Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   walen willen geen geld in kbc pompen hoe zielig kunnen ze zijn (https://forum.politics.be/showthread.php?t=118077)

solidarnosc 23 januari 2009 00:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano (Bericht 3937689)
Voor Fortis, de archi-belgische bank, was er geld.
Voor Dexia, het gemeenstekrediet, de politieke deels franse bank, was er geld.
Voor de KBC was er ook geld maar met compensaties voor Sabca.

Bravo, Peeters. Van nu af, alle subsidies via de Vlaamse regering. De pot op met de Federale.
Let op, nu weet je met wie je aan de communautaire tafel zit. nl tafelschuimers.

Kun je me eens een link geven waar staat dat er effectief compenstaties zijn gekomen voor SABCA (dat overigens ook vestigingen heeft in Brussel en Vlaanderen)

daiwa 23 januari 2009 00:49

[
Citaat:

QUOTE=Nr.10;3938446]Afga-Gevaert ...
De Gevaert-families ...
Agfa voldoet virtueel niet meer aan de minimumvereiste om in de Bel20 opgenomen te worden.

Ik dacht dat Agfa samen met Nystar uit de Bel 20 verdwijnt.

Nr.10 23 januari 2009 01:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 3938487)
Ik dacht dat Agfa samen met Nystar uit de Bel 20 verdwijnt.

Vergeet de beursindex even, da's niet de essentie.

Het gaat over de schulden ...
Dit is een kredietcrisis, een schuldencrisis.

Nr.10 23 januari 2009 01:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 3938452)
Kun je me eens een link geven waar staat dat er effectief compenstaties zijn gekomen voor SABCA (dat overigens ook vestigingen heeft in Brussel en Vlaanderen)

Er zal geen antwoord komen.
Dit is een kwakkel op zijn minst totaal uit context gerukt.
Geschikt gemaakt om mee uit te pakken in de prul-media.

Agfa heeft een privé-bankier.
SABCA niet.

En de AVV-VVK krant (De Standaard) heult mee ... ?
De Standaardgroep ... Afga-Gevaert ... De Gevaert-families ... KBC

Het media-industrieel complex is bezig aan een complot.
Nu nog de militaire arm en we zijn weer bij de nazi die André Leysen was.
Hier wordt hoog en zéér gevaarlijk spel gespeeld.

ministe van agitatie 23 januari 2009 02:08

Er was een tijd dat...

de banken geld leenden aan de mensen.
Vandaag lenen de mensen geld aan de banken.

Wat een idiotie. Ofwel nationaliseren we de banken en maken we terug een solide staatsbank, onder controle van de overheid (want zelf bakken ze er duidelijk niets van) of wel laten we de banken (zoals de neoliberale dogmatici ons altijd hebben voorgehouden) failliet gaan.

Jantje 23 januari 2009 06:29

En wie denk je dat al die steun aan de banken zal mogen betalen.

Wallonnie heeft gelijk.
Toen de banken winst maakten, vonden ze allerlij middelen en manieren uit om geen belastingen te moeten betalen, maar nu willen ze wel dat er belastingsgeld aan hen word gegeven.

Het Waalse NON is hier zeker terecht en Vlaanderen laat zich voor de zoveelste maal weer ens pluimen.

jbl 23 januari 2009 08:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie (Bericht 3938549)
Er was een tijd dat...

Wat een idiotie. Ofwel nationaliseren we de banken en maken we terug een solide staatsbank, onder controle van de overheid (want zelf bakken ze er duidelijk niets van) of wel laten we de banken (zoals de neoliberale dogmatici ons altijd hebben voorgehouden) failliet gaan.

Vandaag lenen de mensen geld aan de banken, goed gevonden, eenvoudige en duidelijk conclusie. Bovendien lenen de mensen aan de banken zonder dat ze er iets voor terugkrijgen 't is eigenlijk een schenking.
Ik vind dat er daartegenover dient te staan dat bv banktransacties, spaarrekeningen ook maar gratis moeten worden,er zou toch iets voor in de plaats moeten komen.
Kijk uw eindafrekening er maar eens op na, welke kosten er allemaal verbonden zijn aan een bankkaart, spaarboekje, transactiekosten... bij velen volstaan zelfs de povere interesten niet meer om deze kosten te dekken.

vlijmscherp 23 januari 2009 08:33

Di Rupo wou wel degelijk Waalse compensaties:

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MA22012009_034

Citaat:

Di Rupo maakte er bovendien een communautair probleem van door in ruil voor de redding van de ‘Vlaamse’ KBC compensaties te eisen voor Wallonië.
de haat is er blijkbaar wel erg groot.

vlijmscherp 23 januari 2009 08:42

Le Soir gaat alweer zwaar in de aanval tegen Vlaanderen:

http://www.lesoir.be/forum/editos/fo...3-684353.shtml

Citaat:

L’argent a une odeur. Ou plutôt une couleur. Ces milliards « geel en zwart » apparaissent comme une nouvelle fissure dans la maison Belgique. La Flandre réaffirme son repli et, par ricochet, sa supériorité, profitant de la cacophonie fédérale. Chacun chez soi et les vaches seront bien gardées.

largo_w 23 januari 2009 09:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie (Bericht 3938549)
Er was een tijd dat...

