Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Onvlaams, wat is dat? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=123732)

HAMC 25 mei 2009 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4123702)
Maar de Nederlandse taal zal weer wat armer zijn. Mooie evolutie... :?

Ja, Raf, wij, Vlamingen, gaan daar mee moeten leren leven.

Raf 25 mei 2009 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 4123705)
Ja, Raf, wij, Vlamingen, gaan daar mee moeten leren leven.

"Moeten"? Ik zou niet weten waarom. Op dit ogenblik is het verkeerd gebruik van "heten" en "noemen" nog altijd fout. Er is ook geen enkele reden om aan te nemen dat de taalcommissie daar verandering in gaat brengen.

kiko 25 mei 2009 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4123702)
Maar de Nederlandse taal zal weer wat armer zijn. Mooie evolutie... :?

Op een woord zal het niet aankomen.

Wat ik wèl een verarming vind van de Nederlandse taal, is het verdwijnen van veel plaatselijke woorden en vooral uitdrukkingen in het dialect. Niet dat ik dialecten zo ongelooflijk koester, maar vele dialecten bevatten soms heel geslaagde, grappige en originele zegswijzen, die spijtig genoeg verloren dreigen te gaan.

Dat vind ik taalkundig gezien veel interessanter dan heten en noemen.

HAMC 25 mei 2009 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4123713)
"Moeten"? Ik zou niet weten waarom. Op dit ogenblik is het verkeerd gebruik van "heten" en "noemen" nog altijd fout. Er is ook geen enkele reden om aan te nemen dat de taalcommissie daar verandering in gaat brengen.

De jeugd gebruikt noemen als heten, en als ik mijn kinderen verbeter bekijken ze me raar.

Een verloren gevecht me dunkt.

kiko 25 mei 2009 22:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4123713)
Er is ook geen enkele reden om aan te nemen dat de taalcommissie daar verandering in gaat brengen.

Zijn er eigenlijk mensen, los van onderwijzend personeel en een redacteur links of rechts, die de taalcommissies en spellingscommissies met al hun absurde en vooral kunstmatige regels ook maar een klein beetje au sérieux nemen ?

Het zullen er bitter weinig zijn.

globalmedia 25 mei 2009 22:12

oh ja ,
pseudo intellectueel gezaag is ook heel vlaams :-)

beste vriend 25 mei 2009 23:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4122528)
Ik hoor om de haverklap de Amerikanen elkaar voor "onamerikaans" schelden.

En vanmorgen, bij de aanslag op twee goeroes door de Sikh in India, hoorde ik zelfs de term "onsikhs" gebruiken.

Daarom zou ik van jullie eens willen horen, hoe we de term "onvlaams" kunnen beginnen invullen.

Volgens mij is Groen! nogal onvlaams.

FDF-ers met een Vlaamse achternaam stellen zich onvlaams aan.

filosoof 25 mei 2009 23:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door laurensje (Bericht 4123279)
Niet naar F.C. de Kampioenen kijken, en een hekel hebben aan Natalia

Of niet weten wie Natalia is?:-o8O Vizeer je mij soms?:roll:

filosoof 25 mei 2009 23:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 4123306)
Dat wil alleen maar zeggen dat je geen janet bent.

Ook janetten kunnen Vlaming zijn!.

Niet over "janetten" spreken lijkt me dan weer onVlaams.

laurensje 25 mei 2009 23:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 4124022)
Of niet weten wie Natalia is?:-o8O Vizeer je mij soms?:roll:

Niet weten wie Natalia is 8O8O8O

Den Dag Allemaal niet lezen is erg onvlaams !!

Flanelcondoom 26 mei 2009 00:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 4123331)
Niet denken dat ge deel zijt van een miskend, doch bescheiden, maar vooral ook groots volk dat, ondanks zo'n klein landje te zijn, toch zoveel fantastische verwezelijkingen heeft voortgebracht.

't Schijnt is dat onvlaams. En onbelgisch ook.

En mensen apprecieren dat niet als ge daar kritiek op hebt en ge zegt dat ze zo ni moeten stoefen met de verwezelijkingen van anderen. :twisted:

Spot on.

RodeLantaarn 26 mei 2009 00:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 4123716)

Wat ik wèl een verarming vind van de Nederlandse taal, is het verdwijnen van veel plaatselijke woorden en vooral uitdrukkingen in het dialect. Niet dat ik dialecten zo ongelooflijk koester, maar vele dialecten bevatten soms heel geslaagde, grappige en originele zegswijzen, die spijtig genoeg verloren dreigen te gaan.

Dat vind ik taalkundig gezien veel interessanter dan heten en noemen.

Dat vind ik ook.

