Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide
(Bericht 3304628)
Hoe is je intellectuele parcours tot nu toe verlopen? En welke tendensen ontwaar je heden ten dage? (Kwestie van dat ik wel eens weten wil hoe een intelligent iemand in een Rothbardinstituut terechtkomt :-P)
Mag ik hieruit concluderen dat je anarchokapitalist bent? In welke mate denk je een anarcho-kapitalistische toestand dan gedurende je leven te zien totstandkomen? Is minarchisme niet op z'n minst realistischer?
En hoe is het gesteld met je talenkennis?
|
Om met dat laatste te beginnen: ik ben niet zo goed in Frans, ik kan geen woord Duits, ik kan me wel redelijk goed uitdrukken in het Engels en in het Nederlands. (Dat laatste kan banaal lijken, maar redelijk wat leeftijdsgenoten hebben daar blijkbaar moeite mee). Ik heb een passieve kennis van Latijn en klassiek-Grieks, maar daar ben je als economiestudent niet veel mee. Ik zou graag m'n Frans nog wat verbeteren, en ooit wil ik wel eens Duits, Spaans en Italiaans leren, maar dat is niet echt prioritair.
M'n "intellectuele parcours", pfoe, dat klinkt nogal hoogdravend om dat over jezelf te zeggen hé. Ik ben als vijftienjarige (daaromtrent?) ooit eens een foldertje van Vivant tegengekomen. Dat hele gedoe met basisinkomens leek me zo onrealistisch dat ik toch eens dat cijferwerk wilde zien. En ja, dan gooien ze met statistieken en wil je toch eens weten wat er achter de cijfers zit, en zo ben ik dus in economie gerold. In den beginne was dat nog allemaal zeer keynesiaans en zelfs marxistisch. (Mocht de zoekfunctie van Politics werken, zou je hier allicht nog rare berichten van mijn hand kunnen vinden...)
Het is eigenlijk op Politics en later op ChezPaulus dat ik in aanraking gekomen ben met liberale theorieën (dank u TomB, Dies, boer_bavo...) en dan ben ik me daar wat in gaan verdiepen. Op één of andere manier ben ik zo op
www.mises.org verzeild geraakt. De theorie die Mises ontwikkeld heeft over de economische crisissen heeft een diepe indruk gemaakt op mij.
Intussen was ik niet meer zo wild over Vivant. Ik ben dan ooit eens in Gent 'n paar ex-Vivant-mensen tegengekomen die toevallig ook net Mises ontdekt hadden, en bon, intussen is dat een instituut geworden dus. :D
Ik ben een overtuigde principiële anarchokapitalist, ja. Er is volgens mij geen morele rechtvaardiging voor de heerschappij van sommigen over anderen, en de economische en andere motieven die worden aangevoerd zijn van bedenkelijke kwaliteit. Dat wil niet zeggen dat ik geloof dat we zomaar de stekker kunnen uittrekken en dat we dan in 'n walhalla terechtkomen: je kan de geschiedenis niet zomaar veranderen. Maar ik geloof wel dat ideeën de loop van de geschiedenis bepalen. Door verschillende valse motieven voor heerschappij te ontmaskeren (dat is vooral de "noodzaak-doctrine":
wij moeten u onderdrukken in uw eigen belang) kunnen we toch een steentje bijdragen.
Momenteel ben ik me enorm aan het verdiepen (ja, nog altijd) in de Misesiaanse theorie van de economische crisis en daarmee verwant, het vraagstuk over het financiële systeem. (En dat zeg ik niet alleen om
dit boek te promoten. :P) Ik zou graag nog meer willen leren over financiële markten, andere theorieën over economische crisissen en economische groei... Dat boeit me echt enorm. Daarnaast wil ik ook meer weten over filosofie. Het interesseert me, maar ik mis de nodige bagage om iets zinnigs te kunnen zeggen daarover.