8O
Wablieft vroeger leenden de banken geen geld van de mensen? :-o
Op welke planeet? Hoe kwamen die banken dan aan geld? Die konden dat uit hun g*t halen ofwa? Gelijk kiekens doen met eieren? Dus vroeger verleenden de banken geld aan de mensen zonder dat geld eerst zelf te hebben geleend... wat een rare constructies zou dat geven.:-)

vlijmscherp 23 januari 2009 09:07

in La Libre daarentegen zijn ze wel positief over de Vlaamse actie en laken ze de Franstalige laksheid:

http://www.lalibre.be/economie/actua...confusion.html

largo_w 23 januari 2009 09:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3938611)
Di Rupo wou wel degelijk Waalse compensaties:

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MA22012009_034

de haat is er blijkbaar wel erg groot.

Di rupo heeft dan ook wel een punt hé... Als de federale kas een vlaams bedrijf moet redden is het niet meer dan logisch dat ook een waals bedrijf uit de problemen mag geholpen worden (want jawel daar ook zijn er bedrijven met problemen). Een bedrijf redden brengt met zich mee dat de federale overheid zich nog dieper in de schulden moet brengen een schuld die federaal is en dus voor alle gewesten gelijk... Maar waarom moest men KBC zo nodig vlaams profileren?

Enfin soit...ik ben wel voor zo een reddingen maar uiteindelijk is het niet veel veel meer dan stemmingmakerij hé.

vb:
Citaat:

Fortis Bank slikt jaarverlies van 18 �* 19 miljard euro
...
De verhouding tussen deposito's en leningen zou eind dit jaar 83 procent moeten bedragen, tegenover 65 procent eind september. Eind 2008 zullen de klantendeposito's 143 miljard euro bedragen, rekent Fortis Bank uit. De leningen aan klanten zullen uitkomen op 173 miljard euro.
...
bron: de tijd
dus wat conluderen we de bank verliest bijna 20 miljard euro maar heeft wel 173 miljard openstaande kredieten aan klanten. U leest goed 173 miljard euro (bijna 7 triljoen belgisch frank)... En hoe gaan we die bank redden zegt u? Door ze op te kopen voor 10miljard?

Nu hier gaat het over fortis maar bij kbc is er een gelijke redenering mogelijk hoor... die 3,5 en nu die 2 miljard euro dat is puur om de onzekerheid weg te nemen niet meer niet minder; stemmingmakerij dus.

vlijmscherp 23 januari 2009 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 3938646)
Di rupo heeft dan ook wel een punt hé... Als de federale kas een vlaams bedrijf moet redden is het niet meer dan logisch dat ook een waals bedrijf uit de problemen mag geholpen worden (want jawel daar ook zijn er bedrijven met problemen). Een bedrijf redden brengt met zich mee dat de federale overheid zich nog dieper in de schulden moet brengen een schuld die federaal is en dus voor alle gewesten gelijk... Maar waarom moest men KBC zo nodig vlaams profileren?

Enfin soit...ik ben wel voor zo een reddingen maar uiteindelijk is het niet veel veel meer dan stemmingmakerij hé.

vb:

dus wat conluderen we de bank verliest bijna 20 miljard euro maar heeft wel 173 miljard openstaande kredieten aan klanten. U leest goed 173 miljard euro (bijna 7 triljoen belgisch frank)... En hoe gaan we die bank redden zegt u? Door ze op te kopen voor 10miljard?

Nu hier gaat het over fortis maar bij kbc is er een gelijke redenering mogelijk hoor... die 3,5 en nu die 2 miljard euro dat is puur om de onzekerheid weg te nemen niet meer niet minder; stemmingmakerij dus.

dus jij bent voor de wafelijzerpolitiek???

akkoord dat ook de Waalse bedrijven moeten geholpen worden, maar enkel omdat er een Vlaamse bank gered wordt, moet er ook geld gegeven worden aan een Waalse firma??
dat lijkt me sterk op geldverspilling....

largo_w 23 januari 2009 09:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3938648)
dus jij bent voor de wafelijzerpolitiek???

wat bedoel je daarmee? Ik lees dat vaak hier maar :wtf: is da?
Citaat:

akkoord dat ook de Waalse bedrijven moeten geholpen worden, maar enkel omdat er een Vlaamse bank gered wordt, moet er ook geld gegeven worden aan een Waalse firma??
wie zegt dat het om geld gaat? Dat lees ik toch niet in uw citaat... Maar het ligt in de woordkeuze van de krant die u gebruikt. "men maakt er een communautaire discussie van" men maakt helemaal niks! Wat logisch is is dat als de federale overheid moet inspringen (een tweede keer in dit geval) voor een bedrijf dat zich wenst te profileren als van een deelstaat dan kan een andere deelstaat daar zijn bedenkingen bij hebben en compensaties vragen. U vergeet misschien wel dat 2 miljard euro veel geld is (3,5 nog meer...)?
Citaat:

dat lijkt me sterk op geldverspilling....
ik denk dat bovenstaande zin inderdaad de bedenking van de heer di rupo moest zijn... geldverspilling voor iets dat blijkbaar niks met mij te maken wil hebben.

