Flemings over de wereld
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Donar
(Bericht 3477300)
Vlamingen hebben niet alleen in Holland afstammelingen/broeders lopen, ook in Zuid Wales, Zuid-oost Schotland, het vroegere Pruisen, etc.
Echt waar, de meeste vlamingen zijn echt niet tegen nederlanders hoor. jullie zijn gewoon gemakkelijk uit jullie tent te lokken.
Daarbij will ik ook nog eens de exodus van vele Vlamingen naar holland in 1830 vermelden. Vluchtelingen van de franstalige repressie.
|
Om even mijn duit in het zakje te doen...de "Fleming"s over de wereld, vnl. in USA en Australie, zijn afkomstg uit Ierland. Gedurende mijn verblijf aldaar van straks 30jaar heb ik intensief de Ierse geschiedenis bestudeerd en kunnen vaststellen, dat de Vlamingen( in naam afstammelingen van de Vikings(naam afkomstig van de "vlammen"(vuurtorens) op hun route doorheen de ,door hen bezette, wereld toendertijd) uit de vlaamse kuststreek of streek langsheen de Schelde , rond de jaren eind van de eerste jaarhonderd na het eerste millennium , naar Wales(England) vertrokken zijn met toestemming of op verzoek van de andere Noormannen(uit Normandie) die na de slag op de zuidkust van Engeland , tegen hun broeders uit het Noorden, last hadden met sommige oorspronkelijke bewoners. Zij waren daar welgekomen , omdat de veroverende Normandiers ,niet best over de weg konden met de Welshmen. De Vlamingen werden daar dus ingezet op een grenslijn van het "little england beyond Wales" en konden aldus een stuk van Wales bezet houden aan de zeezijde van de streek , dat paalde aan de nu Ierse Zee. Dit gebeurde met succes en de geschiedenisboeken verhalen dat tot in de 17-18e eeuw in die streek nog "Vlaams" gesproken werd.
De aanwezigheid van de Vlamingen daar was niet onopgemerkt in Ierland , waar een van toen drie Keltische koningen in moeilijkheden verkeerde en naar een klooster was moeten vluchten. Hij kwam nadien om hulp vragen bij de Normandiers in het bezette Wales(Pembroke) die hem verwezen naar de daar aanwezige Vlamingen. Deze kwamen met toestemming van de toen Engelse koning en veroverden naderrhand in drie jaar gans Ierland voor deze Ierse koning, zij bleven daar met hun afstammelingen en gaven aanleiding tot de talrijke "Flemings" in Ierland en in de landen waar de Ieren met of tegen hun wil terecht kwamen....ik bedoel : de VSA (als uitwijkelingen gedurende de hongersnood)
en in Australie (als verbannneligen door het Engels bestuur)
Interessant is nog dat Kerstkaartjes met oud-vlaamse tekst nog voorkomen in het zuid-oost Ierland...
Even nog herinneren dat de ontdekker van de "penicilline", A.Fleming ook een nakomeling is van een vlaamse inwijkeling in Schotland.
Luke
|