Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Tips om energie te besparen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=103044)

Dronkoers 14 maart 2008 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 3302249)
De simpelste manier is een vat van 25liter, met een slang aan die naar een opvang autoband gaat. Alles wel luchtdicht maken.

Alles wat je als mest gebruikt en rot.

Biogas is afbreekgas

Gij rijdt dus zonder reservewiel? :-D

Jantje 14 maart 2008 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 3302255)
Gij rijdt dus zonder reservewiel? :-D

nee, ik werk zelf nog anders

lantjes 14 maart 2008 15:00

Ne maat van mij heeft zijn vrouw haar "auto" zo eentje zonder rijbewijs (Ligier?) op gerecupereerde gefilterde frituurolie draaien, 't spul bolt 60/uur en als je der achter hangt is het presies een rijdend frietkot.... dat is pas sparen:-P

Dronkoers 14 maart 2008 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lantjes (Bericht 3302275)
Ne maat van mij heeft zijn vrouw haar "auto" zo eentje zonder rijbewijs (Ligier?) op gerecupereerde gefilterde frituurolie draaien, 't spul bolt 60/uur en als je der achter hangt is het presies een rijdend frietkot.... dat is pas sparen:-P

Hebben ze dat eens niet getest op... pffff, brainiacs ofzo?

edit: het waren de Mythbusters ;-)

cor 14 maart 2008 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3302051)
ps UITBOLLEN !!! goed vooruitkijken in het verkeer en zo veel mogelijk in neutraal uitbollen bespaart u 10% van uw verbruik (zelf vastgesteld) zelfs als je al vond dat je economisch reed (in 5e of 6e tegen 50 dus)

Ik weet niet zóveel van autotechniek, maar dat wordt tegengesproken door de techniekers van de VAB. Die zeggen: steeds laten uitbollen in de versnelling waarin je stond, dan regelt het motormanagement het verbruik optimaal (tenzij je met een old-timer rijdt natuurlijk).

lantjes 14 maart 2008 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 3302285)
Hebben ze dat eens niet getest op... pffff, brainiacs ofzo?

edit: het waren de Mythbusters ;-)

'k Zou het niet weten, hij lengt het wel aan met echte diesel, verhouding : ?
En 't is nogal ne kei in (auto)techniek....hij heeft nog rally gereden dus hij weet wel iets van auto's af.

Dronkoers 14 maart 2008 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lantjes (Bericht 3302305)
En 't is nogal ne kei in (auto)techniek....hij heeft nog rally gereden dus hij weet wel iets van auto's af.

Ik wist dat het mogelijk was, maar zelf zou ik het nooit proberen ;-)

Jantje 14 maart 2008 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lantjes (Bericht 3302305)

Als hij een voorverwarmer steekt moet hij niet meer mengen.

Jantje 14 maart 2008 15:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 3302312)
Ik wist dat het mogelijk was, maar zelf zou ik het nooit proberen ;-)

Bio-olie is gewoon hetzelfde en word al veel gebruikt.

Dronkoers 14 maart 2008 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 3302316)
Bio-olie is gewoon hetzelfde en word al veel gebruikt.

Ik denk nu niet dat ik bio-olie in een benzinemotor moet steken ;-)

Jantje 14 maart 2008 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 3302329)
Ik denk nu niet dat ik bio-olie in een benzinemotor moet steken ;-)

ni echt nee

lantjes 14 maart 2008 15:44

Biodiesel, frituurolie, de pot op, pure 98 octaan Super in mijn tank godomme !!!:-P

Jantje 14 maart 2008 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lantjes (Bericht 3302368)
Biodiesel, frituurolie, de pot op, pure 98 octaan Super in mijn tank godomme !!!:-P

En feremans zijn pree betalen, da ziede van hier, geen cent krijgt de staat nog.

Dronkoers 14 maart 2008 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lantjes (Bericht 3302368)

:cheer:

fox 14 maart 2008 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cor (Bericht 3302288)
Ik weet niet zóveel van autotechniek, maar dat wordt tegengesproken door de techniekers van de VAB. Die zeggen: steeds laten uitbollen in de versnelling waarin je stond, dan regelt het motormanagement het verbruik optimaal (tenzij je met een old-timer rijdt natuurlijk).

Dat is volledig correct. Als ik in neutraal laat uitbollen dan verbruikt mijn wagen ongeveer 0,7 liter per uur. Als hij in versnelling uitbolt dan verbruikt hij dicht tegen de 0.

Dronkoers 15 maart 2008 09:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 3302380)
Dat is volledig correct. Als ik in neutraal laat uitbollen dan verbruikt mijn wagen ongeveer 0,7 liter per uur. Als hij in versnelling uitbolt dan verbruikt hij dicht tegen de 0.

en hoeveel km hebt ge daarmee gewonnen? ;-)

Anna List 15 maart 2008 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cor (Bericht 3302288)

ik dacht dat ook, maar dat klopt dus niet, in praktijk levert het je 10% extra op
(vw passat TD van 2003 nog net geen old timer dus ;-) )

Anna List 15 maart 2008 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 3302380)

maar dan ben je aan het remmen op de motor

uitbollen en remmen (ook op de motor) zo veel mogelijk vermijden

mannekes, probeer het gewoon eens he

t gemiddelde van onze wagen (mijn vrouw rijdt meestal, ik zelden) lag jaren op 6l nu op 5,4 ...

Paracelsus 15 maart 2008 21:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lantjes (Bericht 3302275)

Rudolf Diesel heeft z'n motor ontwikkeld om op gelijk welke plantenolie te draaien, wat ze tijdens den oorlog ook deden. Maar gerecupereerd frietvet is toch wel een beetje té marginaal. :-)

PollyCorrect 15 maart 2008 21:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 3301965)
Lig een hele dag in uw bed, en de verwarming af ;-)

Hé Dronny. Ik begon op het werk plots naar dat liedje van jou te luisteren. :oops:

Jemug joh.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be