Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reinaert68
(Bericht 3210186)
Yep is enkele jaren geleden op Telefacts gekomen zelfs :-)
Dat deed hij ook, heel het jaar door... Hij was overgins licentiaat filosofie en doctor theologie dus best wel een verstandig man. Het probleem was echter dat niemand geinteresseerd was. Ik vond zijn lessen nog wel boeiend bij momenten, ze waren heel verruimend, maar de meerderheid van de klas vond het gewoon gezeik en interesseerde zich in andere dingen (iedereen was rond de 16 geloof ik)
|
Daar kan ik inkomen, op die leeftijd hebben onze zintuigen meestal de overhand in verstandelijke voorstellingen.
Ook is het niet eenvoudig, om zoiets ongrijpbaar als bewustzijn te vatten in woorden, die tevens afbreuk doen aan het wezen ervan en dit inperken tot een conceptuele abstractie, dat meestal niet verder reikt dan het ego en bijhorende karakter.
Beter zou zijn geweest, om de leerlingen te leren
ademen, daar een gecontroleerde ademhaling de enige sympatische lichaamsfunctie is, die we bewust kunnen leren beheersen en gebruiken, om hogere bewustzijnsniveau's te bereiken.
Helaas, zelfs de meeste leraars lichamelijke opvoeding zijn onwetend dat een volledige ademteug begint met een doorgedreven
uitademing en niet andersom.
Citaat:
Ik denk absoluut niet dat er een complot achter zit van de heersende financiele elite, ik denk gewoon dat het een teken van onze tijd is.
|
Mensen zijn in principe van nature al verlicht, alleen zijn we het 'vergeten', omsluierd ahw, door dagelijkse conditionering via opvoeding, cultuur, onderwijs, media enz.
En complot of niet, maar dat de heersende elite niet echt geneigd is om deze 'onwetendheid' via diezelfde gecontroleerde kanalen te verdrijven, heeft dan ook zo z'n evidente redenen.
Citaat:
Een meerderheid van de jongeren interesseert zich niet meer in die dingen. Het feit dat vakken als geschiedenis worden verdrongen vind ik zorgwekkender. Alles lijkt nu wel in het teken van de wetenschap en de wiskunde te komen staan terwijl mensen in het 6de middelbaar (!) op een mondeling examen antwoorden dat JF Kennedy zwaar ziek is geworden en daarop overleden. Als er iets objectief zelfbewustmakend is is het wel geschiedenis en literatuur. Dat heb ik in mijn middelbaar gemist omdat alles nu op vaardigheden en veel te weinig op kennis wordt geconcentreerd. Het moet vooral nuttig en praktisch zijn en vooral niet kritisch.
|
Geschiedenis en literatuur zijn idd ruime vakken, waar een overzicht geboden word op de maatschappelijke toestand van vroeger tot vandaag en de mogelijkheid bieden, om na te denken over de situatie waarin we zitten.
Zoals je aanhaalt, is gezonde kritiek uit den boze en word er alles aan gedaan, om studerende jeugd op te leiden tot geconditioneerde ja-knikkers of economische bollebozen.
Om het sociale en economische plaatje recht te houden, krijgen de braven veel lekkers in het vooruitzicht en de stouten de roe, ongeacht de leeftijd of positie die word ingenomen.
Angst word dan de drijfveer om het maatschappelijke gareel gespannen te houden en de eeuwenoude machtsposities van de heersende manipulators te verzekeren. ;-)