Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Groen! wil 10-urige schooldag (https://forum.politics.be/showthread.php?t=112036)

Nynorsk 17 september 2008 18:54

Groen! gaat vooral voor de 0% stemmen.

manta 17 september 2008 19:09

'k Val mss weer effe uit den toon zenne ...

Maar als de scholen om 1800 uur gedaan zijn , dan zijn de kinderen ongeveer tegen 18.48 - 1900 uur thuis ... Kwart na zeven kunnen ze dan aan tafel ...
Daarna wassen pyama en kwak , bed in want 't is morgen school ...:?
Waar is dan de tijd dat er voor de kinderen rest om "kind" te zijn , of om gezellig tijd door te brengen in het gezin ??? 8O

En dan nog zo'n eigenaardigheidje ...
Als de ouders na hun werk thuiskomen hebben ze er al een verplaatsing opzitten ... Dan moeten ze van thuis nog eens over-en-weer om hun kinderen af te gaan halen ook ...:?
School tot vier uur is goed genoeg , eventueel kunnen kinderen dan nog in de nabewaking blijven voor ouders die niet rond dat uur aan de school kunnen zijn ...

Rudy 17 september 2008 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst (Bericht 3696249)
Dit voorstel van Agalef is in wezen een totalitair idee, bedoeld om kinderen zoveel mogelijk uit de gezinnen te houden, en ze zo lang mogelijk op school te houden, waar de heersende kaste via allerlei programma's & inspecties de mogelijkheid heeft om indoctrinatie & dressuur op het getouw te zetten..

Jos. Enerzijds heb je gelijk. We stellen inderdaad vast dat de overheid zich steeds meer gaat moeien met wat steeds tot de huiselijke kring heeft behoord. Een tiener of een buitenstaander doet z'n of haar beklag en voor je het beseft word je met de neus op een gezinsbeleiding gedrukt. Juist.

Maar, ik denk niet dat dit de bedoeling is van Groen! Voor alle duidelijkheid, ik ben voorlopig tegen het voorstel. Voorlopig, omdat ik tot nu toe onvoldoende positieve argumenten heb gelezen en gehoord omtrent het voorstel van Groen!

Het is een voorstel waarvan ik niet betwijl dat een deel van de bevolking best mee gediend is. Vooral de probleemgevallen, zowel kinderen als ouders, mislukte opvoedingen, waar de overheid zoveel investeringen voor doet om ze toch maar terug op het goeie pad te krijgen. Een pak ouders zullen misschien wel best tevreden dat de school zich iets meer met hun kinderen bezighoudt, wegens onkunde, het ouderlijk geweten wordt gesust want er is nu eenmaal geen andere keus. Plus zitten we met een aanzienlijk deel van de bevolking dat vindt dat de school een grote rol speelt in de opvoeding. Het zou wel eens best kunnen dat juist deze groepen het electoraat vann Groen! zijn.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst (Bericht 3696249)
De juiste oplossing bestaat erin, om het bestaande schoolsysteem op te doeken, alle staatsinterventie ivm onderwijs stop te zetten, en de betrokken centen te laten behouden door de gezinnen, die er dan de opvoedingsinitatieven mee kunnen bekostigen die ze aangewezen vinden.

Klinkt utopisch. Niet iedereen is in staat tot minstens evenwaardige onderwijsinitiatieven buiten het bestaande onderwijssysteem. Als je het bestaande schoolsysteem afschaft dan verwacht ik drama's.

Rapture 17 september 2008 19:22

Dit is wel het meest ridicule voorstel van de eeuw. Ze willen zelfs al van "opvoeden" een exclusieve taak van de overheid maken. Ipv mogelijkheden te creëren, creëeren ze alleen maar beperkingen. Het communisme druipt er gewoon van af, omdat er paar kindjes zijn die na de schooltijd op straat rondhangen omdat hun ouders laat moeten werken, zullen we alle kindjes maar tot 18u opsluiten in de school, iedereen gelijk...

Als ge geen tijd hebt voor kinderen, maak er dan ook geen.
Initiatieven voor na-schoolse opvang vind ik goed, maar daarom iedereen gaan verplichten om iedere dag tot 's avonds op school te zitten beschimmelen vind ik degoutant.

Een cordon sanitaire rond deze partij, Nu!!!

Nynorsk 17 september 2008 19:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 3696281)
'k Val mss weer effe uit den toon zenne ...

