Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Didier Reynders laat in zijn kaarten kijken : pro Belgische staatshervorming in 2013 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=136486)

De schoofzak 22 maart 2010 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 4653966)
Dus sinds de regionalisatie van buitenlandse handel hebben die franstalige ambassadeurs hun vest gekeerd. Ook een kromme redenering.
De bedrijven, voor wie die diensten zijn opgericht zijn vragende partij, en jij zegt daar als ambtenaar neen tegen. Ook een vorm van egoisme en slecht bestuur.

Ik zeg dat natuurlijk niet als ambtenaar, maar als kiezer.

Wel toegegeven: de reden dat ik dat zeg, is deels gebazeerd op mijn ervaring van voor mijn pensioen.
Poepsimpel, ijskoud, staalhard: de Vlaamse belangen worden manifest onvoldoende behartigd door frankofonen.

Busse87 22 maart 2010 23:11

De helft wilt hier Vlaamse onafhankelijkheid en nu zijn diezelfde mensen bezig om wat bevoegdheden af te geven voor de federale...

daiwa 23 maart 2010 01:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4653951)
Zoals ik eerder al aanstipte: indien er een federale kieskring zou komen, zal het er één '�* la Belge' zijn, die niet meer maar juist nog minder democratie zal brengen. Indien het werkelijk de bedoeling zou zijn dat de meerderheid effectief een meerderheid zou worden en alle grendels, alarmbellen, pariteiten en andere blokkeringsmiddelen afgeschaft zouden worden, zouden de Franstalige partijen zelfs niet eens vragende partij zijn.

Het voorstel van een federale kieskring zou dan rap onder de mat verdwijnen.

djimi 23 maart 2010 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4653191)
Een bijkomende vraag: welke compensaties is Reynders eigenlijk bereid aan Vlaanderen te geven in ruil voor eventuele herfederaliseringen?

Misschien zullen de Vlamingen ooit weer altijd en overal Frans mogen spreken, als ze dat willen.

Anna List 23 maart 2010 11:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4653811)
Laat ons dan tegelijkertijd ook de wapenexport terug in federale handen brengen.

en tabaksreclame ;)

djimi 23 maart 2010 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 4654752)
Misschien zullen de Vlamingen ooit weer altijd en overal Frans mogen spreken, als ze dat willen.

En als ze dat niet willen ook, natuurlijk.

Zwartengeel 23 maart 2010 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4654201)
Ik zeg dat natuurlijk niet als ambtenaar, maar als kiezer.

Wel toegegeven: de reden dat ik dat zeg, is deels gebazeerd op mijn ervaring van voor mijn pensioen.
Poepsimpel, ijskoud, staalhard: de Vlaamse belangen worden manifest onvoldoende behartigd door frankofonen.

Dat is een waarheid als een koe. Ik snap dan ook totaal niet de meerwaarde die een Vlaming er bij kan hebben om 'voor een Waal te kunnen stemmen', wat meestal gebruikt wordt als het argument bij uitstek ter verdediging van een federale kieskring. Afgezien van een misplaatst en onnodig soort Belgitude misschien, zie ik zelf met de huidige stand van zaken namelijk geen enkele reden om dat te doen.

solidarnosc 23 maart 2010 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4653811)
Laat ons dan tegelijkertijd ook de wapenexport terug in federale handen brengen.

Waarom niet. De rapporten van de laatste weken hebben aangetoond dat Vlaanderen even weinig scrupules heeft als het over wapenexport gaat als de Franstaligen. Nog iets wat we zelf beter gingen doen.

toccata 23 maart 2010 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4654968)
Waarom niet. De rapporten van de laatste weken hebben aangetoond dat Vlaanderen even weinig scrupules heeft als het over wapenexport gaat als de Franstaligen. Nog iets wat we zelf beter gingen doen.

²

Anna List 23 maart 2010 13:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4654968)

wanneer in de B geschiedenis hebben Franstaligen al eens zeggenschap over iets opgegeven tvv het federale niveau ?

Svennies 24 maart 2010 01:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4653408)
Wat er ook uit de bus komt, u zult het altijd afkraken. Zoals uw kompanen van een vroegere generatie dat deden met het Egmont-pakt. Verwerpen om te verwerpen. Hadden we het Egmont-pakt maar aanvaard, dan zaten we nu niet met BHV!

Olala mijn beste,nou mooi van niet ....
Het was totaal onaanvaardbaar....

Iedere staatshervorming mag blijkbaar alléén maar ten koste van Vlaanderen gaan of er komt helemaal géén staatshervorming...

Dat is het francofone credo dat steeds wéér wordt gehanteerd...

Citaat:

De regeling van de taalverhoudingen in Brussel en de Vlaamse Rand rond Brussel, met o.a. het inschrijvingsrecht voor Franstaligen in 14 Nederlandstalige gemeenten rond Brussel, die zich konden laten inschrijven in een Brusselse gemeente. Hierdoor konden zij taalfaciliteiten en stemrecht in Brussel verkrijgen. Een hervorming van de staatsinstellingen.
Het akkoord werd niet in de praktijk omgezet, doordat er onmiddellijk protest rees aan Vlaamse kant. Vooral de tegemoetkoming inzake Brussel, waar onder andere de gelijkheid tussen Franstaligen en Vlamingen werd opgegeven, waren onaanvaardbaar voor veel Vlaamsgezinden, die zich verenigden in het Anti-Egmontkomitee.
Het is en was een zuivere expansiepoging van de francofonen....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Egmontpact

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be