Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   367.000 Franstaligen leven in Vlaanderen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=129380)

Everytime 7 oktober 2009 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 4376135)
ik ken in feite zo'n mensen niet. kom jij die nog regelmatig tegen dan?

Nee, maar al acties van hen op TV gezien! Dat zegt genoeg!

roger verhiest 7 oktober 2009 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 4376148)
U bent een uitzondering, denk ik. De meeste Franstaligen die in Vlaanderen wonen, zijn misschien aangepast in de zin dat ze er Nederlands spreken maar ik denk toch dat ze nog steeds meer in een Franstalig wereld dan in een Vlaams wereld leven. Ze zullen altijd meer naar de Franstalige TV kijken dan naar de Vlaamse TV kijken, denk ik, en dit zelfs als ze in Vlaanderen wonen.
De Franstalige cultuur is natuurlijk niet superieur op de Vlaamse cultuur!

Ik ben 2talig opgevoed nl. Nederlands en Duits ; na het aanleren van "schoolfrans" een beetje frans bijgeleerd inn het beroepsleven. Na een tijdje werk in Algerije is mijn frans "vlotter" geworden - ik kijk regelmatig naar Duits-
engels- en franstalige TV programma's ben ik nu plotseling een "franstalige" belg ? (tegenwoordig zou ik wel eerder voor de PS dan wel voor de Spa stemmen)

Henri1 7 oktober 2009 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 4376078)
Ze blijven Franstalig, dat u het wil of niet! Denkt u echt dat die Franstaligen hun taal en hun cultuur willen verliezen?

Technisch gezien zijn het Vlamingen, of U dat nu leuk vindt of niet.

Txiki 7 oktober 2009 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 4376152)

Maar wat is nu je punt in feite?

Txiki 7 oktober 2009 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 4376151)
nadat ik het schreef kon ik het zelf nauwelijks geloven, herstel het is iets meer dan 6% indien men diegenen erbij rekent die het engels als 2de taal voldoende machtig zijn (reeds 400 miljoen mensen in India alleen = de grootste engelstalige natie !)

Het blijft een minderheid he

nihao 7 oktober 2009 13:26

Citaat:

maar ik denk toch dat ze nog steeds meer in een Franstalig wereld dan in een Vlaams wereld leven. Ze zullen altijd meer naar de Franstalige TV kijken dan naar de Vlaamse TV kijken, denk ik,
Sjonge sjonge al die werelden van een lapje groot.

En wat dat TV-kijken betreft : ik ben bijna zeker dat die vlaamse franstaligen liefst naar de marokkaanse zenders kijken...

roger verhiest 7 oktober 2009 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 4376152)

zowel op de Nederlandse TV als op de RTBF zijn regelmatig programma's te zien die tonen hoe de "waarheid" door de media verkracht wordt... Ik zou best een reportage van het FN kunnen maken dat aangeeft hoe Wallonië
duidelijk aan het "verrechtsen " is... Je mag vooral niet vergeten dat bv. het VB
zich een steeds "fatsoenlijker" profiel moet aanmeten om zijn aanhang bij het vlaamse kiezersvolk te kunnen handhaven.

Indien de economische sterkte van Vlaanderen aanhoudst zullen er ongetwijfeld steeds meer franstaligen noordwaarts trekken & indien er meer hoogtechnologische industrie de vrije ruimte van Wallonië opvult zullen er ook steeds meet nederlandstaligen zuidwaarts trekken. De economische noodzaak van deze "binnenlandse migratie" zal een tolerantere opstelling in taalkwesties onvermijdelijk maken : denkt u ook niet ?

roger verhiest 7 oktober 2009 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 4376171)
Sjonge sjonge al die werelden van een lapje groot.

En wat dat TV-kijken betreft : ik ben bijna zeker dat die vlaamse franstaligen liefst naar de marokkaanse zenders kijken...

De franstalige uitzendingen van de marokkaanse TV dan ...

Everytime 7 oktober 2009 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 4376158)
Ik ben 2talig opgevoed nl. Nederlands en Duits ; na het aanleren van "schoolfrans" een beetje frans bijgeleerd inn het beroepsleven. Na een tijdje werk in Algerije is mijn frans "vlotter" geworden - ik kijk regelmatig naar Duits-
engels- en franstalige TV programma's ben ik nu plotseling een "franstalige" belg ? (tegenwoordig zou ik wel eerder voor de PS dan wel voor de Spa stemmen)

Natuurlijk niet! Maar we hebben het heel vaak over de kloof tussen de Franstaligen en de Vlamingen. Ik denk dat die kloof ook een realiteit tussen de Franstaligen van Vlaanderen en de Vlamingen van Vlaanderen is!

roger verhiest 7 oktober 2009 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4376170)
Het blijft een minderheid he

jes kara : de mensheid is verdeelbaar in vele minderheden - tegen dat de aliens ons zullen willen veroveren is dat (in de SF verhalen van Heinlein tenminste)
onze kracht (laat ons ze koesteren)...

Everytime 7 oktober 2009 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4376168)
Maar wat is nu je punt in feite?