Maar als de scholen om 1800 uur gedaan zijn , dan zijn de kinderen ongeveer tegen 18.48 - 1900 uur thuis ... Kwart na zeven kunnen ze dan aan tafel ...
Daarna wassen pyama en kwak , bed in want 't is morgen school ...:?
Waar is dan de tijd dat er voor de kinderen rest om "kind" te zijn , of om gezellig tijd door te brengen in het gezin ??? 8O

En dan nog zo'n eigenaardigheidje ...
Als de ouders na hun werk thuiskomen hebben ze er al een verplaatsing opzitten ... Dan moeten ze van thuis nog eens over-en-weer om hun kinderen af te gaan halen ook ...:?
School tot vier uur is goed genoeg , eventueel kunnen kinderen dan nog in de nabewaking blijven voor ouders die niet rond dat uur aan de school kunnen zijn ...

En het openbaar vervoer zit al zo lekker vol rond 18u. Nu verplaatst er zich een hele meute rond 16u met de bus / tram / trein. Als dat er nog eens bijkomt...
En al die ouders die dan in de avondspits hun kinderen afhalen aan de schoolpoort...

Voor de kinderen die met de fiets naar school komen is dat toch ook een verschil. In de winter is het om 18u echt wel donker + ze moeten in de avondspits rijden. Veel van mijn schoolvriendinnetjes moesten meer dan een half uur naar huis rijden. Ook fijn dan.

Wat ik ook zou gemist hebben: het na school afspreken met vrienden van de andere scholen. We kwamen altijd samen vlak na school, half uurtje babbelen, dan naar huis. Dat zou ook niet zo makkelijk gaan als de school om 18u gedaan is, dan ben je gewoon veel te laat thuis. Of na school nog met een vriendinnetje gaan shoppen, gedaan ermee!

Sluit ze maar allemaal op binnen de schoolpoort! :?

artisjok 17 september 2008 19:23

Het persbericht van Groen! over hun ideeën rond de "onthaaste schooldag"
http://www.groen.be/homepage_page.asp?page_id=967

Heel wat kritiek, die ik hier lees, wordt er weerlegd.

Rudy 17 september 2008 19:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 3696269)
Groen! gaat vooral voor de 0% stemmen.

Hoewel ik tegen het voorstel van groen! ben denk ik wel dat er een publiek voor te vinden is. De vraag die ik mij stel is of het huidig groen-ecologisch bewust electoraat tot dit publiek behoort.

Rudy 17 september 2008 19:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 3696296)

Heb zojuist het persbericht gelezen. Groen! richt er zich zogezegd tot de hardwerkende tweeverdieners met weinig tijd. Sorry Artisjok, maar dit is een hypocriet argument van de groenen. Ze spelen op twee paarden: enerzijds de tweeverdieners op zoek naar kinderopvang, en anderzijds wie best tevreden is dat ze zelf iets minder op de kinderen moeten letten.
Ze vergeten wie nog zin heeft om zoveel mogelijk zelf voor de kinderen te zorgen. Een meerderheid toch, of vergis ik mij ?

Rudy 17 september 2008 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 3696295)
En het openbaar vervoer zit al zo lekker vol rond 18u. Nu verplaatst er zich een hele meute rond 16u met de bus / tram / trein. Als dat er nog eens bijkomt...
En al die ouders die dan in de avondspits hun kinderen afhalen aan de schoolpoort...

Voor de kinderen die met de fiets naar school komen is dat toch ook een verschil. In de winter is het om 18u echt wel donker + ze moeten in de avondspits rijden. Veel van mijn schoolvriendinnetjes moesten meer dan een half uur naar huis rijden. Ook fijn dan.

Dit is geen argument om het voorstel van de groenen te bekrachtigen. Als er een verkeersprobleem is dient dit ook binnen dit raam te worden opgelost, niet binnen het onderwijs. Verbied bijvoorbeeld dat kinderen op 500 meter afstand van de voordeur met de auto voor de schoolpoort worden gebracht.

Rudy 17 september 2008 19:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3696060)
Voor twee uur extra begrijp ik niet dat men een verdubbeling van het aantal leerkachten moet voorzien! Bovendien zouden de leerkrachten best zèlf eens voorstander kunnen zijn, want degenen die verplicht moeten toezicht houden bij de naschoolse uren én tijdens de schoolvakanties vinden dat evenmin altijd leuk, en nee ze worden niet altijd extra betaald.
Mijn vriendin die leerkracht lagere school was, waar (dank U school) tijdens de zomer schoolopvang was, had elk jaar tijdens de twee verlofmaanden x-aantal weken toezicht.

