Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Waarom dient het metrieke stelsel de norm te zijn in Europa??? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=126988)

willem1940NLD 10 augustus 2009 00:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jarno (Bericht 4268145)
De seconde is de internationale standaardeenheid van tijd. Zij is gedefinieerd als de duur van 9 192 631 770 perioden van de straling die correspondeert met de overgang tussen de twee hyperfijnenergieniveaus van de grondtoestand van een 133cesiumatoom in rust bij een temperatuur van 0 K.

Reuzefijn voor de Schrikkelkinderen lijkt me dat.

Jazeker 10 augustus 2009 04:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mountain Dew (Bericht 4266527)
Een vraag waar tegenwoordig niet veel mensen van wakker liggen maar eigen wel een beetje aandacht verdient in deze alsmaar groter wordende Europese "Reichsstaat". Geef toe, Miles per hour klinkt toch veel stoerder en directer dan kilo-meter-per-uur waar mij spontaan de vraag bespringt, "is dat nu met frieten of met kroketten"???? Het metrieke systeem, tot nader order nog steeds een uitvinding van het Franskiljonse imperialistische rijk is blijkbaar zonder enige vraagstelling tot het standaardmeetsysteem van vele Europese landen ingevoerd. Wat is er mis met de Fluid ounce, de amsterdamse pond, de hollandse Once of de Belgische drachmen?? Wordt het niet eens tijd om deze verderfelijke vormen van eenheidsworst en andere grijze "space assimilation" eens een halt toe te roepen???

En je wil dan nog ontkennen dat je Sinistra/AntiDeutsch etc... bent?

Jazeker 10 augustus 2009 04:43

En om op je vraag te antwoorden. Het metriek stelsel rekent gewoon makkelijker dan een voet, een glas of enige ander redneck stelsel waarbij de inhoud van een blikje makkelijker voor te stellen valt.

Metternich 10 augustus 2009 05:10

Waarom voeren we ineens het Byzantijnse stelsel niet terug in? Als we dan toch bezig zijn met compleet verouderde systemen terug boven te halen. Het verschil tussen het Byzantijnse en het Angelsaksische systeem is dat het Byzantijnse systeem nog handig was.

Uit de Angelsaksische wereld zijn de V.S.A. voortgekomen. Zowat het enige land dat ik standaard scheef bekijk, wat ze ook doen. Nog liever moslim dan yankee.

patrickve 10 augustus 2009 06:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 4268137)
Die 0,25 dag heb ik nooit goed begrepen; misschien hebben we onze "seconde" iets te kort gekozen?

Nee, die 365.2425 is gewoon de verhouding tussen de rotatiesnelheid van de aarde op zijn eigen as, en zijn baanbeweging rond de zon. Daar is niks (of toch niet veel...duwtje geven of zo ? 8O ) aan te doen. Een beetje zoals de verhouding van de lengte van uw voorarm tot die van uw voet. Geen enkele eenhedenkeuze hierop gebaseerd gaat een eenvoudige verhouding geven want die is onafhankelijk van de eenheden (dimensieloze grootheid).

En jammer genoeg zijn die twee rotatiebewegingen belangrijk voor de mens: de aard-rotatie geeft ons de dag/nacht wisseling, en de aard-baan rotatie geeft ons de seizoenen.

Derk de Tweede 10 augustus 2009 09:57

Nooit geen tandwielen meer met 127 tanden in uwen draaibank.

Jaani_Dushman 10 augustus 2009 10:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 4268233)
En jammer genoeg zijn die twee rotatiebewegingen belangrijk voor de mens: de aard-rotatie geeft ons de dag/nacht wisseling, en de aard-baan rotatie geeft ons de seizoenen.

Plus de maanbeweging, die de basis is voor een resem andere kalenders (onder andere de kalender die de Kelten hanteerden).

maddox 10 augustus 2009 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4268369)

Dat valt nog mee (goeie verdeelkop die je dan nodig hebt, om dat na te maken) , maar probeer maar eens uit te vogelen hoeveel tanden een DP8 tandwiel had wat nu nog een wiel van 72mm doorsnee is.

Pelgrim 10 augustus 2009 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4268374)
Plus de maanbeweging, die de basis is voor een resem andere kalenders (onder andere de kalender die de Kelten hanteerden).

Ik pleit er voor die terug in te voeren. :twisted:

driewerf 10 augustus 2009 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mountain Dew (Bericht 4268067)
Elke keer als ik in Limboer kom begrijp ik waarom ik enkele eeuwen in de tijd ben gereist. En ik heb het hier niet over bakmeel hé jongen. Kom ga gauw wat houtfiguurtjes zagen.....

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mountain Dew (Bericht 4268073)
Fout, Canada is al jaren metriek en de UK behoud haar meeste imperiale maten. De USA denkt er niet aan om dat systeem van de slakkenvreters over te nemen en ze hebben gelijk....

