artisjok |
13 juni 2009 07:10 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper
(Bericht 4167724)
De meeste mensen kennen het wel. Allochtonen die je op straat of in de trein lastig vallen om een bepaald “goed doel” te sponsoren. Ze klampen je aan, zonder ook maar één woord Nederlands te gebruiken (wedden dat ze de taal niet machtig zijn?), mompelend iets in je handen proberen te duwen. Meestal is dat een petitie of een briefje met een uitleg die je moet overtuigen om hen geld te geven.
Wat ik in de trein heb meegemaakt, was een schoolvoorbeeld van racisme.
Een jonge allochtoon, voorzien van papieren, komt de wagon binnen en wil zonder enig woord een brief overhandigen. Eens iemand de brief aanneemt, neemt hij plaats naast de persoon die zo dom was om het aan te pakken. De jongen was overigens gekleed in dure merkkledij, het is toch wel straf dat ze op deze manier medelijden willen opwekken. G-star is niet bepaald goedkoop.
Ik zat dicht bij de deur, weigerde zonder enig woord het papier. Twee plaatsen voor mij zat een Afrikaanse familie met twee kinderen. En nu komt het. De jongen liep hun straal voorbij. Zij moesten blijkbaar niet bijdragen tot het goede doel. Eigen volk eerst in de praktijk onder allochtonen. Ronduit schaamteloos, ze verstoppen het niet eens. Er zat namelijk niemand tussen mij en de familie.
Walgelijk. Buitengewoon walgelijk.
En toch weet ik dat menig links fantast dit zal komen goedpraten en zal komen afdoen als een bagatel, nietsbetekenend.
Als je dan verderop ziet dat mensen de brief vol schaamte teruggeven, beschaamd dat ze niks willen geven, zeer schrijnend.
Het word hoog tijd dat we ons niet meer laten vangen door deze “goede doelen”.
Maak simpelweg een schuddend handgebaar, zonder de persoon aan te kijken en zonder ook maar enig woord uit te spreken. Genoeg is genoeg.
|
Neen, op de trein ken ik dit niet.
Ik neem iedere werkdag de trein, en ben slechts 2 maal lastig gevallen.
Schoolkinderen die balpennen voor de Damiaan-actie moesten verkopen van school en dit op de trein wilden doen. De treinbegeleider maakte er onmiddellijk een einde aan, want dit is niet toegestaan op de trein. Je moet op voorhand toestemming vragen.
Een tweede keer voor de verkiezingen, iemand die handtekeningen nodig had om op een lijst te kunnen staan. Zelfde reactie van de treinbegeleider, want dit mag zomaar niet.
Je verhaal over de trein vind ik bijgevolg hoogst onwaarschijnlijk.
Jaarlijks word ik wel in Delhaize lastig gevallen door mensen van de Rotery club die me extra goederen willen doen kopen.
En eveneens in Delhaize, wil men me geregeld zo'n petitie doen tekenen tegen drugs. Eigenlijk willen ze meer geld van de overheid voor meer zorg, opvang en preventie.
Verder kan ik er geregeld iets kopen voor kom op tegen kanker, e.d.
Slecht één maal viel een allochtoon me lastig voor zo'n petitie, op de openbare weg.
Een Iranees die actie voerde tegen de overheid in Iran, tegen het ophangen van opponenten, homo's en kinderen,....
|