En jij denkt dat leerkrachten het voorstel in dank zullen aanvaarden met dezelfde verdienste ? Langer of later op school moeten blijven voor hetzelfde geld. Kweetnie.

manta 17 september 2008 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 3696296)

:?
Vind je ???

Citaat:

Steeds meer kinderen vertonen gedragsproblemen
Of zijn er teveel mensen die kinderen geen kindereren willen laten zijn ??? :?

Citaat:

Kinderen die het Nederlands niet als moedertaal hebben, hebben weinig kansen in ons onderwijs. We doen het, wat dat betreft, veel slechter dan andere Europese landen. De minister haast zich om extra maatregelen te nemen voor een betere spreiding van allochtone jongeren, hij wil de ouders betrekken door die ouders te straffen die niet deelnemen aan de oudercontacten.
Doelgroep is duidelijk zeker ???:?

Citaat:

Wordt het niet stilaan tijd om eens te gronde stil te staan bij de organisatie van ons onderwijs?
Is het niet stilaan tijd dat ouders eens terug ouders zijn, ipv de opvoeding aan derden over te laten en enkel te zorgen voor eten,drinken en een slaapplaats ...:?

Citaat:

Marc De Bel, zelf ooit leraar,
Tiens , 'k laat het aan m'n kinderen lezen en ze hebben al die z'n boeken uit da kast gehaald en in de papiermand gegooid ... :?

Citaat:

Weinig ouders kunnen om 15.30 uur aan de schoolpoort staan
Klopt...
Citaat:

Hoe kwalitatief die opvang ook is, het blijft in de ogen van de kinderen een tijd van wachten tot men opgehaald wordt, een tijd waar men de school tot last is, waar men noodgedwongen opgevangen wordt en vooral hoopt niet de schande te moeten beleven dat net jouw ouders te laat zijn.
8O
Mensenlief toch ... In wat voor scholen gaan de kinderen van de groenen ???
Alle scholen waar m'n kinderen geen hebben echt goede nabewaking ...Huiswerk kan er gemaakt worden en er is extra tijd om met kameraadjes te ravotten (iets dat kinderen die direkt naar huis gaan niet kunnen, maar ja , zet ze voor tv en ze zijn ook stil ...:roll:)
Citaat:

…tenminste bij die kinderen die behoren tot de betere sociale klasse. Kinderen uit de lagere sociale klasse of allochtonen vinden de weg naar de buitenschoolse activiteit niet, ze hangen wat doelloos rond. Ondertussen groeit de schoolse achterstand van deze kinderen.
Ligt het dan niet aan hun ouders die er voor zorgen dat ze op straat ronddolen ??? Volgens mij willen ze nu alle kinderen in belgië laten opdraaien voor de straat"jongeren":?
Citaat:

Kinderen die leerachterstand oplopen of onze taal niet echt machtig zijn worden extra begeleid…
En huppekee, weer die doelgroep ...
Citaat:

Uit praktijkervaring in Antwerpen blijkt dat allochtone kinderen of kinderen uit een lager sociale klasse anders spelen. Ze spelen met kant en klaar dingen, geweren, poppen… en hebben zelden constructief speelgoed. Laat nu precies het maken van puzzels, het bouwen van Lego of Mecano torens helpen om ook de schoolse vraagstukken op te lossen. Ook voor lagere schoolkinderen is spelen dus nog belangrijk.
Allee, Sinterklaas brengt geen puzzeltje aan de arme allochtone kinderen , dus daardoor kunnen ze ni volgen in de klas ...:roll:
Weer zijn het dan de ouders die ze moeten aanspreken, die kopen dat geweertje hé ...:?

Citaat:

Mieke Vogels
Partijvoorzitter Groen!
:silly:Zo zot als een achterdeur ...:silly:

manta 17 september 2008 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 3696314)
Dit is geen argument om het voorstel van de groenen te bekrachtigen. Als er een verkeersprobleem is dient dit ook binnen dit raam te worden opgelost, niet binnen het onderwijs.

Bwah ja , 't lijkt me enorm milieuvriendelijk om NOG meer openbaar vervoer in te moeten zetten ...
Wie gaat voor die aanpassingen mogen opdraaien ???8O

Citaat:

Verbied bijvoorbeeld dat kinderen op 500 meter afstand van de voordeur met de auto voor de schoolpoort worden gebracht.
Onmogelijk , wat met mensen waarbij de school net op de weg naar of van hun werk ligt ??? Wat met gehandicapte kinderen ???

