Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
(Bericht 6060348)
"Discriminatie betekent letterlijk "het maken van onderscheid". De betekenis van het woord discriminatie is in maatschappelijk en juridisch opzicht gaan afwijken van de letterlijke betekenis; in die context wordt onder discriminatie verstaan: "het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen". Bij de vraag of het maken van onderscheid tussen mensen discriminatoir is, is het van belang om na te gaan of gelijke gevallen ook gelijk behandeld worden."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Discriminatie
Kijk, nog zo'n "onbetrouwbare" bron. Vraag jij even om een aanpassing?
|
Daar is niks "onbetrouwbaar" aan. Ik zie daar een duidelijk onderscheid tussen de "letterlijke" betekenis en de betekenis op "juridisch en maatschappelijk" vlak. We zijn hier toch geen woordenboek aan het schrijven, dacht ik? Voor zover ik weet gaat het om een maatschappelijke en juridische discussie.
Ik zie in uw link bijvoorbeeld ook de volgende verklaring voor "discriminatie":
"onderscheidingsvermogen, bv. van de tastzin om twee naast elkaar gelegen punten in de huid te onderkennen".
Ik mag hopen dat u nu niet elke keer gaat beginnen neuten over het "onderscheidingsvermogen", zoals in bovenstaande verklaring, wanneer we het op een politiek discussieforum over "discriminatie" hebben? Ik mag hopen dat u over voldoende maturiteit beschikt om zelf in te zien dat we het over de maatschappelijke en juridische variant hebben? Of wilt u liever nog wat semantische spelletjes spelen?
|