Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage
(Bericht 4926443)
Als de politie binnenvalt bij één of ander extreem-links clubje en daar alles leeghaalt, ivm een zaak rond terrorismebestrijding, vind je het dan ook gek als die club er beklag tegen zou hebben?
|
Als er voldoende aanwijzingen zijn dat dat extreem-links clubje kinderen verkracht, mensen vermoordt, bomaanslagen pleegt of iets dergelijks, dan heb ik geen bezwaar tegen zo'n huiszoeking.
Als het is om dat clubje hun leden, contacten, programma en financiën in kaart te brengen, dan zal ik op mijn achterste poten staan. Maar me dunkt was dat hier niet echt het opzet van de huiszoeking, toch? We weten namelijk wie de leden van dat katholiek clubje zijn en we weten wie de leidinggevende figuren zijn we kennen hun contacten, programma en financiën.
Het ging over de verkrachting van kinderen. Me dunkt dat dat soort zaken diepgaand onderzoek - inclusief huiszoekingen - rechtvaardigt en dat de beschuldigden - indien hen geen schuld treft - er goed aan doen om constructief aan het onderzoek mee te werken. Klare wijn schenken, daar ben ik nogal voor.
Al de rest werpt een schaduw van - mogelijk onnodige - verdachtmakingen en corrumpering op het instituut kerk én justitie en de betrokkenen die door deze stap bepaald niet is weggewerkt. Ik meen aan te voelen, wel integendeel; de kerk versterkt de indruk dat ze allerlei te verbergen heeft en neemt haar toevlucht tot een juridisch steekspel waar naar mijn aanvoelen noch de slachtoffers noch de samenleving mee of van gediend zijn.
Citaat:
Logisch, omdat ze al de naam krijgen van een vereniging met pedofilieuze betrekkingen, en zo'n huiszoeking (out of the wild) maakt dat enkel erger.
|
Dat de kerk die naam krijgt is alvast niet
out of the blue. Het gaat om zeer concrete slachtoffers, zeer concrete beschuldigingen en zeer concrete daders. Tenzij de naam Vangheluwe u niets zegt natuurlijk. Hij was nochtans geen klein pastoorke ergens in de Limburg maar godverdorie bisschop. Dat is geen klein bier, beste vriend.
Dat nieuws is de wereld rond gegaan en heeft het vooral in Azië, Amerika en de Arabische wereld bijzonder goed gedaan. U weet dat misschien niet, maar men spendeerde er in Sri Lanka, Singapore, New York, Beiroet, Tel Aviv, Djakarta, Djerba, Mombai en Abu Dabi ellenlange pagina's aan omdat het hùn gelijk aantoont (althans volgens hun visie).
We doen er goed aan klare wijn te eisen en die ook te schenken.
In de ogen van sommige mensen loopt er een rode draad van Dutroux over Fourniret naar Vangheluwe en via Danneels naar het Koningshuis. De betrokkenen kunnen dat ontkennen, u kan dat ontkennen, maar zolang er geen klaarheid komt in die zaak, bestaat in vele geesten de verdenking en die schaadt ons heel wat meer dan alle zever over separatisme, Fortis, Electrabel of welke andere concrete feiten ook.
Ik weet niet of u het beseft, maar voor vele mensen is dat een coherent verhaal en die willen hey graag opgehelderd of ontkend zien. De kerk is vandaag wat dat betreft niet echt behulpzaam, ze doen het tegendeel van wat nodig is.
Citaat:
Nope, sommigen zien (voor de zoveelste keer) weer eens complotten waar er geen zijn
|
Als je A hebt en dan B en daarna C en achteraf D en later E en F en daar staan puntjes tussen; dan is er een verband natuurlijk. Als dat verband wordt toegedekt door afspraken achter de schermen, dan is er ook een complot. Tenzij de rechterlijke macht alle vrijheid krijgt om dat te onderzoeken en tot de vaststelling te komen: er is geen verband, er is geen complot. Dat kan. Maar om dat te weten moet men ophouden obstructie te plegen tegen de rechterlijke macht zodat ze
jusqu'au bout kan gaan. Zodat we weten waaraan en waaraf. Hoe kan jij anders een oordeel vellen? Ga je ontkennen dat er honderden dossiers zijn van minderjarigen die door gezagsdragers van de kerk zijn verkracht?
De kerk doet vandaag het tegengestelde. Wellicht heeft ze daar alle belang bij. Als er niets in de dossiers stond, waarom dan vermijden dat ze deel uitmaken van het onderzoek?