Johan Bollen 18 september 2008 15:52

als optie is dit idee OK, als verplichting is het een aanslag op de vrijheid van het individu.

Queensburry 18 september 2008 16:08

De uren op de school van mijn kinderen worden nu al eindeloos uitgerokken dmv allerlei idiote activiteiten.
Neem nu gewoon het zwemmen: sinds Frank VDB de 'extra's' voor de ouders heeft verboden, moeten de 7-jarigen nu 40 minuten te voet stappen - want de school mag de ouders geen busgeld meer vragen - naar het zwembad. Daar duurt het 20 minuten om zich om te kleden. Dan 10 minuten aan de rand wachten. Daarna 15 minuten in het water met één zwemleraar voor de hele klas. Dan terug aankleden en met natte haren (wacht eens op de winter!) terug naar de school wandelen.
Kortom: een halve dag kwijt om 15 minuten in het water te zitten waarbij toch niemand leert zwemmen.

En zo kan ik nog enkele andere voorbeelden geven. Neen, de schooldag moet echt niet nog langer worden.

artisjok 18 september 2008 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 3696307)
Heb zojuist het persbericht gelezen. Groen! richt er zich zogezegd tot de hardwerkende tweeverdieners met weinig tijd. Sorry Artisjok, maar dit is een hypocriet argument van de groenen. Ze spelen op twee paarden: enerzijds de tweeverdieners op zoek naar kinderopvang, en anderzijds wie best tevreden is dat ze zelf iets minder op de kinderen moeten letten.
Ze vergeten wie nog zin heeft om zoveel mogelijk zelf voor de kinderen te zorgen. Een meerderheid toch, of vergis ik mij ?

Natuurlijk willen zoveel mogelijk ouders zo veel mogelijk zelf voor de kinderen zorgen, spijtig genoeg is het de minderheid die dit praktisch georganiseerd krijgt. De meeste kinderen worden om 8 uur (of vroeger) afgezet op school, en afgehaald tussen 17 en 18 uur.
Uit het persbericht
Citaat:

Die onthaaste lagere schooldag begint om acht uur ’s morgens en loopt tot 18.00 uur ouders die dit willen kunnen hun kind een uur later brengen of een uur vroeger ophalen.
Uit vraag en antwoord
Citaat:

De uurtjes van 8u tot 9u en van 17u tot 18u zijn niet verplicht!
Als je leest wat het doel is van hun voorstel merk je dat ze zich niet alleen richten op tweeverdieners met weinig tijd.

Ze richten zich vooral op de kinderen.

artisjok 18 september 2008 18:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 3696321)
En jij denkt dat leerkrachten het voorstel in dank zullen aanvaarden met dezelfde verdienste ? Langer of later op school moeten blijven voor hetzelfde geld. Kweetnie.

Groen spreekt over shiften voor de leerkrachten.

Uit het persbericht
Citaat:

Per klas zijn twee leerkrachten verantwoordelijk, één leerkracht start om 8 uur ‘s morgens en werkt tot 15.00 uur, de andere leerkracht start om 13.00 uur en is present tot 18.00 uur.

Jantje 18 september 2008 18:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3695186)
Groen! wil schooldag tot 18 uur

Een schooldag van acht uur ’s ochtends tot zes uur ’s avonds, waarin de klassieke lessen worden afgewisseld met uren voor recreatie, creatieve ontwikkeling en sport. Met dat voorstel gaat Groen! volgend jaar naar de kiezer.

Groen! vond voor dit voorstel inspiratie bij jeugdauteur en ex-leraar Marc De Bel en in Rome, waar de ’onthaaste schooldag’ al bestaat.

”Zo’n onthaaste schooldag is een fantastisch instrument in de strijd tegen doelloos rondhangende kinderen. Bovendien lost het een deel van de problemen met de kinderopvang op”, zegt Groen!-voorzitter Mieke Vogels.

“Tijdens die lange dag worden de klassieke lessen afgewisseld met activiteiten naar keuze: muziek, tekenen, toneel... Er worden ook ruime ravotpauzes ingelast. En kinderen met een leer- of taalachterstand worden extra begeleid.”

