Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Almaci: 'Verlenging twee kernreactoren is plan B en kan dus voor ons' (https://forum.politics.be/showthread.php?t=260865)

Bob 12 september 2021 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9771267)
Wil de NVA dan dat het licht uitgaat?

Dat openhouden stond al in de beslissing van de NVA regering Michel 1 die werd aangehouden door de huidige federale.

Maar ondertussen is er al wel veel water door de Schelde gevloeid. Zo mocht elke Vivaldipartij bij de vorming van de regering een punt naar voor brengen dat ze zouden willen verwezenlijkt zien. En groen koos voor sluiting van alle kerncentrales. Langs de andere kant heeft Engie de regering al laten weten dat de kerncentrales hun niet meer interesseerden, maar dat ze dik gesubsidieerde gascentrales veel leuker vonden.

patrickve 12 september 2021 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen (Bericht 9771046)
Enkel het VB houdt stand met "eigen volk eerst", op naar de absolute meerderheid.

Dank zij het cordon he. Zo kan je "zuiver" blijven. Eens aan de macht, is het om zeep he.

patrickve 12 september 2021 16:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9771035)
Inderdaad. Ik vrees dat Suez/Electrabel eigenlijk niet meer geïnteresseerd is.

Het zou bijzonder grappig zijn mochten die nu zeggen: nee, nee, wij sluiten wel degelijk in 2025 :-) Wij stoppen ermee, we hebben de ontmantelingen al gepland, we gaan die niet meer veranderen :lol:

Het Oosten 12 september 2021 16:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9771267)
Wil de NVA dan dat het licht uitgaat?

Dat openhouden stond al in de beslissing van de NVA regering Michel 1 die werd aangehouden door de huidige federale.

Als er maar één kerncentrale hier knalt, dan gaat het licht ook uit voor heel wat mensen.

Eos.:

“Risicoberekeningen, allemaal goed en wel, maar wat zijn de gevolgen van een ernstig incident in Doel of Tihange? Die gevolgen kunnen groot zijn. Volgens het vakblad Nature is de kerncentrale van Doel zelfs de Europese koploper op het vlak van het grootste aantal omwonenden – negen miljoen in een straal van 75 kilometer. Tihange staat in diezelfde ranglijst op de vijfde plaats. Bovendien behoren Doel 1 en 2 en Tihange 1 tot de oudste (commerciële) kernreactors ter wereld. “

kelt 12 september 2021 16:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9771569)
Het zou bijzonder grappig zijn mochten die nu zeggen: nee, nee, wij sluiten wel degelijk in 2025 :-) Wij stoppen ermee, we hebben de ontmantelingen al gepland, we gaan die niet meer veranderen :lol:

Dat is EXACT wat ze,verschillende keren al,gemeld hebben.

De laatste kans was oktober 2020....

Het is vermoeiend vast te stellen maar Engie/Electrabel doet mededelingen die blijkbaar maar niet in de oren van onze politici geraakt zijn...We zijn nu september 2021,dus bijna EEN JAAR na de "finale vraag" van Engie/Electrabel en MEN LULT HIEROVER NOG....terwijl de firma ondertussen al de ganse ketting rondom die centrales aan het afbouwen is...De firma moet voldoen aan DE WET,het enige wat ze heeft als houvast.

Contracten voor geplande aankoop van nieuwe splijtstof zijn al lang gestopt,technisch personeel sijpelt langzaam maar onafwendbaar weg via pensioneringen en vertrek.....

Een VERPLICHTING van de regering om alsnog verder te stoken kan natuurlijk altijd,maar dan zal Engie,EN GEHEEL TERECHT,met een bijzonder zware rekening komen De ganse logistieke ketting ,en het gaat niet om chocoladepasta hé,moet weer gestart worden,en good luck nog voldoende technisch nucleaire bevoegd "hoger kader"personeel te vinden waaraan je niet kunt vertellen voor hoe lang het nu nog zal zijn.....het is niet met interims en jobstudenten uit te baten hé,zo een nucleaire stoomkachel...


H e t i s t e l a a t.....en onze politici hebben het VERKNOEID want er zit NIKS in de pijplijn als opvolger ......

Onze oude stoomkachels gaan nu best naar de sloop.


Ik begin overigens hier en daar te lezen dat er een speculatie aanstaande is op uranium,want "de markt" voelt wel dat er een ommeslag aangaande nucleaire energie zit aan te komen.Een MEERDERHEID van landen WIL dat nu,houden of verwerven....Belgiekske weet het beter....tsja....(de Moffen gaan zonder twijfel weer intreden,na eerst weer een spoor van vernieling getrokken te hebben door andere landen aan te moedigen ermee te stoppen :evil: )
Belgie is feitelijk terug getrokken uit de bestaande ketting van afnemers,een herintrede zal DUUR zijn...

patrickve 12 september 2021 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 9771578)
Als er maar één kerncentrale hier knalt, dan gaat het licht ook uit voor heel wat mensen.

