Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ibn Khaldūn
(Bericht 3397029)
Ik vraag me af of dat echt mogelijk zou zijn en ook hoe.??!!
|
Om hier nog even op in te gaan: de kansen liggen zelfs vrij hoog imo. Als je de geschiedenis bekijkt dan barsten grote conflicten vooral uit bij wijzigende machtsverhoudingen.
En we zitten middenin die situatie: een aantal (voornamelijk) aziatische landen worden zowel economisch als militair dag na dag relatief machtiger. In die zin zal er bvb heel veel van afhangen hoe de VS en in (veel) mindere mate Europa of Japan met die wijzigende verhoudingen om gaan gaan.
Vooral de VS zit in een heel moeilijke positie: zij hebben heel veel 'globale' commitments, maar economisch gezien kan je je afvragen hoe lang ze deze nog kunnen volhouden, zeker aangezien veel van die commitlents een onevenredig zware last bij de VS leggen ivh tot hun bondgenoten.
Er zijn heel veel landen die rekenen op (militaire) steun van de VS, maar dit tegelijkertijd gebruiken om zelf weinig in defensie te investeren en aldus alle lasten bij de VS leggen. Japan is er het schoolvoorbeeld van, maar Europa kent er ook wat van.
Er zijn wel terugverdieneffecten bij de militaire investeringen van de VS naar de gewone economie maar die zijn zeker geen 100%. I.e. door zoveel in defensie te investeren benadelen ze hun eigen gewone economie op langere termijn. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze die situatie nog heel lang verder kunnen dulden, zeker nu ze het zelf economisch wat moeilijker krijgen.
En dat zal dan weer een kettingeffect hebben op de landen die er nu van profiteren. Bvb. Als de amerikaanse bescherming rond japan een stuk minder wordt zal Japan zich genoodzaakt zien om zelf meer in defensie te investeren of (maar dat kan ik me niet voorstellen) heel sterk onder chinese invloedssfeer komen. Een japan dat zich 'herbewapent' zal op zijn beurt weer een hele reeks andere aziatische landen behoorlijk nerveus maken...
Voor Europa geldt dat in mindere mate aangezien wij niet onmiddelijk landen rond ons hebben die een militaire bedreiging vormen. De kans op toekomstige burgeroorlogen in Europa daarentegen schat ik dan weer als vrij hoog in, maar dat is een andere zaak.
Als het je zou interesseren:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Ris...e_Great_Powers
Ik heb het zelf recentelijk gelezen en een absolute aanrader imo.
|