand van Chavez zou kritiek zijn... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=157086)

Antoon 14 december 2012 01:36

@ Johan Bollen

Ik doelde hierop :
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6455156)
DE tijd voor Chavez is gekomen om een stapje opzij te doen

, maar dat wist u wel ;-)

Johan Bollen 14 december 2012 01:36

Het zijn trouwens weer verkiezingen in Venezuela, regionale, dit keer. Vandaag zijn internationale observatoren uit een twintig tal landen toegekomen (waaronder 6 Europese landen). 'Dictator' Chavez krijgt niet genoeg van de zelfpijnigingen zeker?

Johan Bollen 14 december 2012 01:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 6456145)
Ik doelde hierop : , maar dat wist u wel ;-)

Ik was niet zeker. Chavez is juist herverkozen. Hij is zijn kiezers verplicht tenminste een poging te doen te recupereren en zijn presidentschap verder te zetten.

Een opgever is Chavez zeker niet. Zelfs bedreigd met de dood (tijdens zijn ontvoering) bleef hij voor zijn idealen gaan in plaats van te kiezen voor een gemakkelijke uitweg zoals een reguliere 'puppet'president zou doen.

Antoon 14 december 2012 01:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 6456137)
Cuba is een geval apart. Maar bekijk gerust de mensenrechtenrapporten over Cuba de laatste jaren en vergelijk die met pak Honduras van na de staatsgreep in 2010. Geen moorddadige repressie in Cuba op dit moment, wel in Obama's 'heroverd gebied'.

Cuba is reeds 53 jaar een dictatuur. 49 jaar met Fidel als dictator, en nu reeds 4 jaar zijn broer Raul.

Mensenrechtenrapporten. Laat me niet lachen.

Antoon 14 december 2012 01:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 6456148)
Ik was niet zeker. Chavez is juist herverkozen. Hij is zijn kiezers verplicht tenminste een poging te doen te recupereren en zijn presidentschap verder te zetten.

Een opgever is Chavez zeker niet. Zelfs bedreigd met de dood (tijdens zijn ontvoering) bleef hij voor zijn idealen gaan in plaats van te kiezen voor een gemakkelijke uitweg zoals een reguliere 'puppet'president zou doen.

Ja, eerst de constitutie wijzigen om lekker aan de macht te blijven. Ideologie van de zelfverrijking (hij is zelf stinkend rijk geworden).

Kanker zal hem waarschijnlijk tegenhouden. Ik gun het niemand, maar in dit geval helpt de natuur Venezuela een handje...

Johan Bollen 14 december 2012 01:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 6456149)
Cuba is reeds 53 jaar een dictatuur. 49 jaar met Fidel als dictator, en nu reeds 4 jaar zijn broer Raul.

Mensenrechtenrapporten. Laat me niet lachen.

Slechts 1 op 60 van alle Latijns amerikanen zijn Cubanen.

Johan Bollen 14 december 2012 01:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 6456151)
Ja, eerst de constitutie wijzigen om lekker aan de macht te blijven. Ideologie van de zelfverrijking (hij is zelf stinkend rijk geworden).

Het volk wijzigde de constitutie. En uw verwijzing naar de 'twee pogingen' heb ik in het verleden reeds besproken. Het ging niet twee keer om hetzelfde referendum.

Citaat:

Kanker zal hem waarschijnlijk tegenhouden. Ik gun het niemand, maar in dit geval helpt de natuur Venezuela een handje...
We zullen zien hoe lang hij nog president kan blijven. Ik hoop dat zijn ziekte inderdaad een gevolg is van 'de natuur' en niet door menselijke tussenkomst veroorzaakt.

En 'zelfverrijking'? Je begrijpt het echt niet hé. Het gaat hier niet om een figuur zoals Pinochet.

Antoon 14 december 2012 01:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 6456152)
Slechts 1 op 60 van alle Latijns amerikanen zijn Cubanen.

Dat is geen antwoord. U schreef letterlijk :

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 6455759)
Dat is niet zo merkwaardig als je Latijns Amerika wat kent. De meer progressieve regeringen staan hier voor vrijheid en democratie ...

Cuba is HET voorbeeld van zo'n regering, tot in het mythische toe. HET voorbeeld voor Chavez en consoorten. En is naar mijn mening niet toevallig reeds 53 jaar een dictatuur.

Johan Bollen 14 december 2012 02:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 6456156)
Cuba is HET voorbeeld van zo'n regering, tot in het mythische toe.

Helemaal niet. Cuba is een geval appart.

Citaat:

HET voorbeeld voor Chavez en consoorten.
Een voorbeeld op bepaalde gebieden. Sociale verwezenlijkingen en de weerstand tegen 'het imperium' vooral.

NOBSPC1 14 december 2012 09:08

@ Chavez: Obama zal treuren...jullie zijn immers beste vriendjes.

Boduo 14 december 2012 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 6456172)
Helemaal niet. Cuba is een geval appart.

