Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   'boze' arbeiders willen 30000 liter zoutzuur in Maas lozen: alle grenzen voorbij (https://forum.politics.be/showthread.php?t=103157)

De Groene Chinees 19 maart 2008 00:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 3309546)
Een psycholigische keuring voor mensen die in hun werk met gevaarlijke stoffen te maken krijgen lijkt mij geen overbodige luxe.

Inderdaad een idee dat in overweging genomen dient te worden.

Voor het overige blijf ik bij mijn standpunt dat er nu manu militari snel en doeltreffend moet worden ingegrepen. Per slot van rekening is die kwestie al een week of vijf aan de gang, dacht ik. Eens moet er een een einde aan komen.

willem1940NLD 19 maart 2008 00:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Groene Chinees (Bericht 3309558)
Inderdaad een idee dat in overweging genomen dient te worden.

Voor het overige blijf ik bij mijn standpunt dat er nu manu militari snel en doeltreffend moet worden ingegrepen. Per slot van rekening is die kwestie al een week of vijf aan de gang, dacht ik. Eens moet er een een einde aan komen.

Oud-Nederlands spreekwoord: 'Met geweld naai je een ezel, met beleid een boerenmeid"; eerst proberen zeker te stellen dat het zoutzuur niet wordt vrijgelaten.

HAMC 19 maart 2008 00:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 3309546)
Een psychologische keuring voor mensen die in hun werk met gevaarlijke stoffen te maken krijgen lijkt mij geen overbodige luxe.

Oh Willem, maak je maar geen illusies.

Dat is niet de enige beroep waar eerst het psychologisch type van de beoefenaar zou moeten worden vastgesteld.

Kijk eens naar leraars, introverte leraars kunnen bijvoorbeeld niet eens communiceren met extraverte leerlingen. Weer een schooljaar overzitten.

freespirit 19 maart 2008 01:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door araneus (Bericht 3309506)
Natuurlijk er vanuit gaande dat het maaswater zuiver water is. Nu weten we allemaal dat dit niet zo is. Bovendien is maas water van nature een relatief hoge pH. Er zal dus minder water nodig zijn dan je berekening laat uitschijnen om het goedje te neutraliseren.

Hoe dan ook, het blijft een ecologische ramp en moet ook op die manier behandeld worden. Niet door in te gaan op te eisen van deze terroristen, maar door zeer hard terug te slaan. Men moet onmiddellijk verhinderen dat ze hun dreigement kunnen uitvoeren en hen een serieuze straf geven.

Stel dat dit als voorbeeld begint te gelden. Er zijn namelijk veel bedrijven die toxische producten in stock hebben, dikwijls veel gevaarlijker dan zoutzuur. Denk hier maar aan de chemische industrie in het Antwerpse, "wij willen 50% opslag of we laten fosgeen ontsnappen ..."

Inderdaad, als ze maar de werknemers van de kerncentrale in Doel niet op ideeën brengen om de boel daar te laten ontploffen ! Het zou een 'mooie' wereld worden. Degenen die 'begrip' hebben voor de desbetreffende arbeiders en hun actiemethoden stel ik voor dat zij ook niet meer 'kwaad' zijn wanneer stakende leraars hun kinderen gijzelen met kalashnikovs en hen dreigen overhoop te schieten wanneer hun eisen niet worden ingewilgd.

Chipie 19 maart 2008 07:58

Hebben onze vakbonden al een stelling ingenomen?

Turkje 19 maart 2008 08:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 3308873)
Dat luidt: als mensen niets meer hebben, dan hebben ze niets meer te verliezen. En wie niets meer te verliezen heeft, kan tot veel in staat zijn. Voorkom dat laatste dus. Ik denk dat deze arbeiders in zo'n situatie beland zijn of zich in ieder geval zo voelen.

't Zijn toch allemaal slachtoffers van het Systeem hé. Ochgottekes.

Paracelsus 19 maart 2008 08:17

Citaat:

Natuurlijk er vanuit gaande dat het maaswater zuiver water is. Nu weten we allemaal dat dit niet zo is. Bovendien is maas water van nature een relatief hoge pH. Er zal dus minder water nodig zijn dan je berekening laat uitschijnen om het goedje te neutraliseren.

http://www.riwa-maas.org/documents/MaasMemoFr.pdf

Hier vind ik dat het Maaswater een pH van 7,5-8,5 heeft. Aangezien zoutzuur een sterk zuur is en er dus geen buffer werking zal optreden, zal de pH lokaal scherp dalen. Mijn berekening mag er misschien wat naast zitten, zó ver zal het niet zijn. De relatief lage stand van het water (1 m) en de lage stroomsnelheid langs de oevers maken dat dit m.i. toch zo snel niet geneutraliseerd zal worden.

Paracelsus 19 maart 2008 08:26

Citaat:

Stel dat dit als voorbeeld begint te gelden. Er zijn namelijk veel bedrijven die toxische producten in stock hebben, dikwijls veel gevaarlijker dan zoutzuur. Denk hier maar aan de chemische industrie in het Antwerpse, "wij willen 50% opslag of we laten fosgeen ontsnappen ..."

:lol::-P Zoals tijdens WO I bedoel je ?

Waarom van eerste keer geen methyl isocyanaat ? :twisted:

willem1940NLD 19 maart 2008 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus (Bericht 3309688)
:lol::-P Zoals tijdens WO I bedoel je ?

