Pelgrim |
27 maart 2008 17:48 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FinnieMc
(Bericht 3325931)
Niemand heeft op een gegeven moment gezegd: zo, vanaf nu is Engels de wereldtaal!.
|
toch wel. Bologna bijvoorbeeld. De (amerikaanse) multinationals bijvoorbeeld. Er is geen wet over gestemd nee, maar de praktijk is dat bvb de EU, de NAVO, het IMF, de WTO en alle andere (ondemocratische) supranationale instellingen het Engels volop gebruiken als werktaal.
Citaat:
Dat is zo gegroeid mede doordat het economische en wetenschappelijke zwaartepunt na W.O. II naar Amerika en Groot-Brittanië verschoof en mede doordat Engels een betrekkelijk eenvoudige taal is voor simpele gesprekken.
|
dat eerste klopt volledig en is op zich reeds een aanwijzing dat het om puur imperialisme gaat. Dat tweede daarentegen is, om het toepasselijk te zeggen, complete and utter bollocks. Graag één, een enkele studie die aantoont dat het Engels een "eenvoudige" taal zou zijn.
Citaat:
Dat je dat aanvoelt als racistisch en oneerlijk tja. Dan blijf je maar in je coconnetje zitten.
|
dat heeft niks met coconnetjes te maken, ik zit notabene in de Esperanto beweging, zowat de meest internationale beweging denkbaar. Dat heeft met feiten te maken. Ik moet vele jaren van mijn leven spenderen aan het leren van een andere taal, een brit of een amerikaan niet. Omdat hij per toeval op de juiste lap grond is geboren. Dat is in wezen discriminatie op grond van etnische afkomst. Geen speld tussen te krijgen.
Citaat:
Ik spreek 4 talen en kan me behelpen in nog 3 andere, geloof maar dat die Engelsen en Amerikanen daar met afgunst naar zitten te kijken. Meertaligheid is geen teken van zwakte, het is een ongelooflijke troef.
|
Wel, de verengelsing is net de grootste bedreiging voor de taalkundige diversiteit.
Overigens, iemand die de pretentie heeft zoiets als 'Éireann go Brách' in zijn onderschrift te zetten zou wel iets kritischer mogen zijn tegenover het Engelse taalimperialisme dat al het Iers quasi om zeep heeft geholpen en goed op weg is een heleboel andere talen omver te walsen. tot zover dan de "go Brách"
|