Maar dan neem je nooit een auto, een trein of een vliegtuig he. Ja, normaal gezien gaat dat ding mij op bestemming brengen, maar ALS het knalt, dan kom ik nooit op bestemming !

patrickve 12 september 2021 16:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9771579)
Een VERPLICHTING van de regering om alsnog verder te stoken kan natuurlijk altijd

Ik vraag mij dat zelfs af. Ja, ze kunnen die centrales "nationaliseren", maar dan is Engie ook niet eens meer verplicht om die te ontmantelen he. Ik zie niet goed hoe de staat een bedrijf kan dwingen om zijn activiteit alsnog toch blijven verder te zetten, in tegenstelling tot allang aangekondigde plannen. Zij kunnen toch gewoon zeggen: "nee, wij handelen volgens plan, en wij vinden zelf dat wij die centrale niet meer kunnen laten functioneren nadien dus wij doen die niet draaien" he. Het enige wat de Belgische staat dan kan doen is die centrale confiskeren, maar uiteraard zonder personeel of welke logistiek van Engie dan ook. Centrales die niet meer volgens normen kunnen werken want uiteraard "uitgebold". En eens de staat die centrales heeft aangeslagen, zijn die niet meer van Engie, en moet Engie die ook niet meer ontmantelen he.

Dat gaat gieren worden :-)

Het Oosten 12 september 2021 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9771581)
Maar dan neem je nooit een auto, een trein of een vliegtuig he. Ja, normaal gezien gaat dat ding mij op bestemming brengen, maar ALS het knalt, dan kom ik nooit op bestemming !

Ik hoop dat u zeer binnenkort (zo ongeveer binnen de week) de grote absurditeit inziet van uw vergelijking.

Voltian 12 september 2021 17:38

Een goede zaak!

Ik denk dat dit hen meer stemmen zal opleveren (de redelijke groenen die zich ergerden aan het dogmatische over de kernuitstap) dan het hen zal kosten (nl. de "extinction rebellion"-fractie die wsk toch naar de pvda of zal overlopen)

patrickve 12 september 2021 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 9771596)
Ik hoop dat u zeer binnenkort (zo ongeveer binnen de week) de grote absurditeit inziet van uw vergelijking.

Hoezo ? Het idee "ALS het mis gaat, gaan we meer problemen hebben dan mochten we gewoon het initiele probleem niet oplossen" is bijna altijd zo.

(als we met kerncentrales het licht aan willen houden en ze knalt, gaat het veel erger zijn dan gewoon "het licht gaat uit")

(als we met een voertuig ergens heen willen gaan en het knalt, dan gaat het veel erger zijn dan gewoon niet op reis gaan)

Het is wat men noemt een kosten-baten analyse he. Wij nemen het risico dat het knalt omdat we het belangrijk vinden dat het licht blijft branden ; we nemen het risico zwaar te verongelukken, omdat we het belangrijk vinden van op reis te gaan.

Kortom, aangeven dat het serieus verkeerd kan gaan is een zinloze opmerking: dat maakt ALTIJD deel uit van wat je doet om ergens iets op te lossen.

De schoofzak 12 september 2021 17:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9771579)
Dat is EXACT wat ze,verschillende keren al,gemeld hebben.

De laatste kans was oktober 2020....

Het is vermoeiend vast te stellen maar Engie/Electrabel doet mededelingen die blijkbaar maar niet in de oren van onze politici geraakt zijn...We zijn nu september 2021,dus bijna EEN JAAR na de "finale vraag" van Engie/Electrabel en MEN LULT HIEROVER NOG....terwijl de firma ondertussen al de ganse ketting rondom die centrales aan het afbouwen is...De firma moet voldoen aan DE WET,het enige wat ze heeft als houvast.

Contracten voor geplande aankoop van nieuwe splijtstof zijn al lang gestopt,technisch personeel sijpelt langzaam maar onafwendbaar weg via pensioneringen en vertrek.....

Een VERPLICHTING van de regering om alsnog verder te stoken kan natuurlijk altijd,maar dan zal Engie,EN GEHEEL TERECHT,met een bijzonder zware rekening komen De ganse logistieke ketting ,en het gaat niet om chocoladepasta hé,moet weer gestart worden,en good luck nog voldoende technisch nucleaire bevoegd "hoger kader"personeel te vinden waaraan je niet kunt vertellen voor hoe lang het nu nog zal zijn.....het is niet met interims en jobstudenten uit te baten hé,zo een nucleaire stoomkachel...


H e t i s t e l a a t.....en onze politici hebben het VERKNOEID want er zit NIKS in de pijplijn als opvolger ......

Onze oude stoomkachels gaan nu best naar de sloop.


Ik begin overigens hier en daar te lezen dat er een speculatie aanstaande is op uranium,want "de markt" voelt wel dat er een ommeslag aangaande nucleaire energie zit aan te komen.Een MEERDERHEID van landen WIL dat nu,houden of verwerven....Belgiekske weet het beter....tsja....(de Moffen gaan zonder twijfel weer intreden,na eerst weer een spoor van vernieling getrokken te hebben door andere landen aan te moedigen ermee te stoppen :evil: )
Belgie is feitelijk terug getrokken uit de bestaande ketting van afnemers,een herintrede zal DUUR zijn...