vlijmscherp 23 januari 2009 09:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 3938657)
wat bedoel je daarmee? Ik lees dat vaak hier maar :wtf: is da?

wie zegt dat het om geld gaat? Dat lees ik toch niet in uw citaat... Maar het ligt in de woordkeuze van de krant die u gebruikt. "men maakt er een communautaire discussie van" men maakt helemaal niks! Wat logisch is is dat als de federale overheid moet inspringen (een tweede keer in dit geval) voor een bedrijf dat zich wenst te profileren als van een deelstaat dan kan een andere deelstaat daar zijn bedenkingen bij hebben en compensaties vragen. U vergeet misschien wel dat 2 miljard euro veel geld is (3,5 nog meer...)?

ik denk dat bovenstaande zin inderdaad de bedenking van de heer di rupo moest zijn... geldverspilling voor iets dat blijkbaar niks met mij te maken wil hebben.

wafelijzerpolitiek: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wafelijzerpolitiek

Dus Di Rupo heeft niets te maken met een Belgische bank, met veel Franstalige klanten trouwens, enkel en alleen omdat er Vlamingen in het bestuur zitten?
vind je dat zelf niet wat racistisch??

boerenverstand 23 januari 2009 09:37

Toch niet onbelangrijk vind ik de toekomst.
Federaal zit helemaal financieel aan de grond, binnen afzienbare tijd gaat men "offers" vragen, dat zal uiteraard een vlaamse aangelegenheid worden.
Ik neem aan dat velen zich dan dit dossierke gaan herinneren en, mocht dat niet zijn, dan zal VB ons daar wel aan herinneren.
Voorts lees ik dat federaal de vergrijzing niet zal kunnen opvangen , geen beter heet ijzer voor opsplitsing, alle belgisiscten staan voor schut.
HVR zijn imago wordt vliegensvlug kapot gemaakt, wie gaat het dan nog doen ?

Correct opgemerkt:
-staatshervorming in de dialoog
-BHV in een werkgroep
-immigratie in een werkgroep
-bank toestanden voor experten
-ronde tafel over pensioenen
.......waarom is federaal er nog ?

largo_w 23 januari 2009 09:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3938662)

ah...ja daar ben ik wel voor enfin deels.
Citaat:

Dus Di Rupo heeft niets te maken met een Belgische bank, met veel Franstalige klanten trouwens, enkel en alleen omdat er Vlamingen in het bestuur zitten?
u draait de rollen om... Di Rupo heeft helemaal niks gedaan het is de bank zelf die zich vlaams profileert. Is inderdaad spijtig natuurlijk maar heeft niks te maken met het bestuur...
Citaat:

vind je dat zelf niet wat racistisch??
ik zou niet weten wat dit met racisme te maken heeft.

brother paul 23 januari 2009 09:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 3938680)
ah...ja daar ben ik wel voor enfin deels.

u draait de rollen om... Di Rupo heeft helemaal niks gedaan het is de bank zelf die zich vlaams profileert. Is inderdaad spijtig natuurlijk maar heeft niks te maken met het bestuur...

ik zou niet weten wat dit met racisme te maken heeft.

een linguistisch racisme largo, dat bestaat ook

Henri1 23 januari 2009 10:03

Alle banken leven al jaren boven hun stand.

Het kon niet op !
Risico-kredieten verschaffen, fortuinen uitbetalen aan hun CEO's....

Nu moeten de burgers hiervoor opdraaien.....

Of het nu Vlamingen of Walen zijn maakt in deze context niets uit.

Beste course of action zou zijn dat de Federale Staat alle banken overneemt en dat er orde op zaken wordt gesteld.

Henri

Distel 23 januari 2009 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 3938706)
Alle banken leven al jaren boven hun stand.

Het kon niet op !
Risico-kredieten verschaffen, fortuinen uitbetalen aan hun CEO's....

Nu moeten de burgers hiervoor opdraaien.....

Of het nu Vlamingen of Walen zijn maakt in deze context niets uit.

Beste course of action zou zijn dat de Federale Staat alle banken overneemt en dat er orde op zaken wordt gesteld.

Henri

De regering krijgt haar eigen begroting niet eens in evenwicht, zit met meer dan 300 miljard schulden, heeft onder Verhofstadt een groot deel onroerende reserves opgesoepeerd, en smijt het geld langs ramen en deuren buiten. Hou die banken dan maar in prive-handen. Daar maakt men ook fouten, maar men leert er wel sneller uit.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be