Citaat:
En wat dan nog. Het cordon zorgt er net voor dat de andere partijen standpunten van het Vlaams Belang moeten overnemen. Heb nu geen zin en tijd om uit te leggen waarom, maar een politiek onderlegd iemand kan wel volgen.
|
Ja natuurlijk. Dat is een goede zaak toch. Het VB heeft altijd vraagstukken aangeraakt in haar programma die vragen om een oplossing.
't Kan mij alleen maar verheugen dat de andere partijen de terechte probleemstelling overnemen en streven naar oplossingen die ontdaan zijn van het racisme waar het toenmalige VB(lok) haar punten mee lardeerde.
Er is trouwens ook bestuiving van de andere partijen naar het VB toe. 'k Moet er wel aan toe voegen dat deze beïnvloeding er één van dwang was. Door het arrest en o.a. de oprichting van het CGKR en ook de negationisme wet.
Voor de beïnvloeding van de andere partijen door het VB kan je 't zelfde stellen. Dat was ook niet van harte. Maar afgedwongen onder een besef van zelfbehoud.
Ik heb de laatste maand veel over het VB gelezen. Meer dan de laatste 20 jaar samen.
Ik moet nu wel toegeven dat de partij tijdens de overgang van Vlaams Blok naar Vlaams Belang ook een overgang maakte van een zootje ongeregeld naar een eigenlijk aanvaardbare politieke partij.
Dat neemt niet weg dat ik nog steeds 'afschuwelijke' dingen vind in bepaalde personen die toch aan het VB gelinkt zijn en in hun persoonlijke en publiekelijke opinies. Maar de partij lijkt er niet meer expliciet onder te lijden. De partij lijkt politiek volwassen te worden.
Ik zal echter nooit stoppen met het aantonen van deze 'slechte' linken binnen de partij. Ik denk dat ze niet vergeten mogen worden.
De huidige kritiek op de Negationisme Wet voel ik aan als een zeer grote en gevaarlijke stap terug voor het VB.
Nu vind ik wel dat goed gedrag moet beloont worden. Het VB heeft zich gedragen sinds het 'belang' is. Het VB is aan de politieke regels tegemoet gekomen door zichzelf tot een POLITIEKE partij om te vormen.
De beloning moet er komen in de vorm van erkenning en het opheffen van het cordon sanitair.
De boodschap die Vanhecke eigenlijk geeft is er één van: Wat we ook doen. Hoe hard we ook werken aan het doen volwassen worden van onze partij. Hoe hard we ook onze best doen. Het heeft toch geen zin. Het cordon zal nooit verdwijnen. En we kunnen daarom net zo goed onze beschaafde pogingen opgeven. En terugkeren naar de periode dat we Vlaams Blok waren.
Die tendens tekent zich reeds af.