In het voorstel van de partij krijgt elke schoolklas twee leerkrachten, die werken in een ploegenstelsel: één van acht tot drie, de tweede van één tot zes.

uit: GVA
__________________________________________________ _________

Het is misschien wat overdreven, maar dit lijkt me alvast in de betere richting op te gaan.
Waar vroeger de moeders aan de haard heel de dag thuis waren en de schooluren d�*�*rop waren ingericht, is het nu wel al heel dringend om die schooluren aan de veranderende maatschappelijke behoeftes aan te passen;

ik ken ze nog bovendien: de schaarse thuisblijvende moeders (meestal echtgenotes van dikverdienende kaderleden - de anderen kunnen het zich niet veroorloven) die naschoolse taxichauffeur voor hun kinderen spelen om hen van de tekenschool naar de knutselschool naar de balletklas, de sportclub, zwemclub of naar de muziekschool te voeren?
Als men zulke "leuke" dingen via de school aanbiedt zullen er niet enkel de meer gepriviligeerde kinderen aan deel kunnen nemen.

Nu vind ik tien uur wèl wat teveel, en zeker de laatste twee uur zouden kunnen gebruikt worden voor huiswerk/studie en extra bijscholing indien nodig. Maar op die manier zouden degenen die vroeger naar huis willen (of kunnen) dat ook kunnen doen. Niet iedereen kan de kinderen pas om zes uur van school ophalen.

Nu dit voorstel veranderd niet veel aan het aantal uren dat mijn kids nu op schoolbanken zitten of in sportverenigingen of andere niets schoolse activiteiten doen.
Het veranderd enkel de verplaatsingen dat ze moeten doen en de uren dat ze niet thuis zijn.
Daar ik een alleenstaande ouder ben, heb ik geen tijd om hen op woensdagen rond te rijden. Ook op de andere werkdagen, zitten zij reeds vanaf 8.00 op school, daar ik zelf om 7.30uur begin te werken en zij dus ook vroeger vertrekken.

Trouwens voor alle tegenstanders van dit systeem, het word wel reeds eeuwen toegepast in de meest hoog geachte scholen en universiteiten.

Van 8 tot 12 de verplichte vakken en van 13 tot 18 de keuze vakken.
En de landen waar men dit systeem gebruikt leveren wel de meeste topmensen in de meeste richtingen. Zowel in sport, als in muziek, als in de wetenschap, als in welke zaken je dan ook maar wil. Dit juist omdat de kinderen er de tijd en kansen voor krijgen. En omdat ze tijdens de schooluren ervaringen kunnen opdoen in hun beroepskeuzen maakt het hen beter klaar voor de arbeidsmarkt
Ook voor de ouders heeft het grote voordelen, dit omdat ze minder voor opvang moeten zorgen, maar ook omdat ze minder taxi moeten spelen.
En omdat ze meer tijd krijgen bepaalde zaken te doen en regelen zonder tegelijk ook voor de kinderen te moeten zorgen.

Jantje 18 september 2008 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry (Bericht 3697806)
De uren op de school van mijn kinderen worden nu al eindeloos uitgerokken dmv allerlei idiote activiteiten.
Neem nu gewoon het zwemmen: sinds Frank VDB de 'extra's' voor de ouders heeft verboden, moeten de 7-jarigen nu 40 minuten te voet stappen - want de school mag de ouders geen busgeld meer vragen - naar het zwembad. Daar duurt het 20 minuten om zich om te kleden. Dan 10 minuten aan de rand wachten. Daarna 15 minuten in het water met één zwemleraar voor de hele klas. Dan terug aankleden en met natte haren (wacht eens op de winter!) terug naar de school wandelen.
Kortom: een halve dag kwijt om 15 minuten in het water te zitten waarbij toch niemand leert zwemmen.

En zo kan ik nog enkele andere voorbeelden geven. Neen, de schooldag moet echt niet nog langer worden.

Als de school van je kids hen 20minuten doet wandelen voor de zwemles, omdat ze de ouders geen geld voor de bus mag vragen, moet je dringend de directieeens aanspreken, want de scholen krijgen wel extra geld voor de verplichte verplaastingen voor zwemlessen. De school krijgt dus van de staat geld voor de bus, inplaats van van de ouders. Het maakt dus geen verschil voor de school.

En per 5 leerlingen moet er een leerkracht of toezichter/redder zijn.

Je bent hier dus of onzin aan het vertellen, of de school gaat dik in de fout.

artisjok 18 september 2008 19:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 3696322)
:?
Vind je ???

1 Of zijn er teveel mensen die kinderen geen kindereren willen laten zijn ??? :?

2 Doelgroep is duidelijk zeker ???:?

3 Is het niet stilaan tijd dat ouders eens terug ouders zijn, ipv de opvoeding aan derden over te laten en enkel te zorgen voor eten,drinken en een slaapplaats ...:?

