Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy
(Bericht 3409585)
Zeg nu zelf, ziet het er vandaag naar uit dat dit broodnodige programma in een Belgisch kader gerealiseerd zal worden? Waar aan franstalige kant is de meerderheid te zien die dit zal steunen?
Volgens mij heeft u hierboven de redenen aangehaald waarom België binnenkort zal verdwijnen.
|
Ik moet alles tot vervelenstoe herhalen.
Het is heel simpel. Ofwel beseffen de franstaligen dat BHV binnen zeer korte termijn moet worden gesplitst (voor mij is dit reeds lang geen punt van discussie meer). En beseffen ze dat het tijd wordt dat aan de taalgrens niet meer wordt gemorreld, dat zij een ernstige inspanning moeten doen om de belangrijkste taal van België, het Nederlands, machtig te worden (hier is wel degelijk verbetering in), dat er grenzen zijn aan transfers, en zeker dat de transfers die worden gerealiseerd moeten worden getoetst aan hun effectieve aanwending. Dat 'la Belgique �* papa' dus definitief voorbij is. Ofwel beseffen ze dat niet en dan zullen ze, vrees ik, de gebroken potten moeten betalen. Meer valt er niet over te zeggen. Ik weet natuurlijk wel, dat sommigen hier op de ergste doemcennario's hopen, maar ik pas hierbij.
Ik vind België een land waar het goed is te leven, wat anarchistisch en toch ernstig op tijd en stond, met een hoge levensstandaard, waarin een wat losse Latijnse cultuur het verschil maakt met de wat ingetogen, ja wat ernstige 'Noordse' cultuur en omgekeerd. Ik vind het zo goed. En ik voel me in zo'n land ook thuis. Op voorwaarde de rechten van beide gemeenschappen ten volle tot hun recht komen. Ik zie echter geen enkele heil in het samengaan met Nederland. Het zou zeker een verschraling meebrengen en een saaie hypergereglementeerde bedoening worden. Neen, niet doen. Nooit.
|