| Hallebarde |
23 januari 2008 20:12 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Olivier_FDF
(Bericht 3223345)
..."Franskiljons"? Sommige Vlamingen beseffen blijkbaar dat het Frans mooiste taal is van de wereld met enorm veel prestige en rijke diversiteit ... De hogere klasse uit Gent, Antwerpen, Kortrijk, Knokke praat nu eenmaal graag Frans.
|
Dat u het frans de mooiste taal ter wereld vindt, is uiteraard uw goed recht. Ik vind eerder dat het portugees zowat de mooiste taal is, en zo ziet u maar : smaken verschillen.
Eén en ander belet echter niet dat iedereen er goed zou aan doen van ook nog een aantal andere, desnoods minder mooie talen te beheersen. Mocht iedereen in dit land minstens het nederlands en het frans beheersen, en liefst ook nog het duits, dan ware het ' taalprobleem' waarmee u deze thread begon, meteen van de baan. Maar terzake :
Ik heb twee vraagjes voor u :
1. Ik hoor uit franstalige belgische hoek nogal dikwijls spreken over een lagere klasse en een hogere klasse (zoals u in citaat). Wilt u aub eens precies uitleggen wat u daarmee bedoelt : wie is lagere klasse en wie is hogere klasse ?
2. Als Vlaming die reeds tientallen jaren grotendeels in Frankrijk woont, spreek ik vanzelfsprekend accentloos frans, niet te onderscheiden van mijn Franse dorpsgenoten, vrienden en collega's. Echter : hoe zou het volgens u komen dat de taal van de franstalige belgen, die ginds als toerist de streek bezoeken, onmiddellijk door iedereen herkend (en omschreven) wordt als zijnde " du belge" ? En komt dat volgens u het prestige van de franse taal ten goede ?
|