Hertog van Gelre |
11 januari 2008 10:35 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
(Bericht 3201254)
Wat ook zou meer zou helpen dan bidden is het celibaat voor priesters afschaffen. Dat bestaat maar op weinig plaatsen, clubs, en godsdiensten, buiten de RKK.
Welke werkgever durft dat nog eisen?:roll:
|
Hier ben ik het niet mee eens. Het celibaat is één van de regels van het priesterschap, die vrijwillig wordt aangegegaan. Het is een interne kwestie binnen de Katholieke kerk. Verder denk ik dat pedofilie en celibaat weinig met elkaar te maken hebben.
En voor de slechte verstaander: Het is in deze draad geenzins mijn bedoeling de Katholieke kerk onder vuur te nemen, of het belang van bidden belachelijk te maken. Verre van. De Katholieke kerk is voor veel mensen een waardevolle instelling waar ze veel aan hebben.
Het beleid ten aanzien van kindermisbruik en de vrijblijvendheid van deze 'bidmarathon' is iets geheel anders.
Elke hulpverlenende instantie, vooral degenen die veel met kinderen omgaan, heeft tegenwoordig richtlijnen over hoe met seksualiteit, seksuele gevoelens en omgang met kinderen om te gaan. Een politieagent mag bijvoorbeeld niet alleen met een verdachte in één kamer, voor leraren gelden weer andere omgangsvormen etc.
Wat er te lang is gebeurd binnen de RK-kerk, maar niet alleen dáár, is dat priesters die zich schuldig maakten aan kindermisbruik de hand boven het hoofd werd gehouden. Dat is een managementprobleem wat niets zegt over de waarde van de Katholieke kerk op zich maar wel zijn weerslag vindt in de beoordeling ervan.
|