Waarover?

roger verhiest 7 oktober 2009 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 4376178)
Natuurlijk niet! Maar we hebben het heel vaak over de kloof tussen de Franstaligen en de Vlamingen. Ik denk dat die kloof ook een realiteit tussen de Franstaligen van Vlaanderen en de Vlamingen van Vlaanderen is!

Non je ne pense pas - pour quelques personnes fanatiques peut-être, mais pas pour la vaste majorité..

Everytime 7 oktober 2009 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 4376172)
zowel op de Nederlandse TV als op de RTBF zijn regelmatig programma's te zien die tonen hoe de "waarheid" door de media verkracht wordt... Ik zou best een reportage van het FN kunnen maken dat aangeeft hoe Wallonië
duidelijk aan het "verrechtsen " is... Je mag vooral niet vergeten dat bv. het VB
zich een steeds "fatsoenlijker" profiel moet aanmeten om zijn aanhang bij het vlaamse kiezersvolk te kunnen handhaven.

Indien de economische sterkte van Vlaanderen aanhoudst zullen er ongetwijfeld steeds meer franstaligen noordwaarts trekken & indien er meer hoogtechnologische industrie de vrije ruimte van Wallonië opvult zullen er ook steeds meet nederlandstaligen zuidwaarts trekken. De economische noodzaak van deze "binnenlandse migratie" zal een tolerantere opstelling in taalkwesties onvermijdelijk maken : denkt u ook niet ?

Ik hoop dat die taalkwesties verdwijnen maar ik vrees dat het maar een utopie is!

vlijmscherp 7 oktober 2009 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 4376189)
Ik hoop dat die taalkwesties verdwijnen maar ik vrees dat het maar een utopie is!

het moment dat er geen aandacht meer zal geschonken worden aan die paar extremisten die nog altijd weigeren om Nederlands te spreken, dan gaat die taalkwesties vanzelf verdwijnen. maar zolang het FDF de plak zwaait in de Franstalige politiek zal dat niet gebeuren.

Zwartengeel 7 oktober 2009 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 4376178)

1. 'Franstaligen en Nederlandstaligen' van Vlaanderen, niet 'Franstaligen en Vlamingen' van Vlaanderen.

2. Is die kloof dan ook een realiteit tussen de Franstaligen en Nederlandstaligen van Wallonië?

roger verhiest 7 oktober 2009 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 4376189)

Dat alle mensen één tweede taal zullen leren (zoals het Esperanto) is inderdaad een utopie, want dan zouden die "taalkwesties" inderdaad volledig verdwijnen.

Esperanto betekent dan ook niet meer of minder dan "hoop" : het doet denken
aan het SF boek van Ray Bradbury "Fahrenheit 451" waarin de auteur een wereld waar boeken verboden zijn beschrijft en alle gevonden exemplaren verbrand worden. In die anti-utopie bestaat er een sekte die alle boeken memorizeert in afwachting dat dit onzinnige verbod opgeheven zal worden.

Dat is een parallel met de E-o beweging : wij bewaren en ontwikkelen de neutrale niet-agressieve taal tot het moment dat de mensheid van dit middel tot onderling begrip aktief gebruik wil maken.. "Low profile" zoals men dat in het engels zegt...

--

Dat belet niet dat intussen de discussie over talen en volkeren, het behoud van culturen en de noodzaak om zo veel mogelijk vreemde talen en culturen tot zich te nemen of niet zeer boeiend zijn... ten zij ze uitmonden in een irrationele scheldkannonade en een aanzetten tot haat van de "andere"...

Everytime 7 oktober 2009 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4376204)
1. 'Franstaligen en Nederlandstaligen' van Vlaanderen, niet 'Franstaligen en Vlamingen' van Vlaanderen.

2. Is die kloof dan ook een realiteit tussen de Franstaligen en Nederlandstaligen van Wallonië?

In een zekere zin toch wel. Men kan niet ontkennen dat een zekere kloof tussen de gemeenschappen bestaat.

De Prodigy 7 oktober 2009 13:45

Er is in België tegenwoordig geen verfransing maar een vernederlandsing aan de gang!!
Het is niet nodig om België te splitsen want als de zwaartekracht van dit land aan de vlaamse kant blijft dan zal er van frans over paar generaties geen sprake meer zijn.
Wat franstaligen met Brussel hebben gedaan dat moeten de Vlamingen nu met België doen.
Wie laatst lacht best lacht!

Txiki 7 oktober 2009 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 4376180)
Waarover?

Over deze topic.

Zwartengeel 7 oktober 2009 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy (Bericht 4376226)
Er is in België tegenwoordig geen verfransing maar een vernederlandsing aan de gang!!
Het is niet nodig om België te splitsen want als de zwaartekracht van dit land aan de vlaamse kant blijft dan zal er van frans over paar generaties geen sprake meer zijn.
Wat franstaligen met Brussel hebben gedaan dat moeten de Vlamingen nu met België doen.
Wie laatst lacht best lacht!

Sommige Vlamingen hebben nog niet eens de ruggengraat om in hun eigen gewest voor hun taal en cultuur op te komen, hoe gaan diezelfde mensen dan ooit Wallonië vernederlandsen? :roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be