Een voorbeeld op bepaalde gebieden. Sociale verwezenlijkingen en de weerstand tegen 'het imperium' vooral.

Castro & Chavez zijn héél moedige mannen.
Hadden wij er maar enkele zoals hen.

Adrian M 14 december 2012 21:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 6457144)
Castro & Chavez zijn héél moedige mannen.
Hadden wij er maar enkele zoals hen.

Een bedevaart misschien? Of beter emigreren, dan bent u dichter bij het ware evangelie en de goden ;-)

Adrian M 14 december 2012 22:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 6456154)
Het volk wijzigde de constitutie. En uw verwijzing naar de 'twee pogingen' heb ik in het verleden reeds besproken. Het ging niet twee keer om hetzelfde referendum.

We zullen zien hoe lang hij nog president kan blijven. Ik hoop dat zijn ziekte inderdaad een gevolg is van 'de natuur' en niet door menselijke tussenkomst veroorzaakt.

En 'zelfverrijking'? Je begrijpt het echt niet hé. Het gaat hier niet om een figuur zoals Pinochet.

Leiders op dat niveau (links of rechts is geen verschil) hebben één ding gemeen; verslaafd aan macht.
Hoe langer ze op die plaats kunnen blijven zitten, hoe groter het gevaar dat ze er geen afstand van kunnen doen (en ontsporen).

(Het is niet voor niets dat een Obama in de US geen derde termijn president kan zijn)

Johan Bollen 14 december 2012 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M (Bericht 6457174)

(Het is niet voor niets dat een Obama in de US geen derde termijn president kan zijn)

En er zijn verschillende westerse landen waar het wel kan. Waar het niet kan is bv. België of Nederland. Daar kan het volk het staatshoofd zelfs gewoon niet kiezen.

Als de Venezolanen verkiezen hun staatshoofd ongelimiteerd herkiesbaar te maken via een referendum is dat toch hun zaak.

Over 'vast houden aan de macht' hebben België of Nederland in ieder geval geen lessen te geven aan andere staten.

eno2 14 december 2012 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 6457232)
En er zijn verschillende westerse landen waar het wel kan. Waar het niet kan is bv. België of Nederland. Daar kan het volk het staatshoofd zelfs gewoon niet kiezen.

Als de Venezolanen verkiezen hun staatshoofd ongelimiteerd herkiesbaar te maken via een referendum is dat toch hun zaak.

Over 'vast houden aan de macht' hebben België of Nederland in ieder geval geen lessen te geven aan andere staten.

Het democratisch gehalte van een systeem met lang zittende presidenten, zelfs via zelfbediening van referenda, is laag en problematisch

MIP 14 december 2012 23:19

C is dead

Johan Bollen 15 december 2012 00:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6457261)
Het democratisch gehalte van een systeem met lang zittende presidenten, zelfs via zelfbediening van referenda, is laag en problematisch

Door wie moet een bindend referendum anders uitgeschreven worden dan door de overheid?

In België kunnen mensen niet eens kiezen, noch voor het staatshoofd noch rechtstreeks voor om het even wat. En dan vanuit die positie het democratisch gehalte van Venezuela menen te moeten beoordelen? Veeg eerst voor de eigen deur, voordat je begint te klagen over de properder stoep van je buurman.

Johan Bollen 15 december 2012 00:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MIP (Bericht 6457265)
C is dead

Geruchten genoeg, gretig gereproduceerd door de tegenstanders van Chavez. Verspreid door kranten zoals El Nuevo Herald, een uiterst rechtse antiCubaanse krant uit Miami. Waar heeft u het opgevist?

In April werd hij ook al dood verklaard door verschillende mediakanalen. Daar kon men dan anti Venezuela propaganda van maken, als zou zijn dood verborgen gehouden worden. Ja, want men moet en zal de mensen wijsmaken dat Venezuela een soort van gesloten dictatuur is.

Johan Bollen 15 december 2012 01:03

Chavez heeft trouwens na zijn zogezegde dood nog met zijn familieleden gesproken. Zou hij herrezen zijn? Alé, de rechtse media hebben hun pleziertje gehad. Met zo veel voorspellingen over de dood van Chavez zullen ze er ooit wel eens op zitten. Maar vandaag dus nog niet.

Ook Obama draagt zijn steentje bij om wat in de wonde te peuteren door uitgerekend nu Chavez autoritair en een oppresor te noemen. Venezuela reageerde 'geschokeerd' te zijn door de uitspraken van Obama. Obama zou beter eens kijken naar wat de dictator in Honduras, die hij aan de macht heeft helpen brengen, allemaal uitspookt. Blijkbaar weet Obama niet goed wat repressie eigenlijk is.

Antoon 15 december 2012 10:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6457261)

Akkoord. Vandaar de beperkingen van termijnen zoals in de VS, en tot niet zo lang geleden in Venezuela.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be