Sommigen verlaten de schoolbanken echt te vroeg.

Mahalingam 10 augustus 2009 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve;4268233[...

En zo heb je de zonnetijd en de sterrentijd.
Je vindt dat ook terug bij de satellieten die de GPS doen. (plaatsbepaling)
De constellatie van de satellieten in jouw zichtbare uitspansel herhaalt zich iedere dag hetzelfde maar met 4 minuten verschil.
En over een jaar dan heb je weer precies de constellatie terug op dezelfde tijd.

Jarno 10 augustus 2009 18:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door driewerf (Bericht 4268511)

Héhé, de nagel op de kop.

Mountain Dew 10 augustus 2009 22:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door driewerf (Bericht 4268511)

Links onderwijs wat wil je hé..

filosoof 10 augustus 2009 22:29

Citaat:

Een vraag waar tegenwoordig niet veel mensen van wakker liggen maar eigen wel een beetje aandacht verdient in deze alsmaar groter wordende Europese "Reichsstaat". Geef toe, Miles per hour klinkt toch veel stoerder en directer dan kilo-meter-per-uur waar mij spontaan de vraag bespringt, "is dat nu met frieten of met kroketten"???? Het metrieke systeem, tot nader order nog steeds een uitvinding van het Franskiljonse imperialistische rijk is blijkbaar zonder enige vraagstelling tot het standaardmeetsysteem van vele Europese landen ingevoerd. Wat is er mis met de Fluid ounce, de amsterdamse pond, de hollandse Once of de Belgische drachmen?? Wordt het niet eens tijd om deze verderfelijke vormen van eenheidsworst en andere grijze "space assimilation" eens een halt toe te roepen???

Nog iets:
1 US gallon = 0.83267384 Imperial gallons

(kwestie van het simpel te houden, natuurlijk) Welke gallon wil je dan?
Onvoldoende?
The Imperial fluid ounce is defined as 1/160 of an Imperial gallon. ...

Boduo 11 augustus 2009 20:36

Canada ???

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 4267368)
Ik leerde ze (gedeeltelijk) door Jules Verne en Engelse autotijdschriften te lezen.
het VK komt -langzaamaan- er van terug, de US (en Canada) nog niet.

Kort geleden deed ik een reis in Canada. Voor zover ik kon zien, was �*lles daar 10 delig en metriek !!!

:-(

Zwitser 11 augustus 2009 20:45

Citaat:

Als jij mij (zonder te spieken) kan zeggen hoeveel fluid ounces water er in een kubiek mijl gaan dan mag je verder praten...

Boduo 11 augustus 2009 20:46

24-60-0,10-0,100-0,1000

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaker (Bericht 4268121)
Consequent 8-tallig octaal heeft wel wat....
Een week heeft dan 8 dagen, en een maand altijd 32 dagen (4 weken).
Een jaar (met natuurlijk 8 maanden) heeft dan 256 dagen.
Dat gedoe met schrikkeldagen meteen afschaffen.

En dat rare 24 uren van elk 60 minuten per dag is ook onlogisch, weg ermee!

Die 24 uren, 60 minuten,( 0,1 sec, 0,10 sec 0,100 sec, ...) zouden moeten verdwijnen voor een 10-delig stelsel.
iets anders: de warmte - meting in °Fahrenheit wordt in Engeland vervangen door ons systeem °Celsius
:cheer:

Zwitser 11 augustus 2009 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4266962)
Het onbegrijpelijke is dat het absurde imperiale stelsel pas ingevoerd is, meer dan 30 jaar ná het logische metrische systeem.

Overigens is het wel interessant om te weten dat het "Verenigd Koninkrijk der Nederlanden" eigenlijk het eerste land was om het metrieke stelsel verplicht te maken. Frankrijk zelf deed dat pas in 1837...

Zwitser 11 augustus 2009 20:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaker (Bericht 4268121)
En dat rare 24 uren van elk 60 minuten per dag is ook onlogisch, weg ermee!

De 24 uren en 60 minuten zijn wel practisch. 60 en 24 zijn beiden deelbaar door 2,3,4 en 6. 60 is ook deelbaar door 5. Dat is handig voor een hele boel toepassingen.

Boduo 11 augustus 2009 21:01

127

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4268369)

Inderdaad !
In de meeste bedrijven gebruikt men nu "metrische" draaibanken, maar dat weet jij wel.
Whitworth schroefdraad wordt steeds minder gebruikt, met uitzondering voor de buizen.
In de jaren 70 werden er pogingen gedaan om de verdeling van hoeken te veranderen van 90° naar 100°. Jammer dat het mislukt is...Er waren zelfs gradenbogen met zowel het 90-delig stelsel als het 100-delig stelsel er op.

:|

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be