Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Kindhuwelijken (11 j) alleen bij islam ? Vergeet het: ook bij katholieken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=238990)

Bad Attila 7 juni 2017 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 8463754)
Het recht van de katholieke kerk bedoel je ?

Ja.

TheFourHorsemen 7 juni 2017 16:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 8463754)
Het recht van de katholieke kerk bedoel je ?

Ik had het in mijn oorspronkelijke post uiteraard over het recht van de katholieke kerk dat thans van toepassing is.

DewareJakob 7 juni 2017 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8463569)
Schijnbaar hebt u nog steeds niet door dat het niet gaat om katholieken. Het is bijgevolg verkeerd om hier de katholieken met de vinger te wijzen. Het is ten andere altijd verkeerd om te veralgemenen.

Ik schreef christenen, niet Katholieken. U vindt fout dat ik dat doe. Ik weet dat alle katholieken christenen zijn, maar niet alle christenen katholiek...(trouwens ook niet alle 'katholieken' zijn katholiek...)
Citaat:

Een vanuit een christelijke godsdienst, een gedwongen huwelijk van een zwangere 11-jarige aanklagen is dat dan fout?
Ik veralgemeen niet. Ik bekritiseer dit ene geval. Ik lees bij u geen afkeuring, alleen kritiek op degene die het op dit forum zetten, erg katholiek vind ik dat niet..

DewareJakob 7 juni 2017 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8463605)
De vlucht vooruit. Leer eens gewoon toegeven dat het fout is katholieken (alleen al die veralgemening) te beschuldigen van iets wat in een kleine protestantse groep gebeurt.

Degene die zonder zonde is, werpe de eerste steen...
Jan werpt wel veel stenen, dus die moet perfect zijn. :roll:

Aton 7 juni 2017 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 8463771)
Ik had het in mijn oorspronkelijke post uiteraard over het recht van de katholieke kerk dat thans van toepassing is.

Het geloofsrecht past zich dus aan aan de kerk, maar de kerk past het geloof niet aan aan de tijdsgeest. Leuke club is dat.

Jan van den Berghe 7 juni 2017 19:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 8463789)
Ik schreef christenen, niet Katholieken. U vindt fout dat ik dat doe. Ik weet dat alle katholieken christenen zijn, maar niet alle christenen katholiek...(trouwens ook niet alle 'katholieken' zijn katholiek...)

Leest u eens de titel van deze draad?

Jan van den Berghe 7 juni 2017 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 8463789)
Ik veralgemeen niet. Ik bekritiseer dit ene geval. Ik lees bij u geen afkeuring, alleen kritiek op degene die het op dit forum zetten, erg katholiek vind ik dat niet..

Natuurlijk leest u kritiek. De openingspost begint nu eenmaal met een leugen. Dit gaat niet over katholieken.

Jan van den Berghe 7 juni 2017 19:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 8463793)
Degene die zonder zonde is, werpe de eerste steen...
Jan werpt wel veel stenen, dus die moet perfect zijn. :roll:

Jan werpt geen steen. Jan wijst erop dat de openingspost een onwaarheid bevat. Of hebt u dat nog steeds niet door?

Jan van den Berghe 7 juni 2017 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 8463858)
Het geloofsrecht past zich dus aan aan de kerk, maar de kerk past het geloof niet aan aan de tijdsgeest. Leuke club is dat.

De Kerk gaat in haar geloofschat inderdaad niet mee met de grillen van de tijd. En gelukkig maar!

Aton 7 juni 2017 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8463887)
De Kerk gaat in haar geloofschat inderdaad niet mee met de grillen van de tijd. En gelukkig maar!

Ik heb daarjuist het tegendeel aangetoond of kun je niet lezen.

Jan van den Berghe 7 juni 2017 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 8463952)
Ik heb daarjuist het tegendeel aangetoond of kun je niet lezen.

Onzin kan ik inderdaad niet lezen.

maddox 8 juni 2017 00:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8463954)
Onzin kan ik inderdaad niet lezen.

U kan geen bijbel lezen. Wow, da's een openbaring.

Elio di Supo 8 juni 2017 06:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8463887)
De Kerk gaat in haar geloofschat inderdaad niet mee met de grillen van de tijd. En gelukkig maar!

Ja, fossielen moet je koesteren.

Conscience 8 juni 2017 07:15

In Belgie kan je als kind juridisch niet huwen voor de kerk.

Het lijkt wel of de aanwezigheid van islam het intellectuele niveau van de vlaming ernstig aan het aantasten is. Dat is eigenlijk allang zo.

Aton 8 juni 2017 08:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8463954)
Onzin kan ik inderdaad niet lezen.

Met onzin te schrijven heb je blijkbaar geen moeite.

Aton 8 juni 2017 08:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Conscience (Bericht 8464236)
In Belgie kan je als kind juridisch niet huwen voor de kerk.

Het lijkt wel of de aanwezigheid van islam het intellectuele niveau van de vlaming ernstig aan het aantasten is. Dat is eigenlijk allang zo.

Tja, we geven het goede voorbeeld en passen ons aan. :lol:

JimmyB 8 juni 2017 08:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8463954)
Onzin kan ik inderdaad niet lezen.

Ja maar u leest het misschien niet op de correcte manier. Denkt u dat men die tekst letterlijk moet interpreteren?

De schoofzak 8 juni 2017 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 8463703)
Ik ben jvdb niet, maar het is inderdaad 14 jaar (voor de meisjes) en 16 jaar (voor de jongens). ;-)

Mocht je daar nu eens een deftige link van geven,
in plaats van te veronderstellen dat wij geloven dat jij een expert bent.

.

De schoofzak 8 juni 2017 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Conscience (Bericht 8464236)
In Belgie kan je als kind juridisch niet huwen voor de kerk.

Het lijkt wel of de aanwezigheid van islam het intellectuele niveau van de vlaming ernstig aan het aantasten is. Dat is eigenlijk allang zo.

In al mijn simpliciteit, begrijp ik die roodgekleurde zin van geen kanten.

Wat is een kerk ?

Wat is huwen voor een kerk ? Een privaat contract afsluiten ? En is dat dan 'juridiisch' een contract ?

Ik weet maar van twee dingen, en dan nog maar zeer vaag:
- het burgerlijk wetboek schrijft minimale leeftijden voor om burgerlijk te kunnen huwen;
- het strafwetboek maakt het strafbaar dat een bedienaar van een eredienst een huwelijk voltrekt, vooraleer er een burgerlijk huwelijk zou voltrokken worden.

.

DewareJakob 8 juni 2017 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8463885)
Jan werpt geen steen. Jan wijst erop dat de openingspost een onwaarheid bevat. Of hebt u dat nog steeds niet door?

Als je mijn posts leest dan weet je dat ik dat door heb, het gaat uiteindelijk over een ander christelijk clubje.
Je bent verontwaardigd dat men ten onrechte katholieken zegt, Maar veel minder over wat het aanklaagt.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be