Maak gauw een mail naar Alamci, dringend, zodat ze weet dat haar plan B onuitvoerbaar is.

(maar Schoofken denkt dat de raad van (wan)bestuur van Engie wel slimmer is ... Die lezen zelfs de gazetten om de b. (wan)politiek te volgen en hebben contacten met politici enz. enz. ...)

Dadeemelee 12 september 2021 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 9771578)
Als er maar één kerncentrale hier knalt, dan gaat het licht ook uit voor heel wat mensen.

Eos.:

“Risicoberekeningen, allemaal goed en wel, maar wat zijn de gevolgen van een ernstig incident in Doel of Tihange? Die gevolgen kunnen groot zijn. Volgens het vakblad Nature is de kerncentrale van Doel zelfs de Europese koploper op het vlak van het grootste aantal omwonenden – negen miljoen in een straal van 75 kilometer. Tihange staat in diezelfde ranglijst op de vijfde plaats. Bovendien behoren Doel 1 en 2 en Tihange 1 tot de oudste (commerciële) kernreactors ter wereld. “

Dat is de enige reden waarom ik tegen Belgische kerncentrales ben. We hebben hier geen schaarsbevolkte gebieden. En Doel is dat al zeker niet.

Zet die ergens in een onbewoond (buitenlands) gebied en trek er kabels naar.

maddox 12 september 2021 18:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9771622)
Dat is de enige reden waarom ik tegen Belgische kerncentrales ben. We hebben hier geen schaarsbevolkte gebieden. En Doel is dat al zeker niet.

Zet die ergens in een onbewoond (buitenlands) gebied en trek er kabels naar.

Geef 1 voorbeeld van een elektriciteits-producerende PWR reactor die na een ferm ongeval voor dode mensen heeft gezorgd....

En PWR's, dat zijn de reactoren die we in België gebruiken voor die toepassing

patrickve 12 september 2021 19:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9771622)
Dat is de enige reden waarom ik tegen Belgische kerncentrales ben. We hebben hier geen schaarsbevolkte gebieden. En Doel is dat al zeker niet.

Zet die ergens in een onbewoond (buitenlands) gebied en trek er kabels naar.

Ik begrijp dat punt niet. Oftewel gebeurt er geen ongeluk, en dan maken we ons druk voor niks. Oftewel gebeurt er wel een ongeluk, en dan WORDT Belgie een schaarsbewoond gebied, en staat die centrale daar prima op zijn plaats he ! :-)

Enkel de kabels nog.

Dadeemelee 12 september 2021 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9771663)
Ik begrijp dat punt niet. Oftewel gebeurt er geen ongeluk, en dan maken we ons druk voor niks. Oftewel gebeurt er wel een ongeluk, en dan WORDT Belgie een schaarsbewoond gebied, en staat die centrale daar prima op zijn plaats he ! :-)

Enkel de kabels nog.

Bespaart je weer enkele lantarenpalen? :-P

maddox 12 september 2021 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9771674)
Bespaart je weer enkele lantarenpalen? :-P

Historisch gezien valt dat hard tegen. Dan kan je beter stuwdammen bouwen.

Bob 12 september 2021 22:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9771622)
Dat is de enige reden waarom ik tegen Belgische kerncentrales ben. We hebben hier geen schaarsbevolkte gebieden. En Doel is dat al zeker niet.

Zet die ergens in een onbewoond (buitenlands) gebied en trek er kabels naar.

In het midden van de zee, in plaats van windmolens ;-)

Svennies 12 september 2021 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9771622)
Dat is de enige reden waarom ik tegen Belgische kerncentrales ben. We hebben hier geen schaarsbevolkte gebieden. En Doel is dat al zeker niet.

Zet die ergens in een onbewoond (buitenlands) gebied en trek er kabels naar.

En waar denkt ge dat de Fransen én de Nederlanders zoal hun kerncentrales hebben neer geplant.....

bent u er nog ,hallo Dedeeke....:roll:

Dadeemelee 12 september 2021 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Svennies (Bericht 9771775)
En waar denkt ge dat de Fransen én de Nederlanders zoal hun kerncentrales hebben neer geplant.....

bent u er nog ,hallo Dedeeke....:roll:

Uiteraard, ze wisten wel waarom ze dat deden.

Edit: dank u om mijn standpunt te verdedigen. :thumbsup:

Svennies 12 september 2021 23:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9771779)
Uiteraard, ze wisten wel waarom ze dat deden.

Edit: dank u om mijn standpunt te verdedigen. :thumbsup:


Een ontploffende kerncentrale in Borssele is dan zo erg niet volgens u...

Bedankt om mijn punt daarover te onderstrepen....

Ondertussen staat Tinneke daar wel in haar onderbroekje na die geweldige haarspeldbocht die het toeterturkje gemaakt heeft....;-)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be