![]() |
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben 2talig opgevoed nl. Nederlands en Duits ; na het aanleren van "schoolfrans" een beetje frans bijgeleerd inn het beroepsleven. Na een tijdje werk in Algerije is mijn frans "vlotter" geworden - ik kijk regelmatig naar Duits- engels- en franstalige TV programma's ben ik nu plotseling een "franstalige" belg ? (tegenwoordig zou ik wel eerder voor de PS dan wel voor de Spa stemmen) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En wat dat TV-kijken betreft : ik ben bijna zeker dat die vlaamse franstaligen liefst naar de marokkaanse zenders kijken... |
Citaat:
duidelijk aan het "verrechtsen " is... Je mag vooral niet vergeten dat bv. het VB zich een steeds "fatsoenlijker" profiel moet aanmeten om zijn aanhang bij het vlaamse kiezersvolk te kunnen handhaven. Indien de economische sterkte van Vlaanderen aanhoudst zullen er ongetwijfeld steeds meer franstaligen noordwaarts trekken & indien er meer hoogtechnologische industrie de vrije ruimte van Wallonië opvult zullen er ook steeds meet nederlandstaligen zuidwaarts trekken. De economische noodzaak van deze "binnenlandse migratie" zal een tolerantere opstelling in taalkwesties onvermijdelijk maken : denkt u ook niet ? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
jes kara : de mensheid is verdeelbaar in vele minderheden - tegen dat de aliens ons zullen willen veroveren is dat (in de SF verhalen van Heinlein tenminste) onze kracht (laat ons ze koesteren)... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
2. Is die kloof dan ook een realiteit tussen de Franstaligen en Nederlandstaligen van Wallonië? |
Citaat:
Esperanto betekent dan ook niet meer of minder dan "hoop" : het doet denken aan het SF boek van Ray Bradbury "Fahrenheit 451" waarin de auteur een wereld waar boeken verboden zijn beschrijft en alle gevonden exemplaren verbrand worden. In die anti-utopie bestaat er een sekte die alle boeken memorizeert in afwachting dat dit onzinnige verbod opgeheven zal worden. Dat is een parallel met de E-o beweging : wij bewaren en ontwikkelen de neutrale niet-agressieve taal tot het moment dat de mensheid van dit middel tot onderling begrip aktief gebruik wil maken.. "Low profile" zoals men dat in het engels zegt... -- Dat belet niet dat intussen de discussie over talen en volkeren, het behoud van culturen en de noodzaak om zo veel mogelijk vreemde talen en culturen tot zich te nemen of niet zeer boeiend zijn... ten zij ze uitmonden in een irrationele scheldkannonade en een aanzetten tot haat van de "andere"... |
Citaat:
|
Er is in België tegenwoordig geen verfransing maar een vernederlandsing aan de gang!!
Het is niet nodig om België te splitsen want als de zwaartekracht van dit land aan de vlaamse kant blijft dan zal er van frans over paar generaties geen sprake meer zijn. Wat franstaligen met Brussel hebben gedaan dat moeten de Vlamingen nu met België doen. Wie laatst lacht best lacht! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:11. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be