Waarom van eerste keer geen methyl isocyanaat ? :twisted:

Afhankelijk uiteraard van welk "sterk" spul plaatselijk het meest voorradig is; hoe het precies heet wordt pas onmiddellijk na de dumping van belang.

Er zijn in ieder geval enorme sterften in het waterleven mee gemoeid plus naar de aard van de losgelaten substanties risico's voor waterwingebieden en vee, stroomafwaarts.

Turkje 19 maart 2008 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 3308909)
Een verdunning van 1 op een miljoen nietwaar.
Met een stroming van 3 miljoen liter per seconde is die hoeveelheid zuur binnen het uur ver weg.

Dit klopt niet. Als al dat zoutzuur in één klap wordt geloosd, dan hangt de verdunning af van de diffusie en de dispersie (de langzame uitdeining van de zoutzuurbron over grotere volumes). De stromingssnelheid die je daar geeft, betreft enkel advectief transport, en het zoutzuur gaat gewoon aan dezelfde snelheid mee weggetransporteerd worden van de plaats van lozing. Diffusie en dispersie echter vergen heel wat langere tijden.

Turkje 19 maart 2008 15:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus (Bericht 3309683)
Hier vind ik dat het Maaswater een pH van 7,5-8,5 heeft. Aangezien zoutzuur een sterk zuur is en er dus geen buffer werking zal optreden,

Gewoon effe ter info: als maaswater zo'n pH heeft, dan is dat systeem zowiezo gebufferd (in dit geval door de carbonaatgesteenten waar de Maas mee in contact is). Anders zou, zoals je berekening vorige keer al aangaf, de pH lager liggen (door contact met CO2 uit de lucht, wat water licht zuur maakt).

Je kunt er dus op gokken dat dat zoutzuur carbonaatgesteente gaat oplossen, maar aangezien de concentratie dermate hoog ligt, en de stroomsnelheid ook tamelijk hoog is, zal er van buffering praktisch geen sprake zijn.

Groentje-18 19 maart 2008 22:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkje (Bericht 3309680)
't Zijn toch allemaal slachtoffers van het Systeem hé. Ochgottekes.

Dat was niet de eindconclusie die ik wilde maken, maar dat heb je allicht al gelezen.

Groentje-18 19 maart 2008 22:44

Een technisch vraagje:
stel dat het zoutzuur zou worden geloosd. Kan er dan een stof in gedaan worden of iets anders gebeuren om het te neutraliseren, liefst voordat er al te veel schade optreedt?

Jaani_Dushman 19 maart 2008 23:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PZC (Bericht 3307473)
...voeren al vijf weken actie voor een goede afvloeiingsregeling.

Deze zin schreeuw gewoon om een flauwe woordspeling

Geert C 19 maart 2008 23:50

Richard Fourneaux (MR), burgemeester van Dinant, zou de dreiging opgelost hebben heb ik zonet gehoord. :?

Turkje 20 maart 2008 07:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 3311372)
Een technisch vraagje:
stel dat het zoutzuur zou worden geloosd. Kan er dan een stof in gedaan worden of iets anders gebeuren om het te neutraliseren, liefst voordat er al te veel schade optreedt?

Neen. De enige oplossingen om het zuur te neutraliseren bestaan erin om 1) base toe te voegen; 2) een ionuitwisselaar in de Maas te plaatsen. Beiden resulteren echter in een rivier waarin de zoutconcentraties die van de Dode Zee in grootte orden ettelijke malen overstijgen.

willem1940NLD 20 maart 2008 12:25

Tja, probleem voor linkse en groene terroristen dat hun beider idealen in de practijk vaak niet verenigbaar zijn.

Ik blijf toch nog even hopen dat er voorbeeldige straffen zullen worden toegekend.

slegie 20 maart 2008 14:04

in china zou dit zoutzuur dumpen in de rivier doodnormaal zijn :-) ze doen het daar al jaren en toch zitten we nog altijd opgescheept met 1 miljard chinezen :-)

Dat deze arbeiders met deze dreiging vind ik heel erg.
Wat drijft hun naar deze wanhoopsdaad? laten we daar ook heel goed over nadenken! Maar niemand heeft het recht om een rivier onleefbaar te maken laat mij daar duidelijk over zijn en men goed weten dat hun kopzorgen over een onzekere toekomst in het niets moet zijn vergeleken met de straffen die ik hun zou opleggen als ze effectief dit zoutzuur en andere producten in de maas lozen.
dit zou voor mij gelijkstaan aan moord en moord is voor mij de enige juiste straf de doodstraf. tot zover hun toekomst dan en die van hun gezinnen.
Er zijn andere manieren om een noodkreet uit te brengen in de wereld.

zo simpel is het

HAMC 20 maart 2008 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door slegie (Bericht 3312127)
Er zijn andere manieren om een noodkreet uit te brengen in de wereld.

zo simpel is het

Wat halen noodkreten nog uit als er niemand luisterd?

slegie 20 maart 2008 15:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3312176)
Wat halen noodkreten nog uit als er niemand luisterd?

Waarom dan natuur vernietigen en eventueel mensen in gevaar brengen als er toch niemand gaat luisteren?

Als die mensen die producten lozen in de maas zijn ze in mijn ogen evenveel waard als een moordernaar of ene verkrachter.
Dat ze verdomme een bank overvallen als noodkreet, dan kunnen ze misschien nog een buit verdelen onder hun gezinnen en banken zijn toch verzekerd.
armoede is geen reden voor te moorden (dat hoeft niet enkel op mensen bedoeld te zijn)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be