4 Tiens , 'k laat het aan m'n kinderen lezen en ze hebben al die z'n boeken uit da kast gehaald en in de papiermand gegooid ... :?

5 Klopt...
8O
Mensenlief toch ... In wat voor scholen gaan de kinderen van de groenen ???
Alle scholen waar m'n kinderen geen hebben echt goede nabewaking ...Huiswerk kan er gemaakt worden en er is extra tijd om met kameraadjes te ravotten (iets dat kinderen die direkt naar huis gaan niet kunnen, maar ja , zet ze voor tv en ze zijn ook stil ...:roll:)

6 Ligt het dan niet aan hun ouders die er voor zorgen dat ze op straat ronddolen ??? Volgens mij willen ze nu alle kinderen in belgië laten opdraaien voor de straat"jongeren":?
En huppekee, weer die doelgroep ...

7 Allee, Sinterklaas brengt geen puzzeltje aan de arme allochtone kinderen , dus daardoor kunnen ze ni volgen in de klas ...:roll:
Weer zijn het dan de ouders die ze moeten aanspreken, die kopen dat geweertje hé ...:?

8 :silly:Zo zot als een achterdeur ...:silly:

1 Groen wil daar iets aan doen. Is dat niet positief?
2 En dan? We willen dat iedereen zich integreert, een diploma behaalt en werk vindt. Wat heb je erop tegen dat zo veel mogelijk kinderen zo veel mogelijk kansen krijgen?
3 Pleit je voor moeder of vader aan de haard?
Natuurlijk is het tijd om eens stil te staan bij de organisatie van het onderwijs. Het is nogal ouderwets en voorbijgestreefd.
Citaat:

Gastspreker en jeugdauteur Marc De Bel, zelf ooit leraar, pleitte voor een onthaaste schooldag, een schooldag waarin één derde aandacht voor het hoofd, één derde voor de handen en één derde voor het hart.
Het motto van een school die methodeonderwijs aanbiedt is "Wat we graag doen doen we beter" Zeker de moeite waard om er eens over na te denken.
4 Ja, en? Is dit een argument?
5 Het is best mogelijk dat de bewaking veelal van goede kwaliteit is. Meestal is er een persoon die toezicht houdt, en ieder kind heeft wel een lessenaar.
Is het niet voor verbetering vatbaar?
6 Waaraan ligt het, dat iemand tot een sociaal lagere klasse behoort? Mogen die kinderen ook de kans krijgen om te sporten? Muziek te volgen?...
In ons onderwijs is de sociale klasse waartoe een kind behoort, de meest bepalende factor voor het behalen van een diploma. Hier moet in elk geval, en zo spoedig mogelijk, iets aan gedaan worden.
Kinderen met leerachterstand behoren tot meerdere groepen. Waarom zouden zij niet mogen geholpen worden? Dat probeert men nu toch ook al.
7 Het is nu eenmaal een feit dat ouders uit sociaal lagere klassen, hun kinderen minder constructief speelgoed kopen. (Je denkt toch niet dat de lagere sociale klasse uitsluitend uit allochtonen bestaat?)
Citaat:

Laat nu precies het maken van puzzels, het bouwen van Lego of Mecano torens helpen om ook de schoolse vraagstukken op te lossen. Ook voor lagere schoolkinderen is spelen dus nog belangrijk.
Dat is ook één van de redenen waarom kinderen uit de lagere sociale klassen meer leerachterstand opdoen, en minder (hoge) diploma's behalen. Nochtans is een diploma niet erfelijk.
8 Kan je dit aantonen?

En met de rest van de ideeën en argumenten uit hun persbericht ga je wel akkoord?

artisjok 18 september 2008 19:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry (Bericht 3697806)

VDB beweert dat hij de scholen meer geld gaf, zodat het zwemmen niet in het gedrang komt.
In de basisschool, waar mijn kinderen naar school gingen, is er zwemmen, vanaf de derde kleuterklas. Iedere 2 weken, 2 lesuren na elkaar, om minder tijd te verliezen. Ze hebben geluk dat er op 1,5km een zwembad is. Zij hebben geen 20 minuten nodig om zich om te kleden, en moeten niet wachten aan de rand. 1 zwemleraar, en voor de 3de kleuterklas gaat ook de juffrouw mee.
Bij natte haren in de winter kan een muts wonderen doen.
Op het einde van het schooljaar kunnen alle kinderen van de derde kleuterklas zwemmen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be