sagopakajmer |
19 februari 2008 23:34 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta
(Bericht 3265900)
Misschien heeft het met het feit te maken dat Noord-Cyprus gewelddadig werd bezet door Turkije? En ook met het feit dat de Griekse Cyprioten werden verdreven uit hun huizen. En dat er vervolgens hordes kolonisten binnenkwamen gevlogen uit Turkije. Maar nee, de Grieks-Cyprioten zijn weigerachtig.
FOUT.
Ik beschouw Grieks-Cyprus als enige autoriteit over het gehele eiland. En de kolonisten mogen van mij een enkeltje naar huis toe.
|
FOUT!
- In 1571 veroveren de Turken het eiland, dat tot toen bestuurd werd vanuit Venetie. Ze geven de gronden die van Venetianen waren aan de Orthodoxe kerk. De clerus en de massa krijgen meer macht, die ze later tegen de Turken die er komen wonen gebruiken.
- In 1878 zit de Ottomaanse Rijk diep in de problemen, door al dat geoorlog met de Russen. De Britten mogen Cyprus tijdelijk leiden van de Turken.
-Tijdens de 1ste wereldoorlog, veroveren de Britten Cyprus.
- In de jaren 1950 beginnen de Cyprioten onafhankelijkheid te verlangen en er wordt een gezamelijke, Turks-Griekse, staat opgericht. Later zijn de Grieken niet meer content met een gezamelijke staat. Met slachtingen en etnische zuiveringen verwerpen ze de Turks-Griekse staat (1963).
Om de rechten van de Turks-Cyprioten te verdedigen doet het Turks leger een vredesoperatie.
Uiteraard werd voor deze operatie gewacht voor een ingrijping van de internationale gemeenschap. Dat kwam er niet.
Bij deze wil ik u erop wijzen dat het louter een vredesoperatie was dan een bezetting en dat de Turkse aanwezigheid in Cyprus niet enkel te wijten is aan deze operatie.
|