RodeLantaarn 26 mei 2009 00:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 4123331)
Niet denken dat ge deel zijt van een miskend, doch bescheiden, maar vooral ook groots volk dat, ondanks zo'n klein landje te zijn, toch zoveel fantastische verwezelijkingen heeft voortgebracht.

't Schijnt is dat onvlaams. En onbelgisch ook.

En mensen apprecieren dat niet als ge daar kritiek op hebt en ge zegt dat ze zo ni moeten stoefen met de verwezelijkingen van anderen. :twisted:

:-D

Raf 26 mei 2009 06:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 4123716)

Een verarming is een verarming, zelfs al gaat het "maar" om één woord. Maar jij weet natuurlijk net zo goed als ik dat het om meer dan één woord gaat. Kinderen en jongeren kennen hun taal niet meer. Ze spreken en schrijven een soort van sms-taaltje, doorspekt met wat Engelse krachttermen. En dan zijn de Vlamingen verbaasd dat hun "cultuur", waarvan de taal toch wel hét kenmerkende onderdeel is, geen stand weet te houden tegenover het Frans. Driewerf opende onlangs nog een topic om dat fenomeen te bespreken.

Ik zal in ieder geval blijven benadrukken dat "heten" staat voor "naam hebben en dat "noemen" staat voor "naam geven".

Raf 26 mei 2009 06:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 4123741)
Zijn er eigenlijk mensen, los van onderwijzend personeel en een redacteur links of rechts, die de taalcommissies en spellingscommissies met al hun absurde en vooral kunstmatige regels ook maar een klein beetje au sérieux nemen ?

Het zullen er bitter weinig zijn.

Ik denk dat zowat iedereen, die op één of andere manier professioneel met taal bezig is, die regels serieus neemt. Dat zouden er best wel 'ns wat meer kunnen zijn dan je denkt.

beste vriend 26 mei 2009 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 4123719)
De jeugd gebruikt noemen als heten, en als ik mijn kinderen verbeter bekijken ze me raar.

Een verloren gevecht me dunkt.

In Antwerpen zeggen ze " hoe heet gij ? "
In Brussel " hoe noemde gij ? "

beste vriend 26 mei 2009 08:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4124233)
Een verarming is een verarming, zelfs al gaat het "maar" om één woord. Maar jij weet natuurlijk net zo goed als ik dat het om meer dan één woord gaat. Kinderen en jongeren kennen hun taal niet meer. Ze spreken en schrijven een soort van sms-taaltje, doorspekt met wat Engelse krachttermen. En dan zijn de Vlamingen verbaasd dat hun "cultuur", waarvan de taal toch wel hét kenmerkende onderdeel is, geen stand weet te houden tegenover het Frans. Driewerf opende onlangs nog een topic om dat fenomeen te bespreken.

Ik zal in ieder geval blijven benadrukken dat "heten" staat voor "naam hebben en dat "noemen" staat voor "naam geven".

Ja, want de Franstalige jeugd gebruikt géén sms-taaltje :lol: Ooit al eens in Frankrijk geweest ? Op MSN gesurft ?

beste vriend 26 mei 2009 08:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4124234)
Ik denk dat zowat iedereen, die op één of andere manier professioneel met taal bezig is, die regels serieus neemt. Dat zouden er best wel 'ns wat meer kunnen zijn dan je denkt.

Om de zaak van de Nederlandse taal te dienen, zouden de Nederlandstaligen ...meer kinderen moeten maken.:-)
Alle vijf voet van spelling veranderen echter, is onnodig, verloren tijd. Een taal , gelijk welke taal, evolueert automatisch, op zijn eigen ritme. Maar er moeten natuurlijk wél mensen zijn die ze nog spreken.
Als je geen kinderen hebt, of als alle kinderen verhuizen naar andere streken/landen, dan sterft de taal ook uit. Een goed voorbeeld zie ik in Frans Catalonië, waar ik dikwijls heenga, en waar het Catalaans vrijwel uitsluitend door oude mensen gesproken word, en door...de zigeuners, in grote getallen aanwezig, en gesedentariseerd in die streek.

Raf 26 mei 2009 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend (Bericht 4124302)
Ja, want de Franstalige jeugd gebruikt géén sms-taaltje :lol: Ooit al eens in Frankrijk geweest ? Op MSN gesurft ?

Volkomen irrelevant. Omdat de Fransen het doen, mogen wij het ook?

Raf 26 mei 2009 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend (Bericht 4124305)
Alle vijf voet van spelling veranderen echter, is onnodig, verloren tijd.

Volkomen irrelevant. Het verkeerde gebruik van "heten" en "noemen" heeft niets met al dan niet gewijzigde spellingsregels te maken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be